Het is nu vr 19 apr 2024, 22:46


Test Autoweek Golf - Leaf - Ampera-E

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Test Autoweek Golf - Leaf - Ampera-E

Berichtdo 12 apr 2018, 12:04

Voor diegenen die argumenten nodig hebben om NIET voor een Ampera-E te gaan: lees de test in Autoweek nr 15.

Voor diegenen die argumenten nodig hebben om WEL een Ampera-E te kopen of die al gekocht hebben maar niet willen horen dat ze wellicht niet zo'n goede keuze gemaakt hebben: laat de Autoweek deze week links liggen.

Even genuanceerd: De Ampera-E eindigt weliswaar kansloos op de 3e plek maar als je interieur en rijgedrag niet zo belangrijk vindt dan vallen de verschillen wel mee. En zo kan eenieder er uit plukken wat voor hem/haar belangrijk is ;-)
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Test Autoweek Golf - Leaf - Ampera-E

Berichtdo 12 apr 2018, 13:09

Autoweek, is dat niet een onderdeel van het VAG concern?
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Test Autoweek Golf - Leaf - Ampera-E

Berichtdo 12 apr 2018, 15:21

Ze vragen het zichzelf al af: "Is actieradius nog altijd het onderdeel waarop het verschil wordt gemaakt of is er meer?".

Mensen die voor een Ampera E kiezen of hebben gekozen hebben dat m.i. hoofdzakelijk gedaan vanwege het bereik en niet omdat ze dachten dat hij beter in elkaar zat, mooier was of beter reed dan een Golf of een Leaf. Daar verandert een test toch niets aan? Tenminste niet zolang niet blijkt dat die Golf of Leaf verder komt op een accu lading :mrgreen:


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Test Autoweek Golf - Leaf - Ampera-E

Berichtdo 12 apr 2018, 22:37

Ik vond het ook een rare test, i.p.v. de Ampera-E had een Ionic beter gepast.

Als je tussen de regels doorleest ontstaat er wel een ander beeld: wanneer het Nissan, VAG, Hyundai of wie dan ook lukt om eenzelfde aantal km's te laten rijden (lees: met grotere accu's te leveren) voor een vergelijkbare prijs (45-50 k), dat dan de Ampera-E er het op diverse fronten aflegt tegen de concurrentie.

Gelijk aan met de Ampera heeft GM gewoon onvoldoende kunnen profiteren van het als eerste op de markt komen met een nieuw concept (middenklasser met 50 KW+ accu). En dat is jammer.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline

Marcel458

Newbie

  • Berichten: 17
  • Geregistreerd: do 30 maart 2017, 23:39
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: Test Autoweek Golf - Leaf - Ampera-E

Berichtdo 19 apr 2018, 23:03

Door alle testen die ik gelezen heb en de slechte verkoop techniek bij Opel maakt wel dat mijn Ampera (oude type) niet wordt vervangen door weer een Opel. Voorlopig rijd is deze verder, ben er zeer tevreden mee, maar kan niet wachten tot die nieuwe generatie auto's met een bereik van rond de 300km tweedehands op de markt komen ...


Offline

tofelec

Stamgast

  • Berichten: 386
  • Geregistreerd: vr 15 jul 2016, 19:35
  • km-stand: 100027
  • Lifetime: 12
  • Auto: Ampera

Re: Test Autoweek Golf - Leaf - Ampera-E

Berichtdo 19 apr 2018, 23:24

nu dat opel bij psa is,vind je in belgie(en frankrijk) nauwelijks het bestaan van die ampera-E (je kan het niet bestellen!) :shock: jullie zullen een collector model van hebben in holland :lol:


Offline
Avatar gebruiker

HenryAmpera

Harde kern

  • Berichten: 1135
  • Geregistreerd: vr 23 jan 2015, 10:21
  • Woonplaats: Deventer
  • km-stand: 200250
  • Lifetime: 22
  • Auto: Ampera

Re: Test Autoweek Golf - Leaf - Ampera-E

Berichtza 21 apr 2018, 11:58

Marcel458 schreef:Door alle testen die ik gelezen heb en de slechte verkoop techniek bij Opel maakt wel dat mijn Ampera (oude type) niet wordt vervangen door weer een Opel. Voorlopig rijd is deze verder, ben er zeer tevreden mee, maar kan niet wachten tot die nieuwe generatie auto's met een bereik van rond de 300km tweedehands op de markt komen ...
Het ligt niet aan de verkooptechniek van Opel.
Nu weet ik niet wat de afspraken tussen GM en PSA zijn, maar vrees dat daar de oorzaak ligt....
De Ampera-e is nu eenmaal een GM product dat nu door de concurrent(?) verkocht wordt....


Offline

fvdg

Newbie

  • Berichten: 1
  • Geregistreerd: ma 22 okt 2012, 15:52
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Test Autoweek Golf - Leaf - Ampera-E

Berichtdo 26 apr 2018, 16:49

Na 3 maanden in E golf gereden te hebben ben ik alweer een maand blij met mijn Ampera E (met de Leaf heb ik geen ervaring)

Mijn conclusie mbt de Ampera E en de E golf
- Golf rijdt overal iets beter dan de Ampera (net iets verfijnder) maar na een paar dagen in Ampera weet je niet beter
- Ampera heeft hoge instap MPV achtig is elke keer bij in en uitstappen weer erg fijn
- Lange ritten naar mijn ouders ca 250 km (voornamelijk snelweg km) was voor ons een drama met de golf door ongunstige locatie Fastned moesten we heen en terug 20 min aan de paal en bakkie doen bij tankstation. Iets wat echt gaat opbreken. Bereik Golf is met snelweg km en in winter nog geen 150km. Nu met de Ampera fluitend te doen met 30km over (en dan 130 waar dat mag) Elke weer een genot om langs de fastned te rijden en het niet nodig te hebben
- Interieur is smaak Ampera is echt mooi en fris, en wees nu eerlijk hoe vaak tik je op dashbord om het harde of zachte kunststof te voelen
- Navigatie, in Golf gebruikte ik al Waze (heb VW navigatie nooit gebruikt) super navigatie wil niet anders meer
- bereik is zo belangrijk, zeker met steeds meer EV op de weg (ik zie mijn geest al dwalen met rijen bij Fastned) en let wel je rijdt nooit de tank leeg dus trek van je bereik zomaar 30 km af dan is die 100+ extra km dus echt 100km extra
- reëel bereik Golf is met mijn snelweg km 150 a 180 km de Ampera komt op 280 a 320 km

Kortom wat is belangrijk bij een EV naar mijn weten is het bereik het grootste goed, ik kan overal waar ik heen wil heen en terug. Die 5 keer per jaar dat ik echt verder ga neem ik uurtje bezoekje aan Fastned voor lief


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Test Autoweek Golf - Leaf - Ampera-E

Berichtvr 27 apr 2018, 14:50

fvdg schreef:Kortom wat is belangrijk bij een EV naar mijn weten is het bereik het grootste goed, ik kan overal waar ik heen wil heen en terug. Die 5 keer per jaar dat ik echt verder ga neem ik uurtje bezoekje aan Fastned voor lief

Je beschrijft heel duidelijk wat voor jou belangrijk is.

Mij breekt de lage laadsnelheid van de Ampera-E (1 fase aan gewone laadpaal en niet meer den 34 kW bij Fastned) juist weer op. Leaf 30kW en i3 33kW voldoen nu goed. Leaf voor de ruimte, i3 voor actieradius. We krijgen volgende week de eerste nieuwe Leaf 40kW. Heb ik al eens gereden, ben benieuwd naar echte actieradius.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline
Avatar gebruiker

e-head

Vaste klant

  • Berichten: 156
  • Geregistreerd: zo 03 jun 2012, 11:12
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 20703
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Test Autoweek Golf - Leaf - Ampera-E

Berichtza 28 apr 2018, 11:49

fvdg schreef: ........ blij met mijn Ampera E ........ de Ampera komt op 280 a 320 km
Kortom wat is belangrijk bij een EV naar mijn weten is het bereik het grootste goed, ik kan overal waar ik heen wil heen en terug. ........

Helemaal mee eens; ook voor mij geldt dat de keuze helemaal is gemaakt op basis van de actieradius.
En dat je geen (zelden of nooit) 520km haalt maakt me niet uit; mijn eigen verwachting van 250+ km in de winter en 350+ in de zomer worden helemaal vervuld. En daarmee voor mij een heel geslaagde stap naar volledig elektrisch rijden. De ook aanwezige minpuntjes vallen daarbij in het niet.

Natuurlijk is deze voorsprong van de Ampera-e maar tijdelijk, over een paar jaar zal de keuze veel groter zijn en de Ampera-e waarschijnlijk een collector's item of gewoon totaal vergeten, maar dat maakt mijn niet uit. Hetzelfde gold bij de lancering van de eerste Ampera in 2012, die was na een beperkte tijd ook niet de modernste meer.


Volgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron