Het is nu do 18 apr 2024, 20:55


zwevende kiezer

Stel jezelf en je auto('s) hier voor aan de anderen
  • Auteur
  • Bericht
Offline

The-pupil

Newbie

  • Berichten: 7
  • Geregistreerd: zo 12 sep 2021, 17:08
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

zwevende kiezer

Berichtwo 10 nov 2021, 11:00

Hallo Ampera liefhebbers,

Zelf heb ik al heel wat rond geneusd op het forum en ben blij verrast met alle nuttige info en tips die er te vinden zijn.

Zelf heb ik EV altijd interessant gevonden maar voor mij gewoonweg te duur. Mijn werk bevind zich op 5km (fiets afstand, slecht weer of lui, dan pak ik de auto)

Zelf rijdt ik een gebakje (fiat punto 2005)

Er komen binnenkort zonnepanelen op het dak met wat overproductie. En nu ik positieve verhalen hoorde van een kennis die een Chevrolet Volt reed, is het bij mij gaan kriebelen.

Wat me nog een beetje weerhoud is de waarde na een aantal jaren wanneer je aan wegenbelasting de volle mep betaald en de markt voor betaalbare EV occasions groter wordt..

Wat is jullie mening over de waardevastheid van de auto?

Aangezien ik nog veel fiets, is het erg aannemelijk dat ik het grootste gedeelte van de auto met zonnepanelen kan opladen (buiten de wintermaanden om natuurlijk). Vandaar dat ik dan mogelijk zou kiezen voor een eenvoudige laadbox en pas bij een serieuze EV zou gaan voor een uitgebreide box met load balancing en eco laden etc?
Klinkt dit logisch?

Zelf een proefrit gemaakt in een Ampera die dealer onderhouden was, 2e eigenaar en 112k op de teller.. Echter gaf de accu geen erg grote range aan.. op 3/4 dacht ik zo'n 35km. (of kan dit met de instellingen te maken hebben climate control etc?)

Alvast bedankt !

Luuk


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: zwevende kiezer

Berichtdo 11 nov 2021, 11:28

Hoi Luuk,

De afschrijvingen op de Ampera en Volt zijn wel geweest. De waarde is alleen relevant als je de auto over een paar jaar weer wilt verkopen. Ik denk dat je de Ampera of Volt niet wilt verkopen, maar helemaal wilt oprijden.

Voor vragen over de laadbox kun je het beste even vragen aan een leverancier. Het klinkt aannemelijk dat je met een Ampera of Volt nog geen load balancing nodig hebt, mits de laadpaal op een eigen groep zit. Maar dat hangt o.a. van je meterkast af. Er zijn ook systemen die de auto alleen opladen, als de zonnepanelen energie leveren (van Zappi geloof ik).

Als je serieus een auto op het oog hebt, zou ik de verkoper vragen de auto helemaal op te laden en dan tijdens de proefrit de batterij helemaal leeg te rijden. Dan weet je de actuele capaciteit in kWh en km's. Die informatie vindt je achter de knop met het blaadje op de middenconsole.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: zwevende kiezer

Berichtdo 11 nov 2021, 13:53

The-pupil schreef:Hallo Ampera liefhebbers,

Zelf heb ik al heel wat rond geneusd op het forum en ben blij verrast met alle nuttige info en tips die er te vinden zijn.[...]

Welkom!
The-pupil schreef:[...]Wat is jullie mening over de waardevastheid van de auto?[...]

De waardevastheid was ik erg blij mee, in de praktijk eigenlijk geld toe gekregen voor het rijden op de standaard vergoeding van 0,19c/km. En hij was voor een heel nette prijs wel heel snel verkocht. Wel aan een Hongaar en daar zit nu net de crux; ik wens je veel plezier met het vinden van een van deze auto's aangezien ze massaal worden geëxporteerd...
The-pupil schreef:[...]Aangezien ik nog veel fiets, is het erg aannemelijk dat ik het grootste gedeelte van de auto met zonnepanelen kan opladen (buiten de wintermaanden om natuurlijk). Vandaar dat ik dan mogelijk zou kiezen voor een eenvoudige laadbox en pas bij een serieuze EV zou gaan voor een uitgebreide box met load balancing en eco laden etc?
Klinkt dit logisch?[...]

Klinkt logisch; ik ben zelf voor een "simpele" laadbox gegaan omdat deze: 1. wel op de volle 16A kan opladen dus dat gaat toch sneller en 2. je zo de thuislader ook ontlast en deze dus langer meegaat.
The-pupil schreef:[...]Zelf een proefrit gemaakt in een Ampera die dealer onderhouden was, 2e eigenaar en 112k op de teller.. Echter gaf de accu geen erg grote range aan.. op 3/4 dacht ik zo'n 35km. (of kan dit met de instellingen te maken hebben climate control etc?)[...]

Dit heeft inderdaad met de instellingen maar ook met externe factoren (zoals rijstijl, maar vooral ook temperatuur) te maken. 3/4 op 35 km klinkt bij een temperatuur onder de 15 graden alleszins redelijk.
The-pupil schreef:[...]Alvast bedankt !

Graag gedaan en heel veel succes!
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline

The-pupil

Newbie

  • Berichten: 7
  • Geregistreerd: zo 12 sep 2021, 17:08
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: zwevende kiezer

Berichtdo 11 nov 2021, 20:01

Klopt het dat er voor de amlera en volt eigenlijk geen app is die je infp geeft over de auto en bijvoorbeeld voorverwarmen etc?
Mvg Luuk


Offline

Cooper

Vaste klant

  • Berichten: 146
  • Geregistreerd: ma 01 feb 2021, 11:51
  • Woonplaats: Baarn
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Volt

Re: zwevende kiezer

Berichtdo 11 nov 2021, 20:13

Ik heb zelf een ev hub laadpaal. Gaat prima.
Range accupack is maar net wat je aan stroomverbruikers aan heb, en de snelheid, banden spanning etc etc.
Zelf rij ik op de binnenwegen elektrisch en op de snelweg in de stand-by modus(electr, benzinemotor). 150pk heb je altijd tot je beschikking. Ondanks de 86 pk benzinemotor. In de bergen rij ik op de bergstand, ook dan 150pk beschikbaar.
Blijvend voordeel in mij geval, ik rij in 1keer richting zuid Frankrijk.
Bergstand, bij geen gebruik laadpaal zorgt er ook voor dat je accupack globaal voor de helft opgeladen word kwa kmers.
Mijn eigen ervaring na een half jaar volt, top auto
Hou er rekening mee dat je wel even bezig bent om alle mogelijkheden onder de knie te krijgen.
Succes, met de eventuele aankoop.
Volt is mijn voorkeur


Offline

The-pupil

Newbie

  • Berichten: 7
  • Geregistreerd: zo 12 sep 2021, 17:08
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: zwevende kiezer

Berichtvr 12 nov 2021, 14:43

Bedankt voor de antwoorden.

Het lijkt me inderdaad erg interessant.

De auto staat voro 11.900 erop met 3 maanden garantie. Als ik er nog 1000 vanaf kan praten, lijkt het me wel een aardige deal.

Echter las ik op het forum dat er eigenlijk geen app is om bijvoorbeeld de auto remote te starten of de climate control te laten starten? Hoe gaat het voorverwarmen op afstand dan in zijn werk? Is dit alleen het voorverwarmen van de accu wanneer de temperatuur daalt?

Dat was 1 van de redenen voor me om zo'n auto aan te schaffen omdat ik met name met slecht weer naar het werk rijdt, bij droog en fris weer pak ik lekker de fiets.


Offline

GomezNL

Vaste klant

  • Berichten: 174
  • Geregistreerd: za 28 sep 2019, 06:50
  • km-stand: 103400
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: zwevende kiezer

Berichtzo 14 nov 2021, 22:45

The-pupil schreef:Bedankt voor de antwoorden.

Het lijkt me inderdaad erg interessant.

De auto staat voro 11.900 erop met 3 maanden garantie. Als ik er nog 1000 vanaf kan praten, lijkt het me wel een aardige deal.

Echter las ik op het forum dat er eigenlijk geen app is om bijvoorbeeld de auto remote te starten of de climate control te laten starten? Hoe gaat het voorverwarmen op afstand dan in zijn werk? Is dit alleen het voorverwarmen van de accu wanneer de temperatuur daalt?

Dat was 1 van de redenen voor me om zo'n auto aan te schaffen omdat ik met name met slecht weer naar het werk rijdt, bij droog en fris weer pak ik lekker de fiets.


Voorverwarmen gaat via de afstandsbediening, (knopje remote start)


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: zwevende kiezer

Berichtma 15 nov 2021, 11:24

The-pupil schreef:Echter las ik op het forum dat er eigenlijk geen app is om bijvoorbeeld de auto remote te starten of de climate control te laten starten? Hoe gaat het voorverwarmen op afstand dan in zijn werk? Is dit alleen het voorverwarmen van de accu wanneer de temperatuur daalt?

Inderdaad via de afstandsbediening. Verwarmt zowel accu als interieur, inclusief stoelverwarming. Nooit meer krabben.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne



Keer terug naar Voorstelronde

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten