Het is nu do 28 maart 2024, 10:53


Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)

Berichtwo 12 sep 2018, 07:53

japio schreef:In de Volt (Ampera) zit een planetair waarbij MGA en MGB ieder een eigen rol spelen. https://www.youtube.com/watch?v=AX5ZwzNwTc4
Inderdaad, de MGA en MGB hebben zoals bekend elk een eigen rol. Maar wat wil je daar eigenlijk mee zeggen? Dit filmpje is overigens uit 2011, 4 jaar voor de lancering van de GEN2 Volt, die er bij mijn weten ook nooit als Ampera is geweest. Dus we kijken hier naar een GEN1 Volt en niet naar een GEN2. Kunnen we het er in ieder geval over eens zijn dat de GEN2 (een auto bedoeld voor heel gewoon dagelijks gebruik) eigenlijk ook gewoon een versnellingsbak heeft?
japio schreef:De Bolt/Amp- E hebben inderdaad een PMAC (permanent magneet AC) motor, de Leaf heeft een ACIM (AC inductie), de performance modellen van Tesla hebben eveneens een ACIM aan boord (al dan niet in combinatie met PMAC)
De motor van Renault is een speciale, wel synchroon, maar geen rare earth metals.
Van de rest geloof ik het, ik heb zelf voor dit moment een voorkeur voor de traditonele ACIM, de meerkosten van het energieverbruik van een ACIM aandrijving zijn beduidend minder dan de meerkosten van de PMAC aandrijving/ besturing.
Ik weet niet wat rare earth metals en jouw persoonlijke voorkeur voor de traditionele ACIM er precies mee te maken hebben, maar kunnen we het er over eens zijn dat, behalve voor sommige Tesla's (had ik zelf ook al aangegeven), slip niet echt een rol speelt als het gaat om de zin / onzin van versnellingsbakken voor elektrische auto's?

BTW, de Leaf heeft volgens Nissan ook een synchrone motor, zie https://www3.nissanusa.com/buildyournis ... hp-(110-kW)-AC-synchronous-electric-motor/Performance.
japio schreef:
Alex schreef:Als ik dit even snel scan, dan lijkt Tesla het antwoord te geven: besparingen wegen niet op tegen gebrek aan duurzaamheid.

Zo sta ik er ook in, de besparingen zijn overigens alleen bij specifiek gebruik te realiseren en zijn zeker niet voor iedereen van toepassing. De 20% is haalbaar voor een scanauto van Stadstoezicht :sick:
Ik weet dat ik niet naar een onderbouwing van je uitspraken mag vragen, maar de bronnen die ik heb aangehaald, waaronder GM, hebben het juist ook over efficiëntie verbeteringen bij hoge snelheden.
japio schreef:
Anko schreef:Dat snap ik niet zo goed. 't Is niet de eerste keer dat hier half en half de suggestie wordt gewekt dat de ander (lees: ondergetekende) te dom is om iets te begrijpen. Vind ik eigenlijk ook niet zo heel fraai. Net zoals dit:

Mijn keuze om mijn aandacht te besteden zoals ik dat zelf wil, maar als je het meent dat je dit gevoel krijgt dan is het verstandig om toch eens bij een psycholoog op consult te gaan.
Een veelzeggende reactie, redelijk in lijn met wat ik verwachtte :(

BTW: Jij maakt je druk over het "uit context trekken" van uitspraken? Je plaats mijn reactie hier gemakshalve even in een geheel andere context. Fraai is dat :lol: .
Laatst bijgewerkt door Anko op wo 12 sep 2018, 08:02, in totaal 1 keer bewerkt.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)

Berichtwo 12 sep 2018, 08:01

japio schreef:Afbeelding

Ik heb hier een curve ingeplakt voor het benodigde vermogen vs de rijsnelheid en afhankelijk van het ontwerpvermogen van de motor moet de curve worden verschoven.

https://www.xj3.nl/dokuwiki/doku.php?id=motorcalc

Neem eens een vermogen en varieer daarbij van toerental, je zult zien dat je meestal in dezelfde efficiëntie blijft hangen.
Je hebt mij gevraagd een gedachten experiment te doen a.d.h.v. jouw ingetekende vermogenskromme. Ik heb dat gedaan (zie een paar postjes hierboven). Ik durf het bijna niet te vragen, maar had je daar nog een reactie op?


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)

Berichtwo 12 sep 2018, 12:24

Anko schreef:Dus we kijken hier naar een GEN1 Volt en niet naar een GEN2. Kunnen we het er in ieder geval over eens zijn dat de GEN2 (een auto bedoeld voor heel gewoon dagelijks gebruik) eigenlijk ook gewoon een versnellingsbak heeft?


Gen2 is een doorontwikkeling van Gen1 waarbij met een schuin oog naar Tesla is gekeken; een grote MGA voor performance en een kleinere MGB voor hogere efficiëntie op cruise snelheid. Van mij mag je het planetair een versnellingsbak noemen, alleen wordt deze niet ingezet zoals jij een versnellingsbak wil gebruiken.

Mijn bron heeft het over een Asynchrone motor, als de meningen over het toegepaste motortype verdeeld zijn dan is dat heel erg spijtig.
https://www.motortrend.com/cars/nissan/ ... ve-review/


Anko schreef:Ik weet dat ik niet naar een onderbouwing van je uitspraken mag vragen, maar de bronnen die ik heb aangehaald, waaronder GM, hebben het juist ook over efficiëntie verbeteringen bij hoge snelheden.


In een werkgebied met 91 tot 93% efficiëntie zal niemand 20% winst bewerkstelligen en het toevoegen van draaiende delen en een koppeling maken er een verschil in de marge van. Ook financieel is het resultaat negatief.
Ik verwacht dat als er al een extra vertraging wordt toegepast dit in de basis een lichtere motor tot gevolg heeft (al zal Porsche daar anders over denken.) waarbij de zwaardere belasting van de motor gevolgen voor de duurzaamheid en onderhoudskosten heeft.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)

Berichtwo 12 sep 2018, 13:38

japio schreef:Van mij mag je het planetair een versnellingsbak noemen, alleen wordt deze niet ingezet zoals jij een versnellingsbak wil gebruiken.
Als ik het commentaar van GM lees, dan heeft het daar toch alles van weg.
The company reports that its engineers devised the power-split arrangement as a means of boosting efficiency. At 70 mph, with the traction motor spinning frantically, efficiency would normally fall. To prevent that, they split the power between two motors.

“You’re taking the rpm’s of the main traction motor down, bringing the rpm’s of the other motor up, and improving the efficiency,” noted Kevin Kelly of GM in a discussion with Design News yesterday.

Tandwielen -> verlagen RPM -> verhogen efficiëntie, dat was exact wat ik met een versnellingsbak wilde bereiken.
japio schreef:Mijn bron heeft het over een Asynchrone motor, als de meningen over het toegepaste motortype verdeeld zijn dan is dat heel erg spijtig.
https://www.motortrend.com/cars/nissan/ ... ve-review/
Jouw bron heeft het over AC Induction (Leaf) versus Permanent Magnet (Bolt em TM3). Ik kan me vergissen hoor, maar volgens mij is dat iets anders dan het verschil tussen asynchroon versus synchroon?

japio schreef:
Anko schreef:Ik weet dat ik niet naar een onderbouwing van je uitspraken mag vragen, maar de bronnen die ik heb aangehaald, waaronder GM, hebben het juist ook over efficiëntie verbeteringen bij hoge snelheden.


In een werkgebied met 91 tot 93% efficiëntie zal niemand 20% winst bewerkstelligen en het toevoegen van draaiende delen en een koppeling maken er een verschil in de marge van. Ook financieel is het resultaat negatief.
Ik verwacht dat als er al een extra vertraging wordt toegepast dit in de basis een lichtere motor tot gevolg heeft (al zal Porsche daar anders over denken.) waarbij de zwaardere belasting van de motor gevolgen voor de duurzaamheid en onderhoudskosten heeft.
Het ging mij niet zozeer om de wel of geen 20%, maar om de opmerking dat met name scan autos van Stadstoezicht zouden profiteren, terwijl volgens mijn bronnen de winst juist te behalen valt waar een groot snelheidsverschil overbrugd moet kunnen worden. Ook het power-split device van de GEN2 lijkt vooral op hogere snelheden nut te hebben.


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)

Berichtwo 12 sep 2018, 14:44

Anko schreef:Jouw bron heeft het over AC Induction (Leaf) versus Permanent Magnet (Bolt em TM3). Ik kan me vergissen hoor, maar volgens mij is dat iets anders dan het verschil tussen asynchroon versus synchroon?


Inductie is altijd asynchroon.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)

Berichtwo 12 sep 2018, 14:57

japio schreef:
Anko schreef:Jouw bron heeft het over AC Induction (Leaf) versus Permanent Magnet (Bolt em TM3). Ik kan me vergissen hoor, maar volgens mij is dat iets anders dan het verschil tussen asynchroon versus synchroon?


Inductie is altijd asynchroon.
Zou het een variant kunnen zijn, waarbij een kooianker wordt gebruikt om het aanloopprobleem van een synchrone motor te overwinnen?


https://nl.wikipedia.org/wiki/Synchrone ... troommotor:

Aanlopen
Groot nadeel van een synchrone motor is dat deze niet zelf aanloopt. Hij moet vóór inschakelen op het juiste toerental worden gebracht. Daarom worden driefasige synchrone motoren vooral toegepast bij grote vermogens en dan met name voor het aandrijven van continu lopende machines, zoals pompen en compressoren. Wordt een synchrone motor overbelast dan zal de rotor uit de pas raken en uiteindelijk stil gaan vallen.

Met een van de onderstaande mogelijkheden kan men een synchrone motor toch laten aanlopen:

- Het aanbrengen van een kooianker in de rotor. Door de geïnduceerde stromen zal de motor als een asynchrone draaistroommotor aanlopen. Als de motor nagenoeg synchroon loopt, kan de motor in de pas worden getrokken door de bekrachtigingsspoel met gelijkstroom te voeden. Loopt de motor eenmaal synchroon dan heeft de kooianker geen invloed meer omdat de slip nul is.


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)

Berichtwo 12 sep 2018, 18:15

Ik heb geen idee.

Voor een ieder die overweegt om in zijn schuurtje een versnellingsbak in zijn of haar EV te knutselen; https://vimeo.com/148047015
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)

Berichtwo 12 sep 2018, 19:20

Anko schreef:Zou het een variant kunnen zijn, waarbij een kooianker wordt gebruikt om het aanloopprobleem van een synchrone motor te overwinnen?
Zelf nog even door gegoogled en kwam dit artikel tegen:

http://www.johnwmorehead.com/nissan-lea ... -ac-motor/

A Permanent Magnet AC Motor has permanent magnets either attached to the surface of or embedded within the rotor lamination stacks of an induction motor. This allows for synchronous operation of the motor, which eliminates the rotor “slip” inherent in conventional AC induction motors and produces better efficiency over a wider speed range, while offering more precise speed control.


Je kunt het denk ik een asynchrone motor noemen die synchroon kan werken. Of een synchrone motor die asynchroon opgestart kan worden. Hoe dan ook: zodra hij eenmaal fatsoenlijk draait werkt hij als een synchrone motor en is er geen slip.


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)

Berichtwo 12 sep 2018, 20:33

Volgens Ebay (spareparts) is het een EM57 permanent-magnet AC electric motor.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Vorige

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten