Het is nu za 04 mei 2024, 07:49


ervaringen met de Ampera in de praktijk

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
  • Auteur
  • Bericht
Offline

ErwinHayen

Newbie

  • Berichten: 33
  • Geregistreerd: do 01 maart 2012, 22:32
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Re: ervaringen met de Ampera in de praktijk

Berichtdo 15 maart 2012, 18:44

Ok. Ik denk al te kunnen antwoorden m'n eigen vragen....
Ik vermoed dat de wagen de range dynamisch berekend aan de hand van de ondergane rijstijl.
Nu werkt het lekkere vermogen en koppel redelijk verslavend, dus heb ik de eerste keren niet echt economisch gereden.
Daarbij heb ik ook (te) veel in "L" gereden. Deze stand werkt prima om te vertragen, maar de wagen lijkt iets vrijer te lopen in D (ook bij een regelmatig volgehouden snelheid).
Nu heb ik er erg op gelet en zeer economisch gereden. Wat blijkt, ik kwam vanaf een vertrek range van 59km uit op 32km resterend, maar met 42,9 km gereden! dus nominaal 75km elektrisch! Ik ga die test zeker nog eens herhalen maar dan alle "range" oprijden en zien hoeveel we effectief gereden hebben. Ik ben ook benieuwd wat na opladen aangegeven zal worden als range....
De gelimiteerde laadsterkte blijft jammer, want nu duurt het meer dan 4 uur om weer op te laden, en mijn stekker of kabel wordt zelfs niet lauw!!
() ik had lang 100% als range rendement en ben uiteidelijk, na een stukje autostrade geëindigd op 93....
Echt een interessant studie object deze wagen.
Word vervolgt.


Offline

Ampera1

Stamgast

  • Berichten: 369
  • Geregistreerd: wo 22 feb 2012, 19:01
  • Woonplaats: Roosendaal
  • km-stand: 56000
  • Lifetime: 38
  • Auto: Ampera

Re: ervaringen met de Ampera in de praktijk

Berichtdo 15 maart 2012, 19:15

Ik heb vandaag een behoorlijke afstand (260 km) afgelegd en kwam 51 km ver op stroom. Ik heb, voor mijn doen, voorzichtig gereden. Een groot stuk was 120 km/u op de cruisecontrol. Daarna heb ik het grootste gedeelte (ongeveer 210 km) op de range extender gereden. Het benzine verbruik was ongeveer 1:16. Ik heb me wel ingehouden. Ik kan hiermee goed leven. 8-)
Ampera: Amper verbruik


Offline

ErwinHayen

Newbie

  • Berichten: 33
  • Geregistreerd: do 01 maart 2012, 22:32
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Re: ervaringen met de Ampera in de praktijk

Berichtdo 15 maart 2012, 19:48

Das 6,25 liter per 100 km (jah, die gekke belgen rekenen net even anders, boys.. :roll: )
Inderdaad best netjes.
Ik probeer dit weekend een tripje met m'n echtgenote te organiseren, en hopelijk volgende week weer aan de slag.
(Ik word gek van het thuiszitten!!! :wtf: :crazy: :sick: )


Offline

ErwinHayen

Newbie

  • Berichten: 33
  • Geregistreerd: do 01 maart 2012, 22:32
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Re: ervaringen met de Ampera in de praktijk

Berichtzo 18 maart 2012, 20:18

Vandaag nog een tripje gedaan met mijn echtgenote. Hierbij het verslag (sorry, in het engels, ik post dit ook op een interne website van mijn bedrijf...)

Today, Sunday 18/03/2012, we made a longer trip of 189km.
For the sake of test, we combined 3 drive modes:
“Normal” when we drove through village centers (= full electric)
“Hold” when we were outside populated area’s (= Range extended)
“Sport” During one full electric acceleration test.
It was very easy to do this manually thanks to the mode selection.

The numbers:
We did 165,1 km range extended consuming 10,63 l of petrol = 6,4 l/100km
We drove 23,9km electrical, consuming 3,2 kW, leaving 46km of range, bringing us to a potential max range of 69,9km electric.
On the express road to Antwerp, we did one acceleration test to 120kmh (easily leaving behind a 163 HP Volvo V70 20D…), in “Sport” mode consuming 8km of range on about 2km driven, e.g. loosing 6km of range. (If we add that range to the potential, we would again be close to 75km).
Arriving home, we hat 189km total on the counter and an average of 5,6l of petrol consumed on the whole trip.
Had we decided to switch back to electric at about 46km from home (which is easy to do thanks to the very good onboard GPS) an overall average of 4,5 would have been realized.
I make a lot of use of the cruise control

As a result of this test, our total average went up as announced.
It went from 2,0 to 2,7l.


Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2686
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: ervaringen met de Ampera in de praktijk

Berichtzo 18 maart 2012, 20:31

Erwin,

Leuk om je ervaringen zo te lezen, bedankt voor je bijdrage(n) :thumbup:
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km


Offline

melkim28

Newbie

  • Berichten: 4
  • Geregistreerd: di 06 maart 2012, 11:33
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Re: ervaringen met de Ampera in de praktijk

Berichtwo 04 apr 2012, 16:32

Rij nu drie dagen in de Ampera,,echt een geweldige wagen om mee te rijden.
In de sportstand is het echt een stoplichtsprinter,,en vooral het geluid oftewel geen geluid..fantastisch!
Wel vind ik de waarschuwingstoeter erg luid,durf hem niet te gebruiken in de parkeergarage,
En soms gaat de claxon af als ik de auto afsluit, heb geen flauw idee waarom die af en toe toetert ,en hoe ik dit kan uitschakelen.

Over twee weken op en neer naar Zweden, we zullen er een soort duurtestje van maken.(3700Km )
Kunnen we gelijk zien of de auto makkelijk op te laden is onderweg.
Hier zullen we op het Forum een verslagje van neer zetten. :thumbup: :thumbup:


Offline

ErwinHayen

Newbie

  • Berichten: 33
  • Geregistreerd: do 01 maart 2012, 22:32
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Re: ervaringen met de Ampera in de praktijk

Berichtvr 06 apr 2012, 17:02

Alweer met excuses voor het Engels....

Driving electrical – consumption on 31/03/2012 – 1578 km driven….By the end of March we passed the 1500km boundary in our Ampera. Doing 80km a day to work and back + some small trips in the weekend brings this on rather fast. As of next week this amount will come down because I’ve just changed jobs. I’ll be doing less then half.

The numbers from the 6th untill the 31st of March:
There is a total of 1578 km on the car.

Gas :
293 km of that were driven on gas when I added 19,3l last week bringing the average gas consumption for that distance to 6,58 l/100km. Most of this was used on highways and good secondary roads. Since then I’ve done 7,5km more on gas, bringing the total to 300,5 of 1578
Calculated this gives 1,223 l/100km. The car indicates 1,6.
This also means that the potential total distance on gas amounts to just under 532 km, which is more then the car actually indicates….
I’ve also noticed that for one reason or another, the predicted range on gas differs depending on the moment. I’ve had it between 456 and 488…, without using any gas in between?

Electrical:
1277 km total of which 944 charged at home and 333 at my workplace.
() I use a temporary set-up at work since I’ll be leaving the site soon. I’m capable of charging without any problem at 10A using a standard 3 x 1,5 gauge, 20 meter extension cord connected to standard plug inside the building. No problems so far, so I’m really wondering what connections were used to give the problems Opel mentions as reason for invoking the charger reduction?
For the 944km I used exactly 220kW or an average of 4,3km per kW. According to how you drive, this can vary a lot. I’ve done up to 7,7km /kW bringing the range to exactly…80,1 km :thumbup:
The average gives a theoretical range of 4,3km*10,5kW = 45,5km, which is pretty weird, because I’ve only once managed to get below 50km of range?

Cost :
My electrical cost for the 944 km comes to 39,88€ at about 0,18€/kW
With my B-Class this would have been 85,34€ or 2,14 times more.
Since I don’t know what my employer pays for electricity, I can not make a total cost. It is safe to say that it will be quiet a bit lower, even then an efficient diesel. Not to mention the drastic reduction of carbon footprint, which over time will be even more important…(At home the car is charged using a 100% green contract….)


Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2686
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: ervaringen met de Ampera in de praktijk

Berichtvr 06 apr 2012, 21:16

Mooie details, bedankt :!:

Maar 18 cent per kWh, dubbel tarief of goed contract :?:
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km


Offline

ErwinHayen

Newbie

  • Berichten: 33
  • Geregistreerd: do 01 maart 2012, 22:32
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Re: ervaringen met de Ampera in de praktijk

Berichtvr 06 apr 2012, 23:10

Hey Ivo.
Negatief, de prijs zou ongeveer moeten kloppen (heb 'm wel zelf moeten berekenen... :think: )
Hoewel België duur is kwa elektriciteitskost, las ik dat Nederland daar nog tot 1,5x boven zit.... :thumbdown:
We hebben bij vervanging van het kontrakt gekozen voor het goedkoopste 100% groene kontrakt op de markt, eind 2011.
De prijs is vast, maar wel slechts voor 1 jaar, dus eind dit jaar gaan we weer op zoek.... :shh:


Offline

Ampera1

Stamgast

  • Berichten: 369
  • Geregistreerd: wo 22 feb 2012, 19:01
  • Woonplaats: Roosendaal
  • km-stand: 56000
  • Lifetime: 38
  • Auto: Ampera

Re: ervaringen met de Ampera in de praktijk

Berichtza 07 apr 2012, 10:15

Ik heb de balans opgemaakt over de verbruikskosten na een maand ervaring met de Opel Ampera.

verbruik Benzine: € 70,-. Verbruik Stroom: € 30,-. (geschat)
Besparing brandstof: € 300,-

Kortom; tevreden.
Ampera: Amper verbruik


VorigeVolgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast