Het is nu vr 29 maart 2024, 07:56


Voorstel rondje

Stel jezelf en je auto('s) hier voor aan de anderen
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2684
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: Voorstel rondje

Berichtdo 24 okt 2019, 08:53

Een beetje verlengkabel kan echt wel 10A aan, hoor.
Maar een "gewoon" stopcontact kan langdurig misschien max. 10A aan en dat zou ik zelf niet te lang doen. Ligt aan de verdere installatie en kwaliteit WCD.
Verder zou ik inderdaad overwegen een schone groep te maken om zo op 16A te kunnen laden. Scheelt tijd.
Maar goed, kostenoverweging is ook belangrijk.
Verder is de "omalader" niet bedoeld om elke dag te gebruiken, al zijn er volgens mij best wel wat forumleden die dat ook zo doen.
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km


Offline
Avatar gebruiker

HenryAmpera

Harde kern

  • Berichten: 1135
  • Geregistreerd: vr 23 jan 2015, 10:21
  • Woonplaats: Deventer
  • km-stand: 200250
  • Lifetime: 22
  • Auto: Ampera

Re: Voorstel rondje

Berichtdo 24 okt 2019, 11:37

gerardkessels@wbl.nl schreef:De banden zijn 19 inch en behoorlijk plat. Ze zijn 205 breed dacht ik. De orginele velgen zitten er ook bij maar daar liggen de winterbanden op die ga ik in november erop zetten. Daar zitten ook de sensoren voor de banden spanning op. Bij de huidige banden zitten geen sensoren. Kun je die op dit soort banden/velgen erop plaatsen?
Ik laad nu de auto met voltec lader die in de auto erbij zit op 6A. Kan hem ook op 10A zetten. Die stand gebruik nu niet ivm de verlengkabel. Verder had ik een voltec 16 A lader erbij gekregen die op 16A kan laden. Weet alleen niet of dat goed is voor de accu dus die heb ik nog niet aangesloten en je moet er een apparte groep voor aanmaken in de groepenkast. Wellicht beter om een gewoon stopkontakt te maken?
205 breed lijkt mij sterk, de standaard 17" zijn al 215 breed, mijn 18" banden zijn 225 breed.

Sensoren moet geen probleem zijn, heb mijn 18" velgen destijds met (standaard?) sensoren gekocht. No problemo!
Zijn gewoon andere ventielen, maar kan het mis hebben...
Ivo schreef:Verder is de "omalader" niet bedoeld om elke dag te gebruiken, al zijn er volgens mij best wel wat forumleden die dat ook zo doen.
Klopt, laad al ruim 4,5 jaar met een (heavy duty) verlengsnoer en de "oma-lader". Verlengsnoer vanuit de keuken, op 10 Ampère. (Maar niet wanneer de oven & waterkoker aangaan op de zondag ochtend.... :silent: :silent: )

Toen ik nog 122 km per dag reed dagelijks, maar met 12 km per dag nog maar 2 keer per week..... :P


Offline
Avatar gebruiker

gerardkessels@wbl.nl

Newbie

  • Berichten: 7
  • Geregistreerd: vr 18 okt 2019, 22:12
  • Woonplaats: Weert
  • km-stand: 130000
  • Lifetime: 2
  • Auto: Ampera

Re: Voorstel rondje

Berichtdo 24 okt 2019, 18:05

ben niet zo goed met cijfers blijkt :lol: . de banden zijn 225/35 R19 en de velgen origineel van Opel.
Maakt het voor de levensduur van de accu uit of je met 16A of 10A laad?
Deurschakelaars werken weer met een beetje WD40 thanks :D wondermiddel.
Opel Ampera zwart 130000km 2.8l/100 ;)


Offline
Avatar gebruiker

HenryAmpera

Harde kern

  • Berichten: 1135
  • Geregistreerd: vr 23 jan 2015, 10:21
  • Woonplaats: Deventer
  • km-stand: 200250
  • Lifetime: 22
  • Auto: Ampera

Re: Voorstel rondje

Berichtdo 24 okt 2019, 21:22

gerardkessels@wbl.nl schreef:ben niet zo goed met cijfers blijkt :lol: . de banden zijn 225/35 R19 en de velgen origineel van Opel.
Maakt het voor de levensduur van de accu uit of je met 16A of 10A laad?
Deurschakelaars werken weer met een beetje WD40 thanks :D wondermiddel.
16 of 10 maakt niet uit, dat is nog geen "snel laden" ;)


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Voorstel rondje

Berichtma 28 okt 2019, 13:23

gerardkessels@wbl.nl schreef:[...] Deurschakelaars werken weer met een beetje WD40 thanks :D wondermiddel.


Graag gedaan! :D
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline
Avatar gebruiker

Vision

Stamgast

  • Berichten: 282
  • Geregistreerd: za 29 sep 2012, 15:54
  • Woonplaats: Putten
  • km-stand: 235000
  • Lifetime: 31
  • Auto: Ampera

Re: Voorstel rondje

Berichtdo 31 okt 2019, 18:03

Hoi Gerard,
veel plezier met je Ampéra, over een tijdje blijf je zeggen: DAT hadden we eerder moeten doen.
Fijn dat je ook op je werk kan laden, dat scheelt de helft:-)

De oma lader zou ik zelf tzt vervangen door een 2e hands laadpaal met een eigen groep in de meterkast: op marktplaats staan regelmatig 1 fase laadpalen te koop (van hen die nu een M3 hebben opgehaald).

Veel succes,
Alexander
Power Blue Ampéra, SUNpower, WaterScouting & ZendAmateur


Offline

herrie_abbink

Newbie

  • Berichten: 15
  • Geregistreerd: ma 23 dec 2019, 10:02
  • km-stand: 25000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Voorstel rondje

Berichtzo 29 dec 2019, 11:42

Hallo allemaal,

Sinds ruim een week mag ik zakelijk in een Ampera-e Business editie rijden; hiervoor altijd op fossiele brandstof.
Na een korte gewenning kan ik zeggen dat ik in de toekomst niets anders dan elektrisch meer wil.
Met ruimte voor drie pubers, een behoorlijke actieradius en levering in 2019 bleef de keuze beperkt tot de Ampera-e maar daar heb ik geen enkele moeite mee. Reacties over stoelen, het plastic interieur en beperkte zicht naar achteren vallen in de praktijk erg mee.
Belangrijkste voor mij is het bereik (ik rijd meer dan 30.000 km per jaar) maar de eerste keren haal ik zonder moeite een bereik van 350 km (met maximaal 100 km/uur op de snelweg).
Het enige waar ik minder van onder de indruk ben is de laadtijd; bij een openbare laadpaal met 11 kW/h duurt het tussen de 14 en 16 uur om weer vol te laden. Daarbij heb ik 6A ingesteld, is dat de juiste waarde of kan het ook (korter) met 10A?

Alvast bedank!

Groeten,
Herrie


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Voorstel rondje

Berichtdi 31 dec 2019, 11:03

herrie_abbink schreef:Hallo allemaal,

Sinds ruim een week mag ik zakelijk in een Ampera-e Business editie rijden; hiervoor altijd op fossiele brandstof.
Na een korte gewenning kan ik zeggen dat ik in de toekomst niets anders dan elektrisch meer wil.
Met ruimte voor drie pubers, een behoorlijke actieradius en levering in 2019 bleef de keuze beperkt tot de Ampera-e maar daar heb ik geen enkele moeite mee. Reacties over stoelen, het plastic interieur en beperkte zicht naar achteren vallen in de praktijk erg mee.
Belangrijkste voor mij is het bereik (ik rijd meer dan 30.000 km per jaar) maar de eerste keren haal ik zonder moeite een bereik van 350 km (met maximaal 100 km/uur op de snelweg).
Het enige waar ik minder van onder de indruk ben is de laadtijd; bij een openbare laadpaal met 11 kW/h duurt het tussen de 14 en 16 uur om weer vol te laden. Daarbij heb ik 6A ingesteld, is dat de juiste waarde of kan het ook (korter) met 10A?

Alvast bedank!

Groeten,
Herrie


Welkom Herrie, dat is inderdaad vaak de algemene indruk van mensen die vanuit een ICE auto naar een EV overstappen. De laadtijd zou ook zeker ca. 40% sneller kunnen bij 10A (ipv 6A) mits de aangesloten laadpaal/laadkabel dat aan kan...
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline
Avatar gebruiker

Morgoth

Harde kern

  • Berichten: 799
  • Geregistreerd: ma 25 jun 2012, 16:25
  • Woonplaats: Eschebrügge (D)
  • km-stand: 186000
  • Lifetime: 49
  • Auto: Ampera

Re: Voorstel rondje

Berichtma 06 jan 2020, 09:37

gerardkessels@wbl.nl schreef:ben niet zo goed met cijfers blijkt :lol: . de banden zijn 225/35 R19 en de velgen origineel van Opel.
Maakt het voor de levensduur van de accu uit of je met 16A of 10A laad?
Deurschakelaars werken weer met een beetje WD40 thanks :D wondermiddel.


De velgen zijn weliswaar origineel Opel maar niet origineel Opel Ampera. De Ampera was destijds niet leverbaar met andere wielen dan de originelen. De getoonde 19 inch wielen zijn van een Insignia OPC. Erg mooi maar officieel niet toegestaan omdat de CO opgave met deze wielen niet meer klopt.

Als je het actieradius wilt verhogen, ga dan vooral NIET op de snelweg rijden. Of je moet een rijdende chicane willen zijn. Op 60 en 80km wegen is de Ampera het zuinigst.
Tip: rij in de stad en binnenwegen zo veel mogelijk elektrisch en schakel op snelwegen over naar benzine. Boven de 80 heb je toch al nauwelijks voordelen van het rijden op stroom t.o.v. benzine. Het wind- en bandengeruis treedt dan op de voorgrond. Bij lagere snelheden heb je voordeel van de EV omdat je dan niets hoort.
Verder zou ik de 16A lader gebruiken omdat de Oma-kabel wel erg traag is.
Twee Ampera's gereden, een Parelwitte van 2012 en een Subterranean van 31 december 2016. In 7 jaar totaal 351.000km mee gereden.

Inmiddels al twee jaar onderweg met een Hyundai Kona EV.


Offline
Avatar gebruiker

Morgoth

Harde kern

  • Berichten: 799
  • Geregistreerd: ma 25 jun 2012, 16:25
  • Woonplaats: Eschebrügge (D)
  • km-stand: 186000
  • Lifetime: 49
  • Auto: Ampera

Re: Voorstel rondje

Berichtma 06 jan 2020, 09:45

herrie_abbink schreef:Het enige waar ik minder van onder de indruk ben is de laadtijd; bij een openbare laadpaal met 11 kW/h duurt het tussen de 14 en 16 uur om weer vol te laden. Daarbij heb ik 6A ingesteld, is dat de juiste waarde of kan het ook (korter) met 10A?

Hier klopt iets niet.
Die 6A of 10A die je hebt ingesteld is alleen voor de Oma-kabel. Aan de laadpaal neemt de auto dat wat de laadpaal maximaal leveren kan. Is de paal inderdaad 11kW, dan zou de E-Ampera na ongeveer 6 a 7 uur vol moeten zijn. Het laatste stukje gaat een beetje langzamer. Als het echt zo lang duurt, dan denk ik dat de openbare laadpaal in de praktijk minder dan 11kw levert. Als ik het in de gauwigheid even uitreken denk ik dat de laadpaal een gewone Lolo is met 16A en 3680W maximaal.
Ik heb geen ervaring met de E-Ampera maar mijn Kona laadt bij mij thuis met 35A makkelijk in een nachtje van helemaal leeg naar helemaal vol.
Twee Ampera's gereden, een Parelwitte van 2012 en een Subterranean van 31 december 2016. In 7 jaar totaal 351.000km mee gereden.

Inmiddels al twee jaar onderweg met een Hyundai Kona EV.


VorigeVolgende

Keer terug naar Voorstelronde

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten

cron