Het is nu di 16 apr 2024, 20:00


Voorstel rondje

Stel jezelf en je auto('s) hier voor aan de anderen
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

gerardkessels@wbl.nl

Newbie

  • Berichten: 7
  • Geregistreerd: vr 18 okt 2019, 22:12
  • Woonplaats: Weert
  • km-stand: 130000
  • Lifetime: 2
  • Auto: Ampera

Voorstel rondje

Berichtdi 22 okt 2019, 14:58

Beste leden,

Ik stel me even voor als nieuw lid van dit Forum.
Ik heb vorige week een Ampera gekocht van 2012 van een forum lid.
130.000km 2,8 /100km , Range volle accu 51 km, kleur zwart
Ben er erg blij mee. De auto zag er nog uit als nieuw.
ik heb altijd motorisch gereden en nu electrisch. Wat rijd dat rustig en fijn zeg. Ik ga de auto vooral rijden als woon-werkverkeer. ongeveer 70 km op een dag. Voordeel is dat ik hem op mijn werk kan opladen. ;)
Ik zag al veel nuttige info en tips op dit Forum.
Mijn eerste twee vragen waren:
Kan de range van de accu kloppen. Ik zag dat de meeste op ongeveer 60-70 km zaten?. Winter wel minder natuurlijk.
De deurschakelaars bij de voordeuren werken niet, zelf doen of laten doen?

Groet Gerard
Opel Ampera zwart 130000km 2.8l/100 ;)


Offline
Avatar gebruiker

gerardkessels@wbl.nl

Newbie

  • Berichten: 7
  • Geregistreerd: vr 18 okt 2019, 22:12
  • Woonplaats: Weert
  • km-stand: 130000
  • Lifetime: 2
  • Auto: Ampera

Voorstel rondje

Berichtdi 22 okt 2019, 15:14

Beste leden ,

heb me zojuist voorgesteld maar stuur nu een foto van de auto erbij. :roll:

Groeten Gerard.

Afbeelding
Opel Ampera zwart 130000km 2.8l/100 ;)


Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2686
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: Voorstel rondje

Berichtwo 23 okt 2019, 08:08

Mooie wielen 8-)

Tip; misschien is je emailadres als gebruikersnaam minder verstandig. Je adres kan zo makkelijk voor spamdoeleinden gebruikt worden, lijkt me.
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Voorstel rondje

Berichtwo 23 okt 2019, 10:15

gerardkessels@wbl.nl schreef:[...] Kan de range van de accu kloppen. Ik zag dat de meeste op ongeveer 60-70 km zaten?. Winter wel minder natuurlijk.
De deurschakelaars bij de voordeuren werken niet, zelf doen of laten doen? [...]


1. Welkom Gerard!

2. range kan wel koppen, die hangt van heel veel factoren af: ik zat een keer in de winter zonder opdracht en in die tijd reed ik alleen wat rond in mijn woonplaats met korte ritten. Die combi zorgde voor een range van 44km. Terwijl ik daarna bij een opdrachtgever kwam te zitten op 74 km. (bijna ellemaal snelwegkm.) waar ik naartoe reed op de rechter baan met een snelheid van zo'n 95 km./uur (dus zonder inhalen enzo). De range steeg in het voorjaar naar 80 km.

3. Probeer het eerst eens met het inspuiten van de schakelaars met WD40 en ze een paar keer te klikken. Bij mij hielp het en ik doe het sindsdien "regelmatig: (1 a 2 keer p/jaar).
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline
Avatar gebruiker

gerardkessels@wbl.nl

Newbie

  • Berichten: 7
  • Geregistreerd: vr 18 okt 2019, 22:12
  • Woonplaats: Weert
  • km-stand: 130000
  • Lifetime: 2
  • Auto: Ampera

Re: Voorstel rondje

Berichtwo 23 okt 2019, 13:39

Hartelijk bedankt voor de tips.

