Als het kouder wordt, dan is de afstand kleiner die je met een volle accu kunt bereiken. Dit wordt deels veroorzaakt doordat de accu nu ook de auto moet verwarmen. Voorverwarmen voor vertrek biedt dan uitkomst. Ten eerste stap je in een warme auto en ten tweede verbruik je minder energie uit de accu om de boel op te warmen. TIP: zet voor het uitzetten van de auto de voorruitverwarming aan. Als je dan remotestart doet dan staat de Climate Control op max en wordt de auto snel warm. Is straks ook handig als het vriest.
Aldebaran schreef:
Slotconclusie:
Wegrijden op de accu (met of zonder voor verwarmen) bij een koude omgevingstemperatuur kost je veel accukilometers!
Ik had dit gevoel al en heb daarom bewust een paar dagen getest. In de eerste periode ben ik direct op de accu gaan rijden (met voorverwarmen). Je ziet direct de eerste kilometers dat de accuteller naar beneden zakt. Op een afstand van 2 kilometer ben ik al 7 Km kwijt.
De accutemperatuur is erg belangrijk. Wanneer je op de accu wegrijdt, zal de accu ook de verwarming van het accupack voor zijn rekening nemen alsmede de interieurverwarming (tenzij je in de kou gaat zitten
).
Methode om de accukilometers te behouden:
- accu pas laden voor vertrek (middelste optie)
- voorverwarmen voor vertrek (hiermee breng je het accupack al deels op temperatuur)
- Op de accu het woonerf (in mijn situatie) afrijden (100 meter)
- Motor gebruiken en de hiermee het interieur, accupack verwarmen
- Na pakweg 8 Km overschakelen op accu
- Accu zoveel mogelijk gebruiken binnen de bebouwde kom. Ik rij binnen de bebouwde kom meer kilometers dan de aangegeven accukilometers. Soms rij ik wel 3 kilometer terwijl de teller niet zakt.
- Trek rustig op. Trap het pedaal niet vol in.
- Anticipeer zoveel mogelijk op situaties waarbij je de auto kunt laten rollen. Vanuit stilstand optrekken is 'killing'.
Tot slot durf ik te stellen dat ik ook 73 of 74 kilometer had kunnen halen. De laatste kilometers heb ik 'getrapt' en de accu leeg gereden omdat ik thuis was. Ik kijk al uit naar lente en zomer
General motors zou een stand in moeten bouwen waarbij je super ECO rijdt (gebaseerd op buitentemperatuur en rijstijl).
Nu moet je zelf alle parameters die van invloed zijn managen.
Als de auto niet wil gaan voorverwarmen controleer dan je portieren of die echt goed dicht zijn gedaan.
Het interieur kun je gratis verwarmen: goedkoper dan de stroom. Je kunt de auto voorverwarmen voordat je vertrekt, maar dat kost stroom uit de accu of het stopcontact. Als je weet dat je tijdens je reis toch moet overschakelen op de range-extender, kun je dat net zo goed aan het begin van de rit doen. Want de range extender is een bezine motor en produceert dus overtollige warmte. Zet de auto aan het begin van de rit in standby mode en dan produceer je met de overtollige warmte het intereur. (Climate control op ECO en de verwarming bleef inderdaad uit).
Pomp je banden iets harder op (2.7kPa/bar) dan ze bij aflevering waren: je komt dan verder op een batterijlading.
Als je lange stukken op de snelweg gaat rijden en je volgende stop-/laadplaats is veel verder weg dan je op electriciteit kunt halen, zet op de snelweg de Drive Mode in de Hold-stand: je bewaart de electrische energie dan zoveel mogelijk voor stadsverkeer en provinciale wegen, je rijdt efficiënter en komt dus verder.