Switch to full style
Waar is nog meer Opel Ampera & Chevrolet Volt info?
Plaats een reactie

Fantastische cijfers over praktijkverbruik

do 22 nov 2012, 18:21

Travelcard heeft een onderzoek uitgevoerd naar het praktijkverbruik van de plug-in EV's. Zie het artikel in Fleetmotive http://epub01.publitas.com/Fleetmotive/Fleetmotive04/#/spreadview/16/.

Jammer alleen dat de headlines van dit soort berichten nog steeds gaan over de auto in plaats van het gedrag van berijders. Het kan toch voor niemand meer een verrassing zijn dat de "fabrieksnorm" van een willekeurige auto niet gehaald wordt? Dit heeft voor een deel te maken met omstandigheden waarop die norm wordt bepaald, maar het grootste deel wordt toch bepaald door de rechtervoet van de berijder. Dat geldt voor een willekeurige auto waar die berijder in rijdt. En ja: bij een EV komt daar ook nog bij dat je de moeite moet nemen om een laadpaal te vinden.

De kop van dit artikel had dan ook kunnen luiden "Ook in de praktijk zuinig: Ampera/Volt (2,2 l/100 km), Prius (3,8 l/100 km)". Zelfs voor een niet-oplettende leaserijder is dat toch nog niet eens zo gek?

Re: Fantastische cijfers over praktijkverbruik

do 22 nov 2012, 18:27

eco schreef:Travelcard heeft een onderzoek uitgevoerd naar het praktijkverbruik van de plug-in EV's. Zie het artikel in Fleetmotive http://epub01.publitas.com/Fleetmotive/Fleetmotive04/#/spreadview/16/.

Jammer alleen dat de headlines van dit soort berichten nog steeds gaan over de auto in plaats van het gedrag van berijders. Het kan toch voor niemand meer een verrassing zijn dat de "fabrieksnorm" van een willekeurige auto niet gehaald wordt? Dit heeft voor een deel te maken met omstandigheden waarop die norm wordt bepaald, maar het grootste deel wordt toch bepaald door de rechtervoet van de berijder. Dat geldt voor een willekeurige auto waar die berijder in rijdt. En ja: bij een EV komt daar ook nog bij dat je de moeite moet nemen om een laadpaal te vinden.

De kop van dit artikel had dan ook kunnen luiden "Ook in de praktijk zuinig: Ampera/Volt (2,2 l/100 km), Prius (3,8 l/100 km)". Zelfs voor een niet-oplettende leaserijder is dat toch nog niet eens zo gek?


Volgens mij moet een aantal forumleden zijn auto herkennen op de foto's. Copyright? Portretrecht?

Re: Fantastische cijfers over praktijkverbruik

do 22 nov 2012, 19:49

Toch wel weer bijzonder. Alle berijders die minder dan 4 tankmomenten hadden zijn niet meegenomen in de meting. In mijn beleving hebben we dus nu een onderzoek wat alleen gedaan is onder veelrijders en mensen die relatief weinig op stroom rijden. :thumbdown:

Als je veel op stroom rijdt en relatief weinig kilometers rijdt, lukt het in deze paar maanden dat de auto nu echt leverbaar is niet om meer dan 4 tankbeurten te hebben. Als je namelijk net als ik tussen de 1500 en 2500 kilometer met een tank doet, moet je al meer dan 8000 kilometer met de auto gereden hebben om mee te doen in dit onderzoek.

Met andere woorden, ik twijfel hard aan de uitkomst van dit onderzoek. :ugeek: :ugeek:

Aan de andere kant, die persoon die bijna 10 liter benzine per 100 kilometer nodig heeft, zou ik even willen spreken. Ik zie namelijk maar twee mogelijkheden om dit te bereiken: hij knoeit er heel veel naast met tanken of hij tankt met deze pas twee auto's. Maar misschien zie ik iets over het hoofd :wtf:

Re: Fantastische cijfers over praktijkverbruik

do 22 nov 2012, 22:31

Ik denk dat ik die hoofdredacteur eens een mailtje ga sturen. Was handig geweest als hij even contact met me op had genomen voor wat serieus redactioneel werk. Snel scoren kan iedereen, pfff... :think:

Re: Fantastische cijfers over praktijkverbruik

do 22 nov 2012, 22:50

Ivo schreef:Ik denk dat ik die hoofdredacteur eens een mailtje ga sturen. Was handig geweest als hij even contact met me op had genomen voor wat serieus redactioneel werk. Snel scoren kan iedereen, pfff... :think:


En de foto's zijn hier op het forum gejat.... Of hebben Erdeke en hjmeiborg ze zelf afgestaan?

Re: Fantastische cijfers over praktijkverbruik

wo 28 nov 2012, 23:16

Geschreven door de buurman van een Opel Ampera rijder die zijn auto niet altijd aansluit op de laadpaal. Verder niet meer dan één woord over het gebrek aan laadmogelijkheden waar wij dagelijks tegen aan lopen.

Die heren van de RAI hebben het echt goed voor met de plug-in hybrides....

De hele methodiek op basis waarvan het norm-verbruik wordt vastgesteld is ook niet geschikt, maar daar lees je ook nergens over.

Re: Fantastische cijfers over praktijkverbruik

di 01 apr 2014, 18:54

Ik verbaas me op dit moment over twee dingen:
1. We hebben al weer een paar dagen buiten gegeten en ik zit nu op het dakterras aan de espresso.
2. Het brandstofverbruik laat spectaculaire waarden zien:
- 0 tot 20.000 km een gemiddelde van 1,9 op 100 (2012)
- 20.000 tot 52.000 km een gemiddelde van 1,2 op 100 (2013)
- 52.000 tot 60.000 km een gemiddelde van 0,8 op 100 (2014) waarvan de laatste zes weken 0,5 op 100.

Verschillen worden vooral beïnvloed door:
- mijn eigen handigheid met de auto en opladen
- meer oplaadpunten beschikbaar (sinds dec 2012 bij mij voor de deur)
- het verschil in winters (of het gebrek eraan deze winter).

Daarentegen weinig verschil in GEbruik.
Plaats een reactie