Misschien nog even leuk om te vermelden dat de huur periode achter de rug is en dat ik genoten heb van rijden in de ampera.
Mede door goed onderzoek vooraf was de beleving eigenlijk precies zoals ik had verwacht.
Er zijn mijn toch wat dingen opgevallen:
1) Na het 'voorverwarmen' is de auto stroom kwijt, pas na 15 min op 10 ampere is de auto weer op pijl. Je moet dus 25 min van te voren dit doen. Goed plannen, anders heb je er alsnog niet veel aan.
2) Met huidige temperatuur verlies je veel stroom in het begin (1,5-2kw in eerste 3-6 km (verw. op eco)
3) Na thuiskomst van werk krijg je 'm nooit meer vol als je 's avonds nog even weg wilt, dan zul je op benzine moeten rijden.
4) Het verbruik op benzine is, als je niet inhoud behoorlijk hoog. Ik heb op 2 ritten verbruiken van 1 op 12,5-13 gezien bij constante snelheid van 127km/h met tegenwind. Bij snelheden rond de 105 km/h is dit ongeveer 1 op 16/16,5.
5) Als je op lage snelheid (woonwijken e.d.) km's aflegt zie je dat hij behoorlijk zuinig is en vaak meer km's gereden kan worden dan ingeschat.
6) Woonwerk verkeer rit (zonder snelweg) halen we nu 51 km mee (kou + winterbanden). In de zomer verwacht ik wel 70 km, niet verkeerd!
7) De kachel is een draak, misschien dat je op een gegeven ogenblik een ideale instelling vind maar het is moeilijk om 'm naar je zin te krijgen.
8) Had ik al gezegd dat hij stil is?
9) Auto is comfortabel en bied genoeg ruimte, de stijlen zijn ietwat belemmerend maar heb er geen moeite mee.
Het brandstofverbruik vind ik nog wel een dingetje, hij is dus zuinig bij elektra en bij benzine gebruik wil je gauw opladen maar door de oplaadtijd van 4 uur kun je dit dus (met werk) eigenlijk maar 1 keer per dag doen. Daarin zie je dat de snelladers wel een uitkomst bieden bij nieuwere auto's.
Opvallend is dat de prijzen van ampera's de afgelopen 24 maanden eigenlijk niet gezakt zijn, valt mij tegen. Ik ga nu de markt in de gaten houden en mocht zich een mooie kans voordoen zal ik er 1 willen kopen. Ik wil nu nog graag een Zoe en Leaf gaan testen.