Het is nu vr 29 maart 2024, 12:31


Route du soleil met de Ampera-e

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Route du soleil met de Ampera-e

Berichtvr 24 aug 2018, 15:11

Gaaf !!!


Offline
Avatar gebruiker

DerOpelmann

Newbie

  • Berichten: 45
  • Geregistreerd: di 21 nov 2017, 09:48
  • km-stand: 30000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Route du soleil met de Ampera-e

Berichtzo 28 okt 2018, 16:24

Net terug van weer een rondje Zuid-Frankrijk. Dit keer 1353km tot vlak bij Monaco. Op vrijdag vertrokken we om 12:30 i.v.m. met school van de kinderen. Dit keer hebben we niet bij Maastricht afgetopt en dan door naar Mertz, maar hebben we er voor gekozen om eerst 310km naar België te rijden om vervolgens voor de eerste keer onderin België te laden. De volgende stop was bij Nancy waarna we doorreden naar Dijon, waar ons hotel was voor de overnachting. Met een verlengsnoer uit het raam hebben daar in de nacht nog enkele kilometers bijgeladen, om de volgende ochtend om 8:00 weer te vertrekken.
De laders in Frankrijk werkten op de heenreis weer perfect! Op de Route du soleil zijn we ook dit keer (op een Tesla na) geen enkele andere EV tegengekomen. Mooi voor de laadpunten want daar is er altijd maar één van op een grote 'aire'. Om 16:00 kwamen we op onze bestemming aan met een gemiddeld verbruik van 15,9 kWh waarbij de CC op 116 stond.

Tijdens de vakantieweek nog even op het circuit van Monaco gereden :lol: Van bergen trekt de Ampera-e zicht weinig aan, met de regeneratie lijkt het haast voordelig. Soms hadden we op de heenweg naar een stadje een gemiddeld verbruik van 10,5. Sowieso is de range in Zuid-Frankrijk heel erg netjes 450-460km op de GOM was normaal en reëel.
Afbeelding

De terugweg was wederom een avontuur, dit keer niet door haperende laders maar door het weer. Met 3 graden en regen hadden we moeite om 200km tussen laders te overbruggen. Waardes van 20,2kWh stonden op de teller :cry:
Omdat we goede ervaringen hebben met de laders in Frankrijk kwamen we elke keer met 20 tot max 40km bereik bij de laders aan. Met nog 20km bereik kwamen we bij onderstaande parkeerplaats.
Afbeelding
De lader aan de rechterkant was met hekken afgezet en i.v.m. een verbouwing niet bereiken met de auto. Daar sta je dan met 20km rijbereik de lader aan de overkant niet bij te komen en de dichtstbijzijnde ander lader veel verder dan 20km weg. Gelukkig vonden we een hek waar we eventueel doorheen konden. Dus wij met steenkolen Frans bij het tankstation vragen (handig joh die ouderwetse manier van auto bijvullen :eh: ;) ) via translate op de telefoon wist de mevrouw achter de kassa ons te vertellen dat over 15min een collega komt, die misschien de sleutel heeft. Wij wachten dus... De accu werd kouder en kouder en de 20km bereik minder en minder. Na 15 minuten kwam er inderdaad een andere mevouw en een translate berichtje werd getypt. "We gaan het hek voor u openen, na het laden moet u weer naar een collega van mij zodat u op de juiste kant van de snelweg uw weg kan vervolgen". Chapeau voor deze mensen :clap:
Na 55 minuten laden werd het hek weer geopend en reden wij opgelucht weg. In België hebben we met de Maingau pas nog geladen, deze lader stond als 125A in de app maar verder van 100A kwamen wij niet. Op 38kW laden, de laatste 245 km buitenlandse stroom in de accu gedaan om vervolgens nog 10min aan Fastned te hangen. Eenmaal thuis was de accu dan ook echt leeg.
Afbeelding

Wat zijn we blij met de Ampera-e en hoe makkelijk is het om veel kilometers te maken! Volgend jaar Engeland?!


Offline
Avatar gebruiker

volt-NL

Stamgast

  • Berichten: 332
  • Geregistreerd: vr 08 jun 2012, 14:42
  • Woonplaats: Eindhoven
  • km-stand: 20000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Route du soleil met de Ampera-e

Berichtma 19 nov 2018, 16:13

Morgen krijg ik mijn Ampera-e. En volgende maand mag ik naar zuid-Parijs. Dus met veel interesse dit draadje gelezen. Via de lease maatschappij heb ik een New Motion laadpas (Multitankcard). Werkt deze ook bij de (snel)laadpalen in Frankrijk? Volgens de kaart van NewMotion zou dat moeten werken, maar heeft iemand dat al geprobeerd?
2018-nu Zilver grijze Ampera-e (2019 model)
2012-2018 Zwarte Volt


Offline
Avatar gebruiker

DerOpelmann

Newbie

  • Berichten: 45
  • Geregistreerd: di 21 nov 2017, 09:48
  • km-stand: 30000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Route du soleil met de Ampera-e

Berichtdi 20 nov 2018, 10:01

Hallo volt-NL

Leuk om te horen dat je met interesse het verhaal hebt gelezen. Zelf heb ik een pas van EV-box welke onder NewMotion valt. De buitenlandactivatie staat aan maar het is mij bij geen enkele paal in het buitenland (België/Duitsland en Frankrijk) gelukt om te laden.

Ik zou je zeker adviseren om de ChargeMap pas aan te schaffen. In combinatie met de app heb je alles in handen om lange afstanden te rijden in het buitenland. In de app van ChargeMap kan je een filter aanzetten welke alleen de palen laat zien die compatibel zijn met de pas. Dan kom je (bijna :shh: ) nooit voor verrassingen te staan.

Zelf heb ik voor het buitenland:
- KiWhi pass (Vooral voor: Noord-Frankrijk en de Franse corridor snelladers)
- ChargeMap (Handig voor heel veel (snel)laders in heel Europa)
- MainGau (voor o.a. Belgie en Duitsland)
- PlugSurfing App (voor noodsituaties, maar nog niet gebruikt)


Offline
Avatar gebruiker

volt-NL

Stamgast

  • Berichten: 332
  • Geregistreerd: vr 08 jun 2012, 14:42
  • Woonplaats: Eindhoven
  • km-stand: 20000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Route du soleil met de Ampera-e

Berichtma 26 nov 2018, 14:04

Ik heb nu de volgende passen (besteld):
* Newmotion
* ChargeMap
* PlugSurfing App+Key
Nu zou het moeten lukken om naar Parijs en terug te gaan :D
2018-nu Zilver grijze Ampera-e (2019 model)
2012-2018 Zwarte Volt


Offline
Avatar gebruiker

FrankS1966

Bekende

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: vr 22 sep 2017, 11:55
  • Woonplaats: Helmond
  • km-stand: 33000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Route du soleil met de Ampera-e

Berichtdi 27 nov 2018, 13:30

Ik heb via de LM een MTC (NewMotion), maar die werkt alleen in NL. Privé heb ik nog een NewMotion card die wel in het buitenland werkt. Daarmee probleemloos op en neer naar Parijs kunnen laden.


Offline
Avatar gebruiker

volt-NL

Stamgast

  • Berichten: 332
  • Geregistreerd: vr 08 jun 2012, 14:42
  • Woonplaats: Eindhoven
  • km-stand: 20000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Route du soleil met de Ampera-e

Berichtdi 27 nov 2018, 13:39

FrankS1966 schreef: Privé heb ik nog een NewMotion card die wel in het buitenland werkt. Daarmee probleemloos op en neer naar Parijs kunnen laden.
goed nieuws! bedankt Frank
2018-nu Zilver grijze Ampera-e (2019 model)
2012-2018 Zwarte Volt


Offline
Avatar gebruiker

volt-NL

Stamgast

  • Berichten: 332
  • Geregistreerd: vr 08 jun 2012, 14:42
  • Woonplaats: Eindhoven
  • km-stand: 20000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Route du soleil met de Ampera-e

Berichtwo 19 dec 2018, 12:12

Onder tussen ben ik heen en weer naar zuid-Parijs geweest. Alles gelukt met alleen de NewMotion pas. Een keer bij een gratis snellader gestaan. Er was een fransman, met een nissan leaf, voor mij bij deze gratis snellader en die zei dat hij maar heel even, 30 minuten of zo, zou laden. Na 50 minuten ging hij pas weg... Als je niet al te veel tijd hebt, kan je beter bij een betaalde lader gaan laden, daar is een grotere kans dat de lader vrij is en er korter wordt geladen.

300 meter van het hotel was een 22kW lader, dus s'nachts de accu helemaal vol kunnen laden (met 7.6kW).

Met koud weer (ongeveer +2 C), max 115 op de teller en winter banden lukt het om met 2x aan de snellader naar het zuiden van Parijs te komen. Op de terugweg, 1x in noord Frankrijk geladen en daarna nog 1x België.

De lader in Frankrijk ging nog in storing toen mijn accu op 60% was. De lader zei: 60%, 46 min, 73.1kWh. En dat kopt natuurlijk niet. Er kan in 46 minuten niet 73.1kWh geladen zijn. En de volgende melding van de lader was "Un événement d’arrêt d'urgence a été détecté" Maar wat voor noodstop gebeurtenis dit was kon ik niet achterhalen, ik denk dat de lader door had dat 73kWh niet mogelijk is.
2018-nu Zilver grijze Ampera-e (2019 model)
2012-2018 Zwarte Volt


Offline
Avatar gebruiker

DerOpelmann

Newbie

  • Berichten: 45
  • Geregistreerd: di 21 nov 2017, 09:48
  • km-stand: 30000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Route du soleil met de Ampera-e

Berichtzo 05 mei 2019, 13:24

Na twee keer de Route du soleil te hebben genomen zijn we nu over Parijs gereden, middendoor Frankrijk. Onderstaand de route van 1268 km.

Afbeelding

De heenreis verliep erg soepel met 5 laadstops over 1268 kilometer. We vertrokken om 18:00 en zijn totaal 17 uur onderweg geweest met de cruisecontrol op 116km/h hadden we een gemiddeld verbruik van 16,3 kWh.
Op de heenweg hadden was de op een na laatste laadstop bij Ionity. Via plugsurfing startte we de laadsessie op een bijna lege accu met een fantastische laadsnelheid! Op deze parkeerplaats stonden 4 Ionity laders en één van Sodetrel.

Afbeelding

Bij het huisje hebben we alles via het stopcontact geladen, wat prima kan met het bereik op de franse wegen.

Afbeelding
Afbeelding

Tijdens de vakantie zijn we weer even met de Ampera-e in Spanje geweest, gewoon omdat het kan :D :clap:

Afbeelding

Elke keer gaat de heenreis soepel en maken we terug weer het één en ander mee. Ook dit keer weer.

De tweede stop op de terugreis was weer bij Ionity. Toen we daar aan het laden waren kwam een Franse i3 aangereden, de fransman had de auto te leen en was behoorlijk aan het tobben om met z'n pinpas de laadsessie te starten :silent: Uiteindelijk hebben we de fransman (met een bijna lege accu van de i3) met onze pas aan het laden gekregen, wat was hij blij :thumbup:

De laatste stop in Frankrijk kwamen wij aan met 75 km op de GOM (op basis van 116km/h). Bij de lader stond een Nederlandse Jaguar i-Pace met nog 24km op de GOM. De CCS en de type 2 van de lader bleken beiden kapot. De eerstvolgende lader was op 76 km. Na wat pogingen met de Nederlandse Jaguar rijder om de snellader te resetten besloten wij om met 80km/h door de rijden naar de volgende lader. Met nog ~20km op de GOM konden wij gelukkig laden bij de volgende snellader. Hoe het met de Jaguar rijder is afgelopen weet ik helaas niet. Ik vermoed dat het afslepen is geworden. Nu zie je hoe vervelend het is dat er vaak maar één lader op de franse parkeerplaatsen staat.

Onderin Belgie hebben we uiteindelijk nog even aan de Ionity lader gehangen om na +260km thuis aan te komen.

Zes laadmogelijkheden! Zo zien we het graag!!!
Afbeelding

Tip als je midden door frankrijk naar het zuiden gaat: Soms staan er laadstations van het merk DBT - Zero Emission. Deze laden maximaal 20-25kWh, die moet je dus niet hebben :thumbdown: Via Chargemap kun je de foto van de laders zien. Overigens hadden we via Chargemap ook kunnen zien dat er problemen warer met de laatste lader in Frankrijk.
Afbeelding


Offline
Avatar gebruiker

volt-NL

Stamgast

  • Berichten: 332
  • Geregistreerd: vr 08 jun 2012, 14:42
  • Woonplaats: Eindhoven
  • km-stand: 20000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Route du soleil met de Ampera-e

Berichtvr 28 jun 2019, 16:48

Volgens mij kunnen sommige snel laders in Frankrijk ook niet goed tegen de warmte. Na 15 minuten of zo bij 30+ C stopte de lader er mee. Sessie weer opnieuw gestart en er kon weer 10...15 minuten geladen worden.
2018-nu Zilver grijze Ampera-e (2019 model)
2012-2018 Zwarte Volt


VorigeVolgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 4 gasten