Het is nu vr 29 maart 2024, 13:03


Chevrolet niet tevreden

Waar is nog meer Opel Ampera & Chevrolet Volt info?
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

CyberGrey

Sponsor

  • Berichten: 810
  • Geregistreerd: zo 05 aug 2012, 16:43
  • Woonplaats: Beuningen
  • km-stand: 85000
  • Lifetime: 16
  • Auto: Ampera

Re: Chevrolet niet tevreden

Berichtzo 17 maart 2013, 22:55

japio schreef:Je geeft het rekenvoorbeeld zelf al :lol: met 12kWh zit mijn lege batterij nog niet vol...

De kWh prijs ligt voor 2012 op ca 22cent, publiek laden kost 25 cent (Eneco) per kWh.


De kwh prijs, is discutable, omdat die afhankelijk is waar je laad? ik laad de helft op kantoor en daar betaal ik ruim 7 cent minder. en de prijs van 3.5 cent is dat in of exclusief btw. en was dat een berekening op NL tarieven van electrischiteit?
Laatst bijgewerkt door CyberGrey op ma 18 maart 2013, 00:03, in totaal 1 keer bewerkt.
Forum Sponsor, J&K EV Solutions
Ampera, CyberGrey, full options, draaghaak en fietsrek, home charger 16A


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Chevrolet niet tevreden

Berichtzo 17 maart 2013, 23:49

Ik heb dat stukje uit de verkoopfolder al eens vaker gepost, maar hier komt ie nogmaals;

Elektrisch rijden is kostenefficiënt. We schatten dat een elektrisch gereden kilometer in de Opel Ampera ongeveer een kwart kost van een kilometer gereden in een conventionele auto met benzinemotor. Naar verwachting kost een elektrisch gereden kilometer ongeveer 3,5 eurocent, terwijl dezelfde kilometer in een benzineauto 14 eurocent kost, bij een gemiddelde brandstofprijs van € 1,75 per liter.


De bedragen worden benoemd, bij benzine wordt de pompprijs voor consumenten aangehouden en geen grootverbruikerstarief exclusief btw.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

DutchMonster

Bekende

  • Berichten: 65
  • Geregistreerd: zo 24 feb 2013, 19:12
  • km-stand: 150
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Re: Chevrolet niet tevreden

Berichtma 18 maart 2013, 07:54

Dat klopt toch aardig, over ELECTRISCH gereden kilometers.
nachttarief € 0,21, 75km op een volle accu waarvoor je ca. 12,5 kwh moet laden.
In de zomer haal je die afstand wel als je op de rechterbaan blijft op de snelweg.
De vergelijking klopt ook als jouw benzine-auto 1:12,5 rijdt :D

Ken je overigens autofabrikanten die het verbruik niet te gunstig voorstellen rekening houdende met gewoon alledaags gebruik en omstandigheden?

Gert


Offline
Avatar gebruiker

bennyvw

Vaste klant

  • Berichten: 175
  • Geregistreerd: wo 25 apr 2012, 11:43
  • Woonplaats: Elspeet
  • km-stand: 57000
  • Lifetime: 12
  • Auto: Ampera

Re: Chevrolet niet tevreden

Berichtma 18 maart 2013, 09:11

DutchMonster schreef:...Ik kan beter een Ov-jaarkaart (of NS-jaarkaart) kopen en dan er ook nog best af en toe een taxi af. Een Ov-jaarkaart kost € 4297,00......(en dat vindt iedereen ook best duur....)

Gert


Natuurlijk moet je het OV ook meenemen in de afweging. Maar de trein brengt je van waar je niet bent, naar waar je niet moet zijn. :think:
Voor sommige mensen sluit het OV goed aan op hun woon/werk situatie, maar voor de leden van dit forum geldt waarschijnlijk dat het niet hebben van een auto geen reële optie is. En dan ga je de kosten vergelijken met andere auto's.


Offline
Avatar gebruiker

Duurzaamheidscoach

Newbie

  • Berichten: 41
  • Geregistreerd: do 21 feb 2013, 09:23
  • Woonplaats: Wijchen
  • km-stand: 5000
  • Lifetime: 16
  • Auto: Ampera-e

Re: Chevrolet niet tevreden

Berichtma 18 maart 2013, 13:01

Jammer dat door slechte communicatie, gekleurde rekensommetjes en onvolledige informatie er een negatief beeld wordt gecreëerd rond dit auto concept.

100000 E km kost ongeveer 100000/50km (gem bereik jaarbasis) = 2000 laadbeurten.
2000 laadbeurten a 12.5 kwh (meer kost het vullen van de accu bij mij niet) = 25.000 kWh
25.000 kWh * € 0.25 = € 6.250,- (gem. prijs per kWh thuis en onderweg).

De rekensom van GM komt neer op 100.000 * € 0,035 = € 3.500,-.

Verschil € 2.750,-

Dat verschil is overigens voor de zakelijke rijder (en dat zijn de meeste onder ons) helemaal niet zo interessant want dat wordt in mindering gebracht op de belasting.

Voorafgaand aan de aanschaf van de Volt heb ik mij behoorlijk verdiept in de mogelijkheden die er zijn. En uiteraard, alle fabrikanten maken optimistische verkoopfolders, of dat nu benzine, diesel of E auto's zijn.
De genoemde getallen worden nooit waargemaakt. De rijstijl, omstandigheden en je motivatie om een autotype te rijden bepalen uiteindelijk wat het verbruik wordt, ongeacht of het een benzine, diesel of E auto betreft.
Bij mijn Auris hybride bleek in mijn geval 1:20 maximaal haalbaar, de fabrikant promoot de auto met 1:25.

