Het is nu vr 29 maart 2024, 08:01


nieuwe eigenaar volt

Stel jezelf en je auto('s) hier voor aan de anderen
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Justin

Newbie

  • Berichten: 4
  • Geregistreerd: zo 12 jan 2020, 20:35
  • Woonplaats: Franeker
  • km-stand: 44000
  • Lifetime: 29
  • Auto: Volt

nieuwe eigenaar volt

Berichtzo 12 jan 2020, 20:57

Hoi ik ben Justin, een engelsman die in Friesland woont (sorry voor de scheve Nederlands). Ik ben sinds 2 weken de trots eigenaar van een 2013 volt met 44000km en lifetime 2.9liters/100km. Prachtig auto, rijd perfect maar ik ben wat onzeker over de feit dat met volle accu krijg ik maar 38 km bereik. Is dit normaal in de winter? ik lees hier dat anderen halen meer km. Wat zijn de winter ervaringen?


Offline
Avatar gebruiker

HenryAmpera

Harde kern

  • Berichten: 1135
  • Geregistreerd: vr 23 jan 2015, 10:21
  • Woonplaats: Deventer
  • km-stand: 200250
  • Lifetime: 22
  • Auto: Ampera

Re: nieuwe eigenaar volt

Berichtma 13 jan 2020, 10:47

Justin schreef:Hoi ik ben Justin, een engelsman die in Friesland woont (sorry voor de scheve Nederlands). Ik ben sinds 2 weken de trots eigenaar van een 2013 volt met 44000km en lifetime 2.9liters/100km. Prachtig auto, rijd perfect maar ik ben wat onzeker over de feit dat met volle accu krijg ik maar 38 km bereik. Is dit normaal in de winter? ik lees hier dat anderen halen meer km. Wat zijn de winter ervaringen?

Hoi Justin,
Accu bereik is van meerdere factoren afhankelijk, temperatuur is daar 1 van.
Daarnaast tellen snelheid, bandenspanning, type band & formaat (heb er nu zelf 18"onder, die weer iets breder zijn) hoeveel gewicht je aan boord hebt, (alleen in de auto of 4 volwassenen.) ook mee. Dit komt uit een ander topic hier ergens op het forum:
Als het kouder wordt, dan is de afstand kleiner die je met een volle accu kunt bereiken. Dit wordt deels veroorzaakt doordat de accu nu ook de auto moet verwarmen. Voorverwarmen voor vertrek biedt dan uitkomst. Ten eerste stap je in een warme auto en ten tweede verbruik je minder energie uit de accu om de boel op te warmen. TIP: zet voor het uitzetten van de auto de voorruitverwarming aan. Als je dan remotestart doet dan staat de Climate Control op max en wordt de auto snel warm. Is straks ook handig als het vriest.
Aldebaran schreef:
Slotconclusie:
Wegrijden op de accu (met of zonder voor verwarmen) bij een koude omgevingstemperatuur kost je veel accukilometers!

Ik had dit gevoel al en heb daarom bewust een paar dagen getest. In de eerste periode ben ik direct op de accu gaan rijden (met voorverwarmen). Je ziet direct de eerste kilometers dat de accuteller naar beneden zakt. Op een afstand van 2 kilometer ben ik al 7 Km kwijt.

De accutemperatuur is erg belangrijk. Wanneer je op de accu wegrijdt, zal de accu ook de verwarming van het accupack voor zijn rekening nemen alsmede de interieurverwarming (tenzij je in de kou gaat zitten :lol: ).

Methode om de accukilometers te behouden:
- accu pas laden voor vertrek (middelste optie)
- voorverwarmen voor vertrek (hiermee breng je het accupack al deels op temperatuur)
- Op de accu het woonerf (in mijn situatie) afrijden (100 meter)
- Motor gebruiken en de hiermee het interieur, accupack verwarmen
- Na pakweg 8 Km overschakelen op accu
- Accu zoveel mogelijk gebruiken binnen de bebouwde kom. Ik rij binnen de bebouwde kom meer kilometers dan de aangegeven accukilometers. Soms rij ik wel 3 kilometer terwijl de teller niet zakt.
- Trek rustig op. Trap het pedaal niet vol in.
- Anticipeer zoveel mogelijk op situaties waarbij je de auto kunt laten rollen. Vanuit stilstand optrekken is 'killing'.

Tot slot durf ik te stellen dat ik ook 73 of 74 kilometer had kunnen halen. De laatste kilometers heb ik 'getrapt' en de accu leeg gereden omdat ik thuis was. Ik kijk al uit naar lente en zomer 8-)

General motors zou een stand in moeten bouwen waarbij je super ECO rijdt (gebaseerd op buitentemperatuur en rijstijl).
Nu moet je zelf alle parameters die van invloed zijn managen.
Als de auto niet wil gaan voorverwarmen controleer dan je portieren of die echt goed dicht zijn gedaan.
Het interieur kun je gratis verwarmen: goedkoper dan de stroom. Je kunt de auto voorverwarmen voordat je vertrekt, maar dat kost stroom uit de accu of het stopcontact. Als je weet dat je tijdens je reis toch moet overschakelen op de range-extender, kun je dat net zo goed aan het begin van de rit doen. Want de range extender is een bezine motor en produceert dus overtollige warmte. Zet de auto aan het begin van de rit in standby mode en dan produceer je met de overtollige warmte het intereur. (Climate control op ECO en de verwarming bleef inderdaad uit).
Pomp je banden iets harder op (2.7kPa/bar) dan ze bij aflevering waren: je komt dan verder op een batterijlading.
Als je lange stukken op de snelweg gaat rijden en je volgende stop-/laadplaats is veel verder weg dan je op electriciteit kunt halen, zet op de snelweg de Drive Mode in de Hold-stand: je bewaart de electrische energie dan zoveel mogelijk voor stadsverkeer en provinciale wegen, je rijdt efficiënter en komt dus verder.


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: nieuwe eigenaar volt

Berichtma 13 jan 2020, 13:11

Justin schreef:Hoi ik ben Justin, een engelsman die in Friesland woont (sorry voor de scheve Nederlands). Ik ben sinds 2 weken de trots eigenaar van een 2013 volt met 44000km en lifetime 2.9liters/100km. Prachtig auto, rijd perfect maar ik ben wat onzeker over de feit dat met volle accu krijg ik maar 38 km bereik. Is dit normaal in de winter? ik lees hier dat anderen halen meer km. Wat zijn de winter ervaringen?


Wlkom Justin! En inderdaad een (erg) leuke auto... 38 km. is in de winter inderdaad wel een "normale" weergave (ik zit zelf min. aan 44 km. maar ik ben fanatiek in mijn "rijstijl"). Een paar tips (naast die van Henry's post):

- verwarm de auto voor terwijl hij nog thuis aan de lader zit (en hou hem sowieso zoveel mogelijk aan de stekker);
- als dat niet mogelijk is rij dan de eerste ca. 5 km. op benzine (die produceert "gratis" warmte);
- zet de verwarming op min./eco en 18 graden (ik vind dat - in combinatie met de stoelverwarming, die is zuiniger - genoeg, maar dat is persoonlijk; mijn vrouw wil hem altijd op 22 hebben);
- rij op de snelweg nooit (veel/vaak) harder dan 100 km/uur (anders slurpt hij inderdaad de batterij leeg);
- rij sowieso "anticiperend" (dus niet snel optrekken en abrupt remmen als dat niet nodig is: hou het "bolletje" rechts in e dashboard zoveel mogelijk in het midden).

En als je vaak/veel kleine stukjes rijdt dan kost je dat ook veel bereik (omdat de auto steeds weer opnieuw alle systemen en het interieur moet verwarmen)...

Succes en veel plezier!
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline

Justin

Newbie

  • Berichten: 4
  • Geregistreerd: zo 12 jan 2020, 20:35
  • Woonplaats: Franeker
  • km-stand: 44000
  • Lifetime: 29
  • Auto: Volt

Re: nieuwe eigenaar volt

Berichtma 13 jan 2020, 17:42

Bedankt voor de reacties, zo kan ik verder denk ik maar inderdaad mijn vrouw zet de verwarming meestal ook wat hoger.


Offline
Avatar gebruiker

HenryAmpera

Harde kern

  • Berichten: 1135
  • Geregistreerd: vr 23 jan 2015, 10:21
  • Woonplaats: Deventer
  • km-stand: 200250
  • Lifetime: 22
  • Auto: Ampera

Re: nieuwe eigenaar volt

Berichtdi 14 jan 2020, 10:59

sbogovac schreef:- als dat niet mogelijk is rij dan de eerste ca. 5 km. op benzine (die produceert "gratis" warmte);

Klopt, alleen heb ik wel eens gemerkt dat wanneer die eerste 5 km's binnen de bebouwde kom aijn, de benzine motor niet aanspringt, en (in mijn geval) na die 5 km ben ik buiten de stadsgrenzen (of op de snelweg) dan begint de benzinemotor ineens overuren te draaien, omdat die ook het eerste verbruik van die 5 km gaat aanvullen....
Wat ik altijd doe/deed is laden uitstellen tot iets voor vertrek 's ochtends, eventueel voorverwarmen. Ik zit na 5 km op de snelweg, dan over op benzine.


Offline

Justin

Newbie

  • Berichten: 4
  • Geregistreerd: zo 12 jan 2020, 20:35
  • Woonplaats: Franeker
  • km-stand: 44000
  • Lifetime: 29
  • Auto: Volt

Re: nieuwe eigenaar volt

Berichtdi 14 jan 2020, 11:41

Ik merk wel dat ik gemotiveerd ben om de lifetime getal omlaag te krijgen, volgens mij word dit een sort spelletje.


Offline

Justin

Newbie

  • Berichten: 4
  • Geregistreerd: zo 12 jan 2020, 20:35
  • Woonplaats: Franeker
  • km-stand: 44000
  • Lifetime: 29
  • Auto: Volt

Re: nieuwe eigenaar volt

Berichtdi 14 jan 2020, 11:46

Mijn vrouw reed 18kms naar werk vanochtend maar de accu kms daalde met alleen 10kms. Dus zij heeft het spelletje ook door!


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: nieuwe eigenaar volt

Berichtdi 14 jan 2020, 12:12

HenryAmpera schreef:
sbogovac schreef:- als dat niet mogelijk is rij dan de eerste ca. 5 km. op benzine (die produceert "gratis" warmte);

Klopt, alleen heb ik wel eens gemerkt dat wanneer die eerste 5 km's binnen de bebouwde kom aijn, de benzine motor niet aanspringt, en (in mijn geval) na die 5 km ben ik buiten de stadsgrenzen (of op de snelweg) dan begint de benzinemotor ineens overuren te draaien, omdat die ook het eerste verbruik van die 5 km gaat aanvullen....
Wat ik altijd doe/deed is laden uitstellen tot iets voor vertrek 's ochtends, eventueel voorverwarmen. Ik zit na 5 km op de snelweg, dan over op benzine.



Klopt (allebei). En de auto is te programmeren om het laden te starten op basis van "vertrektijd". Dat vind'ie inderdaad aangenaam...
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.



Keer terug naar Voorstelronde

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron