Het is nu vr 29 maart 2024, 07:46


Op zoek naar een Ampera

Stel jezelf en je auto('s) hier voor aan de anderen
  • Auteur
  • Bericht
Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Op zoek naar een Ampera

Berichtdi 05 feb 2019, 18:13

Herkenbaar verhaal.
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline

erikbruinsma

Newbie

  • Berichten: 8
  • Geregistreerd: do 17 jan 2019, 19:22
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: Op zoek naar een Ampera

Berichtvr 08 feb 2019, 16:07

Misschien nog even leuk om te vermelden dat de huur periode achter de rug is en dat ik genoten heb van rijden in de ampera.

Mede door goed onderzoek vooraf was de beleving eigenlijk precies zoals ik had verwacht.

Er zijn mijn toch wat dingen opgevallen:

1) Na het 'voorverwarmen' is de auto stroom kwijt, pas na 15 min op 10 ampere is de auto weer op pijl. Je moet dus 25 min van te voren dit doen. Goed plannen, anders heb je er alsnog niet veel aan.
2) Met huidige temperatuur verlies je veel stroom in het begin (1,5-2kw in eerste 3-6 km (verw. op eco)
3) Na thuiskomst van werk krijg je 'm nooit meer vol als je 's avonds nog even weg wilt, dan zul je op benzine moeten rijden.
4) Het verbruik op benzine is, als je niet inhoud behoorlijk hoog. Ik heb op 2 ritten verbruiken van 1 op 12,5-13 gezien bij constante snelheid van 127km/h met tegenwind. Bij snelheden rond de 105 km/h is dit ongeveer 1 op 16/16,5.
5) Als je op lage snelheid (woonwijken e.d.) km's aflegt zie je dat hij behoorlijk zuinig is en vaak meer km's gereden kan worden dan ingeschat.
6) Woonwerk verkeer rit (zonder snelweg) halen we nu 51 km mee (kou + winterbanden). In de zomer verwacht ik wel 70 km, niet verkeerd!
7) De kachel is een draak, misschien dat je op een gegeven ogenblik een ideale instelling vind maar het is moeilijk om 'm naar je zin te krijgen.
8) Had ik al gezegd dat hij stil is? ;-)
9) Auto is comfortabel en bied genoeg ruimte, de stijlen zijn ietwat belemmerend maar heb er geen moeite mee.

Het brandstofverbruik vind ik nog wel een dingetje, hij is dus zuinig bij elektra en bij benzine gebruik wil je gauw opladen maar door de oplaadtijd van 4 uur kun je dit dus (met werk) eigenlijk maar 1 keer per dag doen. Daarin zie je dat de snelladers wel een uitkomst bieden bij nieuwere auto's.

Opvallend is dat de prijzen van ampera's de afgelopen 24 maanden eigenlijk niet gezakt zijn, valt mij tegen. Ik ga nu de markt in de gaten houden en mocht zich een mooie kans voordoen zal ik er 1 willen kopen. Ik wil nu nog graag een Zoe en Leaf gaan testen.


Offline

pietampera

Bekende

  • Berichten: 74
  • Geregistreerd: za 30 jun 2018, 22:30
  • km-stand: 270000
  • Lifetime: 5
  • Auto: Ampera

Re: Op zoek naar een Ampera

Berichtvr 08 feb 2019, 20:55

De kachel gewoon op ontwasemen zetten met 22 graden en een beetje stoelverwarming. Dat is echt een lekkere stand met 30 % . En de auto rijdt ook heerlijk op benzine. Wij hebben deze winter veel op benzine gereden want dat maakt qua km prijs niet veel uit in de winter. Met ca 40/45 km is dat 3 liter dus 4,50 en een volle accu is ook 3 euro met laadverlies. En mijn vrouw rijdt slechts 25 km met een volle accu. Dus die rijdt wss nog goedkoper in de winter op benzine, haha


Offline
Avatar gebruiker

Mercuri

Newbie

  • Berichten: 16
  • Geregistreerd: wo 20 feb 2019, 01:06
  • Woonplaats: Salland Zuid-West
  • km-stand: 132842
  • Lifetime: 29
  • Auto: Ampera

Re: Op zoek naar een Ampera

Berichtwo 20 feb 2019, 22:13

Beste Erik, informatief verhaal. Ik zit nu in de fase waarin jij een tijdje geleden zat. Ik ga komende week via mijn Opel garage in een Ampera rijden. (Rij nu in een Corsa Diesel) Echter ik twijfel nog tussen een Zoe en de Ampera. Jij schreef dat je daar ook over hebt nagedacht (en de Leaf). Kun je aangeven wat voor jou de doorslag heeft gegeven om toch niet voor een full EV te gaan? Dank alvast Marcel

Os, anderen die eenzelfde fase van twijfel of onderzoek achter zich hebben worden nadrukkelijk uitgenodigd om ook hun “verhaal” te delen. :D
Ampera summit white 2013 verkocht.
In het verleden een hele vloot Saabs en een paar Porsches gereden. Nu electrisch rijden aan het ontdekken. Daarom in Augustus 2021 een Tesla Model S gekocht.


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Op zoek naar een Ampera

Berichtdo 21 feb 2019, 22:23

Mercuri schreef:Beste Erik, informatief verhaal. Ik zit nu in de fase waarin jij een tijdje geleden zat. Ik ga komende week via mijn Opel garage in een Ampera rijden. (Rij nu in een Corsa Diesel) Echter ik twijfel nog tussen een Zoe en de Ampera. Jij schreef dat je daar ook over hebt nagedacht (en de Leaf). Kun je aangeven wat voor jou de doorslag heeft gegeven om toch niet voor een full EV te gaan? Dank alvast Marcel

Os, anderen die eenzelfde fase van twijfel of onderzoek achter zich hebben worden nadrukkelijk uitgenodigd om ook hun “verhaal” te delen. :D


Behalve dan dat'ie esthetisch veeeeel mooier is... :angel:

Gaf mijn eigen "range anxiety" wel de doorslag... meestal kom ik met ca. 70km./werkdag prima uit, maar soms moet ik opeens op de zelfde dag van Zoetermeer, naar Vlissingen, dan Zwolle en weer terug... zonder al teveel tijd om ter plekke bij te laden... dan vind ik het toch wel een prettig idee om "gewoon' door te kunnen tuffen. En ik heb zelf hybride gereden (Honda Civic) maar vond'm erg tegenvallen qua verbruik (de reden waarom ik momenteel ook niet in de Lexus IS of RX rijd).

Kortom; ik vind dit concept (EV met Range Extender) het beste van twee werelden bieden. (En daarnaast gewoon een mooie bak!)
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline

gram

Newbie

  • Berichten: 7
  • Geregistreerd: do 21 feb 2019, 18:52
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: Op zoek naar een Ampera

Berichtzo 24 feb 2019, 23:46

erikbruinsma schreef:Zo, ik heb een huur-ampera geregeld voor volgende week, ik zal mijn bevindingen daarna delen!

Kun je mij vertellen waar je dat hebt gedaan?
Wil iok eens testen of zo'n ampera wat voor ons is.
Mvg, Remco


Offline

Timmertje

Vaste klant

  • Berichten: 179
  • Geregistreerd: vr 02 jun 2017, 16:38
  • Woonplaats: Heerewaarden
  • km-stand: 106590
  • Lifetime: 13
  • Auto: Ampera

Re: Op zoek naar een Ampera

Berichtwo 27 feb 2019, 12:37

gram schreef:
erikbruinsma schreef:Zo, ik heb een huur-ampera geregeld voor volgende week, ik zal mijn bevindingen daarna delen!

Kun je mij vertellen waar je dat hebt gedaan?
Wil iok eens testen of zo'n ampera wat voor ons is.
Mvg, Remco




Heb het zelf via Snappcar.nl gedaan.
Huur je vrij simpel een auto bij iemand niet al te duur.


Offline

gram

Newbie

  • Berichten: 7
  • Geregistreerd: do 21 feb 2019, 18:52
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: Op zoek naar een Ampera

Berichtdo 07 maart 2019, 13:54

top bedankt!


Offline
Avatar gebruiker

Mercuri

Newbie

  • Berichten: 16
  • Geregistreerd: wo 20 feb 2019, 01:06
  • Woonplaats: Salland Zuid-West
  • km-stand: 132842
  • Lifetime: 29
  • Auto: Ampera

Re: Op zoek naar een Ampera

Berichtzo 07 jul 2019, 23:22

Thankx voor de tips. Zoals jullie misschien al gezien hebben is het een Ampera geworden. :clap:
Ampera summit white 2013 verkocht.
In het verleden een hele vloot Saabs en een paar Porsches gereden. Nu electrisch rijden aan het ontdekken. Daarom in Augustus 2021 een Tesla Model S gekocht.


Vorige

Keer terug naar Voorstelronde

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten

cron