De verwachtingen die ik had en heb van de Volt zijn nu al waargemaakt. Een relaxte en comfortabele auto die ook zeer zuinig kan rijden. Kan rijden omdat ook nu je rijstijl, de omstandigheden en je motivatie uiteindelijk bepaald hoever je komt.
De door Chevrolet geadverteerde range van 500 Km is in mijn geval in dit verband geen te optimistisch gegeven gebleken.
Mag het een litertje minder zijn


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Chevrolet niet tevreden

Berichtma 18 maart 2013, 14:13

Het is natuurlijk perceptie, ik zal het eens in de andere context plaatsen.

Het verschil van € 2.750,- staat gelijk aan 1571,42 liter benzine, in (Volt/ Ampera) benzinekilometers is dat 23.571km.

Een Auris rijdt 1 op 20; bij 100.000km kost je dat 5000 liter brandstof * 1,75 = € 8.750.
Die € 2500,-- aan een hogere brandstof kosten van de Auris ten opzichte van de Volt/ Ampera staat in geen enkele verhouding tot de meerprijs van dit GM concept. Zodra de Volt/ Ampera op benzine over gaat dan verdampt die € 2500,-- voordeel bovendien als sneeuw voor de zon.

De bal ligt bij GM en niet bij de overheden.
Laatst bijgewerkt door japio op ma 18 maart 2013, 14:18, in totaal 1 keer bewerkt.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline

arneb

Vaste klant

  • Berichten: 212
  • Geregistreerd: vr 07 dec 2012, 12:51
  • km-stand: 95000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera

Re: Chevrolet niet tevreden

Berichtma 18 maart 2013, 14:16

De hele discussie is praktisch niet te voeren: het nut van een EV of EV-ER is extreem sterk afhankelijk van gebruik en de situatie van de gebruiker. Zo laad ik op bijna-gratis stroom a 0.12ct/kwh (incl btw en e-bel) en rijd ik meer dan 90% van mijn kilometers elektrisch. Ik ben hierdoor voor mijn dagelijkse commute van 50km ongeveer 1.25 a 1.50 kwijt inclusief belastingen. Tel hierbij de MIA/KIA en overige regelingen en er is geen enkel voertuig dat je in dit comfort van A naar B brengt tegen deze kosten.

In vergelijk met het OV: mijn dagelijkse rit kost in de Ampera mij ongeveer 11 euro inclusief alle kosten en belastingen en wordt bijna altijd in 30 minuten voltooid. Met de trein zou ik 10.43 euro kwijt zijn en duurt de rit tussen 1u02m en 1u15m. 2e klas, druk, overstappen, fietsen, regen, sneeuw, wind... Duidelijke keuze lijkt me.

Tel daarbij dat ik geen bijtelling heb en dus vervolgens met datzelfde voertuig mij prive overal heen kan vervoeren, zonder enige bijkomende kosten. De Ampera is simpelweg goud (voor mij dus).

En als GM bij monde van Chevy aangeeft dat de EU eerst vol is van de EV om vervolgens laks te handelen als de voertuigen er ook daadwerkelijk zijn, dan kun je ze daar simpelweg geen ongelijk in geven.

Flexibele en duurzame mobiliteit is een van de grootste prioriteiten van onze samenleving, dus als er nu voor het eerst alternatieven zijn die in de praktijk werken, dan moet daarin geïnvesteerd worden. Het OV werkt alleen in een stad en voor een enkeling daarbuiten, het is simpelweg niet flexibel en beschikbaar genoeg om echt als alternatief voor individuele mobiliteit te dienen, Het streven naar een individuele duurzame mobiliteit waarin mensen zich overal en altijd kunnen verplaatsen is dan ook de enige oplossing en bedrijven als Tesla, Fisker, Toyota en GM helpen hier aan mee.


Offline
Avatar gebruiker

Marcel

Stamgast

  • Berichten: 415
  • Geregistreerd: za 14 apr 2012, 14:02
  • Woonplaats: Assendelft
  • km-stand: 70000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Ampera

Re: Chevrolet niet tevreden

Berichtwo 20 maart 2013, 22:40

+1 :thumbup:

En hij is nog mooi ook !! :mrgreen:
Ampera Sovereign Silver met navi/camera/alarm, Pilot 5000k Xenon, 19" en Pod-Point.

Voeding : 25 zonnepanelen goed voor 6250Wp
:wave:


Offline
Avatar gebruiker

Aldebaran

Vaste klant

  • Berichten: 186
  • Geregistreerd: vr 26 okt 2012, 23:49
  • km-stand: 110000
  • Lifetime: 31
  • Auto: Ampera-e

Re: Chevrolet niet tevreden

Berichtvr 22 maart 2013, 14:55

Volgens mij vergeet men in de US dat Europa in een crisis zit. Daarnaast is de Ampera/Volt voor niet zakelijk gebruik helemaal niet interessant! Zonder alle fiscale voordelen en subsidies had ik deze wagen nooit gekocht.

Gelukkig kan ik wel profiteren van alle subsidies en aftrekposten (ik heb zelfs 1000 euro gestort gekregen voor mijn oplaadpunt :lol: ). Ik ben dan ook een zeer tevreden Volt rijder :D

We kunnen op alle slakken zout gaan leggen ......voorlopig rij ik met 120 Km per dag nog steeds 3,6 liter op 100 Km. Daarbij moet ik vermelden dat ik slecht 1 maal kan laden. Niet slecht vind ik zelf :thumbup:

Meneer Steve Girsky moet niet zo janken. Laat hij zich eerst maar eens bekommeren over de pioniers die de 'gok' genomen hebben om in een Volt/Ampera te gaan rijden.


Vorige

Keer terug naar Links

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron