Anko schreef:In het gegeven voorbeeld: bij 9900 rpm is er wsl voldoende vermogen om nog te versnellen. Bij 10000 rpm is dat ineens niet meer zo. Niet omdat de luchtweerstand ineens zoveel is toegenomen, maar omdat het motorvermogen ineens zoveel afneemt.
Gisteren geen rekenmachine bij de hand. Nu wel.
Van 9.900 naar 10.000 is een toename van 1% (vooruit, 1,010101%). Het vermogen dat nodig is om de luchtweerstand te overwinnen neemt dan toe met 3,06% (1,010101 tot de derde macht), terwijl het motorvermogen af neemt van plm. 78 kW (75 Nm bij 9.900 rpm) naar plm 52 kW (50 Nm bij 10.000 rpm), dus met zo'n 30%.
Het effect van de koppel afbouw is dus veel groter dan het effect van de snelheidstoename. Om dezelfde 30% te bereiken moet je zo'n 9% harder gaan.
Zou vanaf 9.900 rpm opgeschakeld kunnen worden naar een overbrengingsverhouding van 1:2, dan is er zo'n 78 kW beschikbaar zijn (150 Nm bij 5.000 rpm) tot bijna het dubbele van de snelheid die dan gereden wordt. Uiteraard zal ruim voor die tijd de luchtweerstand toch aan het langste eind trekken, maar niet direct.
Okay, de waarden voor koppel bij 5.000, 9.900 en 10.000 rpm kunnen iets afwijken van wat ik 'afgelezen' heb, maar het idee blijft denk ik wel overeind.