Het is nu do 28 maart 2024, 10:43


Hulp gevraagd

Stel jezelf en je auto('s) hier voor aan de anderen
  • Auteur
  • Bericht
Offline

gram

Newbie

  • Berichten: 7
  • Geregistreerd: do 21 feb 2019, 18:52
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Hulp gevraagd

Berichtzo 10 maart 2019, 11:33

Hallo Mensen,

Mijn naam is Remco en rij nu een mooie diesel station auto want we rijden +/- 35.000 per jaar.
Echter kan het naar mijn mening nog veel voordeliger...

Ik volg dit forum en het internet al geruime tijd, om zo info over de ampera/volt te krijgen.
Hieruit begreep ik dat 50km puur electrisch goed haalbaar moest zijn in de winter en zomer.
Mijn situatie is zo, dat ik elke dag 53 km moet rijden waarvan 50km op een 130 km/h snelweg en 3 km binnendoor.
Zowel thuis als op het werk is stroom aanwezig :angel:
Mijn beredenering is, dat je op de snelweg minder stroom verbruikt dan in de stad met optrekken afremmen etc.
omdat je een veel constantere snelheid rijdt en daarmee dus verder komt?

Op mijn vraag bij de dealer of ik hem een dag kon proefrijden om zo mijn woon/werk afstand te kunnen meten elektrisch kreeg ik helaas geen bijstand voor.

Kan iemand mij hierover meer vertellen?

De zoekfuntie kreeg ik niet een begredigend resultaad met 130km/h en vrijwel 100% snelweg km's

Vriendelijke groet


Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2684
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: Hulp gevraagd

Berichtzo 10 maart 2019, 14:32

Welkom Remco!

50 km met 130 km/u in de winter gaat niet lukken denk ik.
In de zomer, met 110 km/u en vooral weinig "modulatie" moet het lukken.
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Hulp gevraagd

Berichtzo 10 maart 2019, 18:33

Met 100 km/uur max. is dat (50km snelweg en 3 km tussendoor) zelfs in de winter (met de kachel op max. 18 graden) goed te doen...
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline

gram

Newbie

  • Berichten: 7
  • Geregistreerd: do 21 feb 2019, 18:52
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: Hulp gevraagd

Berichtma 11 maart 2019, 12:28

Dit zijn een beetje tegenstrijdige berichten wat jullie geven...
Of scheelt dat zoveel verschil 100 km/h of 130 km/h?...


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Hulp gevraagd

Berichtma 11 maart 2019, 12:58

gram schreef:Mijn beredenering is, dat je op de snelweg minder stroom verbruikt dan in de stad met optrekken afremmen etc.
omdat je een veel constantere snelheid rijdt en daarmee dus verder komt?

Hoi Remco,

Bij een elektrische auto werkt dat anders: hoe harder je rijdt, hoe hoger het stroomverbruik. In de stad en bijv. in de file rijdt een elektrische auto juist zuinig, vanwege de lage snelheid (alleen de kachel kan rot in het eten gooien). Vergeet niet dat door afremmen op de elektromotor je veel energie terugwint.

En ja, het verschil tussen 100 km/u en 130 km/u is bij een elektrische auto echt heel groot. Althans, in stroomverbruik. In tijd scheelt het bijna niets. als je 50 km constant 130 rijdt ipv 100, dan ben je ruim 5 minuten eerder op je bestemming. En als je bedenkt hoe vaak je moet afremmen voor langzamere voertuigen, ik begin er niet aan.

Groet, Alex
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Hulp gevraagd

Berichtma 11 maart 2019, 18:23

Alex schreef:
gram schreef:Mijn beredenering is, dat je op de snelweg minder stroom verbruikt dan in de stad met optrekken afremmen etc.
omdat je een veel constantere snelheid rijdt en daarmee dus verder komt?

Hoi Remco,

Bij een elektrische auto werkt dat anders: hoe harder je rijdt, hoe hoger het stroomverbruik. In de stad en bijv. in de file rijdt een elektrische auto juist zuinig, vanwege de lage snelheid (alleen de kachel kan rot in het eten gooien). Vergeet niet dat door afremmen op de elektromotor je veel energie terugwint.

En ja, het verschil tussen 100 km/u en 130 km/u is bij een elektrische auto echt heel groot. Althans, in stroomverbruik. In tijd scheelt het bijna niets. als je 50 km constant 130 rijdt ipv 100, dan ben je ruim 5 minuten eerder op je bestemming. En als je bedenkt hoe vaak je moet afremmen voor langzamere voertuigen, ik begin er niet aan.

Groet, Alex



Inderdaad regenereer je (met een hybride/EV) bij "afremmen" (zoals veel in de stad) nog een deel.

Maar ook bij ICE ("benzine/diesel") auto's neemt het verbruik bij hogere snelheden exponentieel toe...

Zowel EV als ICE auto's hebben een soort van "ideale" snelheid (meestal ergens tussen 80 en 110 km./uur afhankelijk van de combinatie motor/versnellingsbak m.n.)... daarboven gaat het hard (met het verbruik).
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline

gram

Newbie

  • Berichten: 7
  • Geregistreerd: do 21 feb 2019, 18:52
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: Hulp gevraagd

Berichtdi 12 maart 2019, 08:29

Ok helder...

Maar laat ik de vraag anders formuleren:

Hoe ver kom je volledig elektrisch met een snelheid van 130 km/h in comfortabele warmte en/ of airco (zomer /Winter)


Offline

pietampera

Bekende

  • Berichten: 74
  • Geregistreerd: za 30 jun 2018, 22:30
  • km-stand: 270000
  • Lifetime: 5
  • Auto: Ampera

Re: Hulp gevraagd

Berichtdi 12 maart 2019, 10:28

40 in de zomer en 20 in de winter.
Kan per auto een km of +5 verschillen.


Offline

Timmertje

Vaste klant

  • Berichten: 179
  • Geregistreerd: vr 02 jun 2017, 16:38
  • Woonplaats: Heerewaarden
  • km-stand: 106590
  • Lifetime: 13
  • Auto: Ampera

Re: Hulp gevraagd

Berichtdi 12 maart 2019, 11:58

Kan het wel beamen wat Piet zegt.
Ben zelf ook niet van het in de kou zitten ten koste van alles.
Met dit weer, zoals gister 3graden boven nul. Dan kan ik net aan 48 km halen als ik de wind niet te hard tegen heb.
Waarbij ik niet boven de 100 kom. En zo nu en dan even uitrust achter een vrachtwagen. Heb de kachel op aangenaam staan 22c wel op Eco stand. Stoelverwarming aan, hou wel van een warm hol.

Wil je 130 rijden dan ben je rap door je electriciteit tank heen. En de auto is dan ook niet heel erg zuinig meer op benzine.
Bij 80 - 100 km per uur rijd ik zo’n beetje 1 op 17 benzine.
Bij 100 - 120 zakt het hier naar 1 op 14. Daarboven nog niet echt probeert om eerlijk te zijn.

Airco zomers gebruik ik niet, ik gebruik de raampjes. Zomers halen we zonder problemen 60-km.Blijven we van de snelweg af en binnendoor, dus meeste tijd 50 dan is 70 km mogelijk.
Gaan we een even touren hier in de regio over de dijkjes dan is 80km haalbaar.

Ieder heeft zijn eigen reden om voor een Ampera te kiezen. Voor ons was het belangrijk dat we niet elk hondsgezeik bij het pompstation staan om voor 100 euro te tanken. De ritjes die wij rijden doen we meeste tijd helemaal electrisch. Met zonnepanelen op het dak merken wij niks van de electriciteit kosten. Gewoon heerlijk thuis voor de deur tanken.
Wegenbelasting is nog een tijdje de helft. Betalen nu 40 euro per maand. Dat is ook niet verkeerd.
Mijn mening is wel, als je mee wil doen op de snelweg op de linkerbaan met de bekende Duitse merken, of Mitsubishi outlanders ;) de Ampera niet de handigste keus is om geld te besparen :)

Ik zou aanraden om een proefrit van 2 dagen te doen. Wij hebben dat via Snappcar gedaan. Weet niet precies meer wat het koste. Volgens mij was het rond de 40 euro per dag. Dan krijg je een veel beter beeld van de auto als proefritten bij de dealer rond de kerk van een half uurtje.


Offline

Flavio

Newbie

  • Berichten: 22
  • Geregistreerd: za 01 feb 2014, 23:47
  • Woonplaats: Zierikzee
  • km-stand: 140000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera

Re: Hulp gevraagd

Berichtvr 15 maart 2019, 20:08

Als je een Ampera hebt ga je naar mijn menig heel snel minder hard rijden, omdat het een sport wordt om een zo groot mogelijk bereik te realiseren. Ik rij tegenwoordig op de snelweg ook 100-105 km/h en als iemand daar problemen mee heeft halen ze me maar in!

Bij mijn eerste rit met de Ampera haalde ik amper 32 km. Nu haal ik met gemak 48 km, alleen door aanpassing van mijn rijstijl en door de verwarming niet te hoog te zetten. Die staat nu op 21 graden maar ik gebruik wel regelmatig de stoelverwarming.


Volgende

Keer terug naar Voorstelronde

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron