sbogovac schreef:Het is toch juist de elektromotor zelf waar de polarisatie wordt omgedraaid bij het regeneratief "remmen" en zodoende i.p.v. een elektromotor een dynamo wordt en dus stroom opwekt...? Of zie (verwoord?) ik dat - als leek - verkeerd...?
Of dat helemaal technisch juist verwoord is weet ik niet, maar inderdaad. De e-motor kan ook als generator / dynamo dienst doen. Maar dan hebben we het over opwekken van hoog voltage stroom om de rijaccu weer op te laden. Het opladen van de 12 volt batterij staat daar los van.
Maar denk even aan een e-bike. Uit de accu komt stroom (met een spanning van 48 volt of zo) die de motor aandrijft. Nu zou je een dynamo op je wiel kunnen zetten om stroom op te wekken voor de verlichting. De energie die je gebruikt voor verlichting komt dan indirect (via twee omzettingen) uit de hoofd accu en het werkt alleen als je daadwerkelijk rijdt. Veel handiger is het om de stroom voor de verlichting via een omvormertje direct uit de hoofdaccu te laten komen: er is dan maar één omzettingen werkt ook als je stil staat.
Okay, gaat niet helemaal op want een e-bike kun je, als de accu plat is, ook op beenkracht laten werken. En dan werkt een dynamo en dus de verlichting nog wel. Maar dat gaat voor een EV weer niet op, waardoor de vergelijking denk ik niet zo verkeerd is.
Overigens, als de accu van een e-bike zo plat is dat de motor er mee stopt blijft de verlichting het nog een hele tijd gewoon doen. Tenminste bij mijn e-bike. Op dezelfde manier zou ik verwachten dat het 12 volt systeem van een EV het normaal gesproken nog een tijdje doet, ook nadat je onvoldoende stroom hebt om nog te rijden. Het zou natuurlijk kunnen zijn dat in ACC stand de hoog voltage batterij helemaal losgekoppeld is en dus het 12 volt systeem autonoom draait. Zo gaat het bij mijn Outlander in ieder geval. En dat zou het moment kunnen zijn waarop de 12 volt accu plat gaat. Maar goed, dan moet het spul dus eerst in ACC stand.