Ga ik toch maar eens wat toeren op de snelweg. Helemaal niet erg in zo'n auto. :D
De wd40 tip ga ik zeker proberen.
Opel Ampera zwart 130000km 2.8l/100 ;)


Offline
Avatar gebruiker

HenryAmpera

Harde kern

  • Berichten: 1135
  • Geregistreerd: vr 23 jan 2015, 10:21
  • Woonplaats: Deventer
  • km-stand: 200250
  • Lifetime: 22
  • Auto: Ampera

Re: Voorstel rondje

Berichtwo 23 okt 2019, 15:22

gerardkessels@wbl.nl schreef:Beste leden,

Ik stel me even voor als nieuw lid van dit Forum.
Ik heb vorige week een Ampera gekocht van 2012 van een forum lid.
130.000km 2,8 /100km , Range volle accu 51 km, kleur zwart
Ben er erg blij mee. De auto zag er nog uit als nieuw.
ik heb altijd motorisch gereden en nu electrisch. Wat rijd dat rustig en fijn zeg. Ik ga de auto vooral rijden als woon-werkverkeer. ongeveer 70 km op een dag. Voordeel is dat ik hem op mijn werk kan opladen. ;)
Ik zag al veel nuttige info en tips op dit Forum.
Mijn eerste twee vragen waren:
Kan de range van de accu kloppen. Ik zag dat de meeste op ongeveer 60-70 km zaten?. Winter wel minder natuurlijk.
De deurschakelaars bij de voordeuren werken niet, zelf doen of laten doen?

Groet Gerard
Welkom Gerard!

Range is, zoals al aangegeven, van meerdere factoren afhankelijk.
Tegenwoordig maak ik niet zoveel km's (12 km per dag woon-werk), bij mij geeft ie na het laden 53 km aan.
Afhankelijk van rit en rijstijl kan er nog wel verschil zitten tussen wat die aangeeft na het laden en wat je daadwerkelijk elektrisch aflegt. Ga je bijna direct de snelweg op, kachel aan en 140 km/h constant, dan haal je de 40 km waarschijnlijk niet.
Tip, zeker voor de komende tijd met dalende temperaturen, stel het laden zo in, dat die net klaar is met laden voor je van huis vertrekt, dan is de accu lekker op temperatuur. :thumbup:


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Voorstel rondje

Berichtwo 23 okt 2019, 15:29

HenryAmpera schreef:[...] Tip, zeker voor de komende tijd met dalende temperaturen, stel het laden zo in, dat die net klaar is met laden voor je van huis vertrekt, dan is de accu lekker op temperatuur. :thumbup:


Of anders - een kwartiertje - voor het wegrijden de voorverwarming activeren terwijl hij nog aan de stekker hangt...
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline
Avatar gebruiker

HenryAmpera

Harde kern

  • Berichten: 1135
  • Geregistreerd: vr 23 jan 2015, 10:21
  • Woonplaats: Deventer
  • km-stand: 200250
  • Lifetime: 22
  • Auto: Ampera

Re: Voorstel rondje

Berichtwo 23 okt 2019, 15:33

Als het kouder wordt, dan is de afstand kleiner die je met een volle accu kunt bereiken. Dit wordt deels veroorzaakt doordat de accu nu ook de auto moet verwarmen. Voorverwarmen voor vertrek biedt dan uitkomst. Ten eerste stap je in een warme auto en ten tweede verbruik je minder energie uit de accu om de boel op te warmen. TIP: zet voor het uitzetten van de auto de voorruitverwarming aan. Als je dan remotestart doet dan staat de Climate Control op max en wordt de auto snel warm. Is straks ook handig als het vriest.
Aldebaran schreef:
Slotconclusie:
Wegrijden op de accu (met of zonder voor verwarmen) bij een koude omgevingstemperatuur kost je veel accukilometers!

Ik had dit gevoel al en heb daarom bewust een paar dagen getest. In de eerste periode ben ik direct op de accu gaan rijden (met voorverwarmen). Je ziet direct de eerste kilometers dat de accuteller naar beneden zakt. Op een afstand van 2 kilometer ben ik al 7 Km kwijt.

De accutemperatuur is erg belangrijk. Wanneer je op de accu wegrijdt, zal de accu ook de verwarming van het accupack voor zijn rekening nemen alsmede de interieurverwarming (tenzij je in de kou gaat zitten :lol: ).

Methode om de accukilometers te behouden:
- accu pas laden voor vertrek (middelste optie)
- voorverwarmen voor vertrek (hiermee breng je het accupack al deels op temperatuur)
- Op de accu het woonerf (in mijn situatie) afrijden (100 meter)
- Motor gebruiken en de hiermee het interieur, accupack verwarmen
- Na pakweg 8 Km overschakelen op accu
- Accu zoveel mogelijk gebruiken binnen de bebouwde kom. Ik rij binnen de bebouwde kom meer kilometers dan de aangegeven accukilometers. Soms rij ik wel 3 kilometer terwijl de teller niet zakt.
- Trek rustig op. Trap het pedaal niet vol in.
- Anticipeer zoveel mogelijk op situaties waarbij je de auto kunt laten rollen. Vanuit stilstand optrekken is 'killing'.

Tot slot durf ik te stellen dat ik ook 73 of 74 kilometer had kunnen halen. De laatste kilometers heb ik 'getrapt' en de accu leeg gereden omdat ik thuis was. Ik kijk al uit naar lente en zomer 8-)

General motors zou een stand in moeten bouwen waarbij je super ECO rijdt (gebaseerd op buitentemperatuur en rijstijl).
Nu moet je zelf alle parameters die van invloed zijn managen.
Als de auto niet wil gaan voorverwarmen controleer dan je portieren of die echt goed dicht zijn gedaan.
Het interieur kun je gratis verwarmen: goedkoper dan de stroom. Je kunt de auto voorverwarmen voordat je vertrekt, maar dat kost stroom uit de accu of het stopcontact. Als je weet dat je tijdens je reis toch moet overschakelen op de range-extender, kun je dat net zo goed aan het begin van de rit doen. Want de range extender is een bezine motor en produceert dus overtollige warmte. Zet de auto aan het begin van de rit in standby mode en dan produceer je met de overtollige warmte het intereur. (Climate control op ECO en de verwarming bleef inderdaad uit).
Pomp je banden iets harder op (2.7kPa/bar) dan ze bij aflevering waren: je komt dan verder op een batterijlading.
Als je lange stukken op de snelweg gaat rijden en je volgende stop-/laadplaats is veel verder weg dan je op electriciteit kunt halen, zet op de snelweg de Drive Mode in de Hold-stand: je bewaart de electrische energie dan zoveel mogelijk voor stadsverkeer en provinciale wegen, je rijdt efficiënter en komt dus verder.

Ik zie ook dat je niet de originele velgen hebt? Zijn dit de 18 of 19"?? En welke bandenbreedte??
Ik heb zelf nu 18", weet niet zeker hoeveel impact dit op de range heeft gehad (bredere en ander merk banden, niet direct gekozen op zuinigheid), maar als ik het mag geloven heeft dit wel een negatieve invloed.... (niet dat ik daar wakker van heb gelegen.... ;) )


Offline
Avatar gebruiker

HenryAmpera

Harde kern

  • Berichten: 1135
  • Geregistreerd: vr 23 jan 2015, 10:21
  • Woonplaats: Deventer
  • km-stand: 200250
  • Lifetime: 22
  • Auto: Ampera

Re: Voorstel rondje

Berichtwo 23 okt 2019, 15:35

sbogovac schreef:
HenryAmpera schreef:[...] Tip, zeker voor de komende tijd met dalende temperaturen, stel het laden zo in, dat die net klaar is met laden voor je van huis vertrekt, dan is de accu lekker op temperatuur. :thumbup:


Of anders - een kwartiertje - voor het wegrijden de voorverwarming activeren terwijl hij nog aan de stekker hangt...
Dat hangt er vanaf hoe je oplaadt. Ik heb geen laadpaal maar gebruik de "Oma-lader", dan gebruikt ie toch deels de accu, en duurt het weer even voor de accu vol is. :silent:


Offline
Avatar gebruiker

gerardkessels@wbl.nl

Newbie

  • Berichten: 7
  • Geregistreerd: vr 18 okt 2019, 22:12
  • Woonplaats: Weert
  • km-stand: 130000
  • Lifetime: 2
  • Auto: Ampera

Re: Voorstel rondje

Berichtwo 23 okt 2019, 16:13

Handige tips om optimaal gebruik te maken van de accu. Ik ga ze zeker uittesten.

De banden zijn 19 inch en behoorlijk plat. Ze zijn 205 breed dacht ik. De orginele velgen zitten er ook bij maar daar liggen de winterbanden op die ga ik in november erop zetten. Daar zitten ook de sensoren voor de banden spanning op. Bij de huidige banden zitten geen sensoren. Kun je die op dit soort banden/velgen erop plaatsen?

Ik laad nu de auto met voltec lader die in de auto erbij zit op 6A. Kan hem ook op 10A zetten. Die stand gebruik nu niet ivm de verlengkabel. Verder had ik een voltec 16 A lader erbij gekregen die op 16A kan laden. Weet alleen niet of dat goed is voor de accu dus die heb ik nog niet aangesloten en je moet er een apparte groep voor aanmaken in de groepenkast. Wellicht beter om een gewoon stopkontakt te maken?
Opel Ampera zwart 130000km 2.8l/100 ;)


Volgende

Keer terug naar Voorstelronde

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron