Het is nu do 18 apr 2024, 04:54


Op zoek naar een 2013 Ampera <100.000km

Stel jezelf en je auto('s) hier voor aan de anderen
  • Auteur
  • Bericht
Offline

CoenW

Newbie

  • Berichten: 14
  • Geregistreerd: za 02 maart 2019, 17:49
  • Woonplaats: Eindhoven
  • km-stand: 50124
  • Lifetime: 26
  • Auto: Ampera

Op zoek naar een 2013 Ampera <100.000km

Berichtwo 08 mei 2019, 22:26

Hi allen,

Al jaren heb ik het over het kopen een Ampera, en nu de woon-werk afstand nog maar 11km is, er zonnepanelen op het dak liggen en nu na een paar jaar zonder V70, de Fiesta toch echt te klein wordt ivm de de gezinsuitbreiding is het eindelijk zo ver... tijd voor de Ampera!

Na een tijd lurken hiero, nu toch ook maar een account aangemaakt, in de verwachting dat er binnen een maand of twee toch wel een Ampera op de oprit zou moeten staan.

We hebben de afgelopen tijd verschillende proefritten gemaakt, door twijfel met name mbt de hoge prijzen zijn er een aantal ampera's aan onze neus voorbij gegaan. Afgelopen weekend hadden we drie proefritten staan, waarvan er eigenlijk twee op papier perfect aan de eisen voldeden. Hieronder zal ik de overweging en de ervaringen uit de doeken doen, en ook een aantal vragen delen, wellicht dat opvolgende amperazoekers er wat aan hebben.

Allereerst de overwegingen:
* < 100.000km zodat je de auto's hebt die voornamelijk elektrisch gereden zijn, weinig last van slijtage hebben en nog ruimschoots in de 160.000km garantie op het elektrisch systeem vallen
* 2013 model (liefst dec) omdat daar de kinderziektes uit zijn, ze recent uit de lease zijn gekomen en er nog een paar jaar garantie overblijft van de 8jr op het elektrisch systeem (10jr op de carosserie). 2014 en later zijn over het algemeen een stuk duurder icm een lage kilometerstand.
* Liefst een zilveren, anders wit, vooral geen zwart (ik neem aan dat de airco dan 's zomers een stuk harder moet staan?)
* Waarom de Ampera: elektrische rij-ervaring: koppel 8-), stil, maar wel range als het moet door de extender. Met het KDV, ons beider werk evenals zo'n beetje alle winkels binnen een straal van 15km van ons huis ga ik er van uit dat we meer dan 60% van de <10.000km per jaar elektrisch zullen rijden. En met 5 kW aan zonnepanelen op het dak kan dat met een beetje goede wil nog volledig op zelfopgewekte stroom ook.
* Qua laadinfrastructuur denk ik gewoon aan het stekkertje in het stopcontact: we hebben al een buitenstopcontact onder de carport, eventueel leg ik de lader onder de garagedeur door naar binnen. Tegen de tijd dat de salderingsregeling er echt uit gaat kijken we wel naar nieuwe infrastructuur, eventueel inclusief batterij, en een full-EV, maar dan zijn we dus weer een stukje verder in de toekomst.
* Enige onzekere punt is voor mij de prijsontwikkeling: als ik hier zo de bedragen zie waarvoor sommige mensen hun auto's hebben ingeruild/verkocht vs de huidige occasionprijzen dan zit daar toch een flink verschil in... lijkt erop dat het meeste naar het buitenland gaat en er nog enkele dure hier blijven staan? Ik ben bang dat op het moment dat ze uit de Opel E garantie lopen de prijzen opeens flink zullen zakken? Of zien jullie hier geen risico's?

Hoe kijken jullie naar bovenstaande? Welke afwegingen zouden jullie anders maken?

De proefritten tot nu toe: het zijn er al aardig wat: de combinatie analysis-paralysis engineer + twijfelachtige vrouw + dubieuze autohandelaars leidt niet tot de meest besluitvaardige combinatie:
- De eerste die we reden was bij Opel Corsten in Mariahout, NB: een echte handelaar met relatief hoge prijzen: hij stuurt 600 Ampera's per jaar naar het buitenland. Van het lagerprobleem had hij 'nog nooit gehoord', dus het vertrouwen was er eigenlijk meteen al niet meer. We hebben een dec 2013 model (wit) gereden met 38000km op de teller. Vraagprijs was bijna €18.000. We hebben ook nog twee andere exemplaren bekeken: een zilveren 2012 model met 61.000 km gelopen: vraagprijs €17.000, maar onder de gebruikssporen (krassen buiten, ingedeukt plastic binnen) en ten slotte een zilveren 2014 model met 99.000km: €20.000.
Aangezien dit de eerste proefrit was, we de auto's erg prijzig vonden, de handelaar niet vertrouwden en geen goede zilveren Ampera hadden gevonden hebben we het er verder bij gelaten. De rij-ervaring in de Ampera zelf was trouwens wel erg mooi: wat een koppel en wat een stilte! Helaas geen snelweg in de buurt, dus niet kunnen ervaren hoe het met de rijwind zit.
- De tweede proefrit was bij Carnext in Veghel: een witte Ampera uit dec 2013, met 60.000km op de teller: vraagprijs €16.700. Direct uit de lease, inclusief 6mnd garantie. Fijne proefrit, nu met snelweg: daarna was het voor mij duidelijk dat ik echt een Ampera wilde hebben. Helaas moest mijn vrouw nog overtuigd worden en waren we allebei toch niet superenthousiast over wit, dus niet tot verkoop overgegaan en een week later was hij weg.
- Afgelopen weekend zou het dan eindelijk tot een koop moeten komen: op korte afstand waren geen ampera's binnen de eisen te vinden, behalve een dubieuze met 3 eigenaren in korte tijd en zonder onderhoudshistorie, dus het werd een tripje Veluwe om 3 Ampera's te bekijken. Een zilveren 2012 model met 30.000km bij Broekhuis in Apeldoorn (€16.000), een donkergrijze in Elspeet (€13.950, 75.000km, 12-2013), en een witte bij Seldenrijk in Harderwijk (€16.200, 50.000km, 03-2013)... maar je raadt het al... no deal...
Het 2012 model bij Broekhuis was eigenlijk nog het netst, maar geen achteruitrijcamera (ik was in de veronderstelling dat alle NL Ampera's full-option waren in het begin, maar blijkbaar was dit een keuze... stom). En er was ook een vrij irritante hoogfrequente piep te horen, één die me in andere Ampera's nog niet wat opgevallen.
De auto in Elspeet was ook erg mooi, maar daar 2 nadelen, wederom slecht gecheckt: geen camera en geen navigatie... dat verklaart ook meteen de aantrekkelijker prijs. Bovendien een gare reparatie aan de dorpel: plamuur of gesmolten plastic, + twee plekken met rimpelige lak (slecht overgespoten)... er was een klein beetje te onderhandelen, maar voor mijn vrouw was het gebrek aan camera een dealbreker. Erg jammer, want vooraf dacht ik dat dit hem wel eens kon gaan worden :-(.
'Gelukkig' restte ons nog één kans om een Ampera te kopen... Seldenrijk in Harderwijk. Online viel al op dat het bedrijf erg slechte recensies krijgt, vooral van mensen die van een €500,- auto verwachten dat ze geen pech krijgen, maar toch... ik had lage verwachtingen. Helaas bleken onze 'vrienden' bij Seldenrijk in staat deze lage verwachtingen nog te 'onder'treffen:
we troffen een auto aan die:
- Zowel van binnen als buiten onder de spinnenwebben zat
- Niet opgeladen was 'we hebben de juiste lader niet'
- Incompleet was: de reislader met schuko ontbrak (reken op zo'n €300,-? of is dat aftermarket goedkoper (en zonder garantieproblemen) te doen?)
Na een 20 minuten op de sleutel te hebben gewacht bleek dit dus, en na starten werd natuurlijk ook eerst nog eens motoronderhoud gedraait... de auto stond dus al maanden stil... dat lijkt me niet goed voor zowel accu als brandstofsysteem. Verder was de laatste beurt van begin 2017, zou ik niet kunnen zien of het laden überhaupt wel werkte, etc. etc. Uiteindelijk gewoon weggegaan zonder nog een proefrit te maken... wat een stelletje eikels.

mmmm... flinke lap tekst inmiddels, dus ik denk dat ik maar eens afrond. Ik ben benieuwd hoe jullie tegen deze verhalen aankijken.. hadden jullie de auto's al lang gekocht? Of zitten de prijzen véél te hoog?

Momenteel staan er nog afspraken voor twee volgende modellen, dus wellicht is het nu binnenkort eindelijk zo ver! Ik houd jullie op de hoogte!

Toch nog een paar vragen:
- Driessen geeft voor een 70.000km ampera met laatse beurt uit 2017 aan dat er een grote beurt á €610,- tegenaan moet... ik zie hier op het forum voor beurten veel lagere bedragen voorbij komen? Of is dit inmiddels veranderd?
- Voor de reislader met schuko vragen ze €300,-? Is dat de juiste weg? Of beter een aftermarket model?
- Orange Motors Rotterdam komt met €555,- voor de 70.000km beurt.... een 'kleine' beurt + V-snaar wisselen? Voor een nieuwe lader vragen ze zelfs €568!


Offline
Avatar gebruiker

Poul

Moderator

  • Berichten: 2062
  • Geregistreerd: vr 18 mei 2012, 21:15
  • Woonplaats: Rotterdam
  • km-stand: 185000
  • Lifetime: 29
  • Auto: Ampera

Re: Op zoek naar een 2013 Ampera <100.000km

Berichtdo 09 mei 2019, 00:27

Hoeveel kilometer denk je jaarlijks te gaan rijden? Als dat bijvoorbeeld 15.000 kilometer pj is, dan kun je ook kijken naar een Ampera 2013 met minder dan 130.000 km op de teller. Want de garantie op het hoogspanningssysteem is max 8 jaar of 160.000 km, wat je het eerste bereikt. Dus in de komende twee jaar rijd je dan de laatste 30.000km onder die garantie op.
Met mijn Ampera uit dec. 2013 en 133.000 km op de teller red ik dat de komende jaren wel. En ik weet dat de meeste kilometers elektrisch zijn gereden (gem benzineverbruik 1,7l voor 100 km).
Dat scheelt vast ook in prijs voor je en vergroot het aantal auto's dat in aanmerking komt.

Groeten,
Poul
Sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Op zoek naar een 2013 Ampera <100.000km

Berichtdo 09 mei 2019, 12:19

Poul schreef:Hoeveel kilometer denk je jaarlijks te gaan rijden? Als dat bijvoorbeeld 15.000 kilometer pj is, dan kun je ook kijken naar een Ampera 2013 met minder dan 130.000 km op de teller. Want de garantie op het hoogspanningssysteem is max 8 jaar of 160.000 km, wat je het eerste bereikt. Dus in de komende twee jaar rijd je dan de laatste 30.000km onder die garantie op.
Met mijn Ampera uit dec. 2013 en 133.000 km op de teller red ik dat de komende jaren wel. En ik weet dat de meeste kilometers elektrisch zijn gereden (gem benzineverbruik 1,7l voor 100 km).
Dat scheelt vast ook in prijs voor je en vergroot het aantal auto's dat in aanmerking komt.

Groeten,
Poul


Ik zou daar nog aan toe willen voegen dat je jouw redenering voor wat betreft percentage "stroomkilometers" altijd kunt checken in het menu op de middenconsole (lifetime verbruik)...
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2686
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: Op zoek naar een 2013 Ampera <100.000km

Berichtvr 10 mei 2019, 09:35

Hallo Coen,

Leuk stuk tekst om door te nemen. Het geeft goed weer hoe een zoektocht kan gaan. En hoe meer je weet, hoe lastiger de keuze inderdaad :lol:
Mijn persoonlijke tip; accepteer dat je (typisch) met iets meer geld piece of mind kan kopen. Zo is mogelijk "paralysis" te voorkomen.
Je ervaring bij Carnext leest als een gelegenheid die je (achteraf) had moeten benutten. Zo gaan er meer komen.
Behalve als Ampera's inderdaad met 600/jaar uit NL vertrekken, dan zijn ze binnenkort op :roll:
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Op zoek naar een 2013 Ampera <100.000km

Berichtvr 10 mei 2019, 11:27

Nu weet ik dat dit niet helemaal (of: helemaal niet) aan jouw eisen voldoet... maar wel een grijze, erg luxe uitgevoerd en van de eerste eigenaar. Wellicht dat het (grote) prijsverschil dan toch ook iets kan betekenen? Maar had je deze al gezien?
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline
Avatar gebruiker

Poul

Moderator

  • Berichten: 2062
  • Geregistreerd: vr 18 mei 2012, 21:15
  • Woonplaats: Rotterdam
  • km-stand: 185000
  • Lifetime: 29
  • Auto: Ampera

Re: Op zoek naar een 2013 Ampera <100.000km

Berichtza 11 mei 2019, 00:11

sbogovac schreef:Ik zou daar nog aan toe willen voegen dat je jouw redenering voor wat betreft percentage "stroomkilometers" altijd kunt checken in het menu op de middenconsole (lifetime verbruik)...

Hmmm, daar gebeurt bij mij iets geks. Op de middenconsole is het lifetimeverbruik 2,0 l voor 100km, teller A (scherm voor het stuur) geeft aan dat voor de eerste 100.000 km het gemiddeld verbruik 1,7 l is en teller B geeft aan dat voor de laatste 80.000 km (grotendeels overlappend met de eerst 100.000) het verbruik 1,8 l is. Volgens mij klopt het 'ergens' niet, maar het is mij niet duidelijk bij welke teller het fout gaat.

PS, overigens is dit wel even off-topic.

Groeten,
Poul
Sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)


Offline
Avatar gebruiker

Poul

Moderator

  • Berichten: 2062
  • Geregistreerd: vr 18 mei 2012, 21:15
  • Woonplaats: Rotterdam
  • km-stand: 185000
  • Lifetime: 29
  • Auto: Ampera

Re: Op zoek naar een 2013 Ampera <100.000km

Berichtza 11 mei 2019, 00:14

sbogovac schreef:Nu weet ik dat dit niet helemaal (of: helemaal niet) aan jouw eisen voldoet... maar wel een grijze, erg luxe uitgevoerd en van de eerste eigenaar. Wellicht dat het (grote) prijsverschil dan toch ook iets kan betekenen? Maar had je deze al gezien?

En ... Die auto komt van een bekend en gewaardeerd forum-lid :) :) .
Sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Op zoek naar een 2013 Ampera <100.000km

Berichtdi 14 mei 2019, 12:39

Poul schreef:
sbogovac schreef:Nu weet ik dat dit niet helemaal (of: helemaal niet) aan jouw eisen voldoet... maar wel een grijze, erg luxe uitgevoerd en van de eerste eigenaar. Wellicht dat het (grote) prijsverschil dan toch ook iets kan betekenen? Maar had je deze al gezien?

En ... Die auto komt van een bekend en gewaardeerd forum-lid :) :) .


Nou, Coen geeft aan bepaalde eisen te hebben waar deze auto dus niet aan voldoet. Ik geef dus juist aan dat aangezien deze auto wel van een "bekend en gewaardeerd forum-lid" afkomstig is, ik zelf mijn eisen zou bijstellen (en dus eerder voor deze auto zou gaan dan die van een onbekende die wel aan Coen's eerder gestelde eisen "voldoet"...)

t'Is maar een suggestie, maar ik zou't wel weten... (ik zou dus voor deze auto gaan, maar dat mag Coen fijn zelf beslissen).

Zo iets duidelijker...? :angel:
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2686
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: Op zoek naar een 2013 Ampera <100.000km

Berichtdo 16 mei 2019, 13:49

sbogovac schreef:
Poul schreef:
sbogovac schreef:Nu weet ik dat dit niet helemaal (of: helemaal niet) aan jouw eisen voldoet... maar wel een grijze, erg luxe uitgevoerd en van de eerste eigenaar. Wellicht dat het (grote) prijsverschil dan toch ook iets kan betekenen? Maar had je deze al gezien?

En ... Die auto komt van een bekend en gewaardeerd forum-lid :) :) .


Nou, Coen geeft aan bepaalde eisen te hebben waar deze auto dus niet aan voldoet. Ik geef dus juist aan dat aangezien deze auto wel van een "bekend en gewaardeerd forum-lid" afkomstig is, ik zelf mijn eisen zou bijstellen (en dus eerder voor deze auto zou gaan dan die van een onbekende die wel aan Coen's eerder gestelde eisen "voldoet"...)

t'Is maar een suggestie, maar ik zou't wel weten... (ik zou dus voor deze auto gaan, maar dat mag Coen fijn zelf beslissen).

Zo iets duidelijker...? :angel:


Voor de duidelijkheid, je bedoelt deze :idea:
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km


Offline

tofelec

Stamgast

  • Berichten: 386
  • Geregistreerd: vr 15 jul 2016, 19:35
  • km-stand: 100027
  • Lifetime: 12
  • Auto: Ampera

Re: Op zoek naar een 2013 Ampera <100.000km

Berichtdo 16 mei 2019, 17:40

:lol: als ik iets zou verkopen,ik geeft u beide, graag een seintje :thumbup:


Volgende

Keer terug naar Voorstelronde

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron