Het is nu vr 29 maart 2024, 07:16


Waarom een Ampera?

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen

Waarom een Ampera

Milieuvriendelijk
100
27%
0% bijtelling bij lease
161
44%
Mooie wagen
39
11%
Overig...
65
18%
 
Totaal aantal stemmen : 365

  • Auteur
  • Bericht
Offline

Henne

Newbie

  • Berichten: 1
  • Geregistreerd: za 04 jul 2015, 12:19
  • km-stand: 61000
  • Lifetime: 6
  • Auto: Ampera

Re: Waarom een Ampera?

Berichtza 04 jul 2015, 12:22

Ivo schreef:Wat is de HOOFDreden dat je een Ampera hebt gekozen?

Mooi model en geen bijtelling


Offline

Edcar

Newbie

  • Berichten: 9
  • Geregistreerd: di 12 apr 2016, 21:11
  • Woonplaats: Gemeente Volendam-Edam
  • km-stand: 130000
  • Lifetime: 3
  • Auto: Ampera

Re: Waarom een Ampera?

Berichtzo 26 jun 2016, 17:00

Henne schreef:
Ivo schreef:Wat is de HOOFDreden dat je een Ampera hebt gekozen?

Mooi model en geen bijtelling


Precies mijn gedachte. Beide aspecten tellen even zwaar dus ex aequo geeindigd als hoofdreden.
Ampera Lithium White


Offline

Timmertje

Vaste klant

  • Berichten: 179
  • Geregistreerd: vr 02 jun 2017, 16:38
  • Woonplaats: Heerewaarden
  • km-stand: 106590
  • Lifetime: 13
  • Auto: Ampera

Re: Waarom een Ampera?

Berichtvr 28 jul 2017, 09:58

Vind het een bijzondere en mooie wagen.
Tijdje terug proefrit gedaan en daar kwam een grote glimlach op het gezicht. Dat gebeurt mij niet vaak in een auto.
Belangrijk is ook natuurlijk dat we grotendeels op energie kunnen rijden van onze zonnepaneeltjes op het dak.
Ritjes naar opa en oma's & ritjes rond de kerk kosten geen euro's maar is centen werk.


Offline
Avatar gebruiker

alxwin

Bekende

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: zo 16 okt 2016, 14:42
  • Woonplaats: Baarn
  • km-stand: 13000
  • Lifetime: 6
  • Auto: Ampera

Re: Waarom een Ampera?

Berichtma 31 jul 2017, 20:49

Sluit ik mij helemaal bij aan!


Offline
Avatar gebruiker

seko.29

Newbie

  • Berichten: 12
  • Geregistreerd: do 10 aug 2017, 21:55
  • Woonplaats: Heerlen
  • km-stand: 61543
  • Lifetime: 2
  • Auto: Ampera

Re: Waarom een Ampera?

Berichtdi 02 jan 2018, 15:49

Yep , Model , rijgenot , zuinig , opladen panelen .
Soms wel lastig als je te lang er in zit , krampjes van die smile !!!!


Offline

DrDavros

Newbie

  • Berichten: 26
  • Geregistreerd: vr 31 aug 2018, 13:28
  • km-stand: 117868
  • Lifetime: 24
  • Auto: Volt

Re: Waarom een Ampera?

Berichtvr 04 jan 2019, 16:59

In mijn geval: "Waarom een Volt"?

Ik heb mijn Volt nu 3 maanden. Heb hem, particulier, als occasion aangeschaft.

Mijn redenen:
1) Ik kan mijn woon/werkverkeer volledig electrisch doen. Een bescheiden bijdrage aan het terugdringen van de CO2-uitstoot. Aan een volledige EV ben ik nog niet begonnen vanwege de, bij mijn budget, beperkte actieradius en range anxiety.
2) Gratis "tanken" op de zaak. Een fincanciële prikkel dus, t.o.v. wat ik bespaar aan benzine tanken (t.o.v. van mijn oude ICE) c.q. thuis laden.
3) Bij het bedrijf waar ik werk is paarkeerruimte zeer schaars. Elke ochtend was het maar weer afwachten of er nog plaats was in de parkeergarage. Voor bezitters van (PH)EV''s is er de regeling dat je gebruik mag maken van een aparte parkeerlaag met oplaadpunten. Daardoor heb ik niet elke ochtend meer de parkeerstress (voorlopig dan ;-) )
4) En, potverdrie, het is gewoon een prachtkar. Rijdt heerlijk en, voor mij als nerd, een hoog "Starship Enterprise" gehalte. :-)
5) Oh ja, en voorlopig half tarief motorrijtuigenbelasting. Nog een financiële prikkel dus.
Totale lifetime sinds 30 augustus 2013: 2,4.
Eigen lifetime sinds 5 oktober 2018: 1,1 :lol:


Offline
Avatar gebruiker

Mercuri

Newbie

  • Berichten: 16
  • Geregistreerd: wo 20 feb 2019, 01:06
  • Woonplaats: Salland Zuid-West
  • km-stand: 132842
  • Lifetime: 29
  • Auto: Ampera

Re: Waarom een Ampera?

Berichtzo 23 jun 2019, 23:27

Hoofdreden is milieu voor mij. Waarom de Ampera? Ik moet hem zelf betalen. Geen fiscaal voordeel derhalve. Heb voor mijn beperkte dagelijkse km’s de meeste dagen van het jaar voldoende aan de 50-60km die ik er elektrisch mee kan rijden. En moet je eens verder dan is de benzinemotor een prima alternatief.

O ja, en toch ook wel een beetje het uiterlijk. De Ampera is na al die jaren nog steeds een appetijtelijke verschijning. Zou het liefst een Tesla S rijden maar die is gewoon onbetaalbaar voor mij.
Ampera summit white 2013 verkocht.
In het verleden een hele vloot Saabs en een paar Porsches gereden. Nu electrisch rijden aan het ontdekken. Daarom in Augustus 2021 een Tesla Model S gekocht.


Offline
Avatar gebruiker

HenryAmpera

Harde kern

  • Berichten: 1135
  • Geregistreerd: vr 23 jan 2015, 10:21
  • Woonplaats: Deventer
  • km-stand: 200250
  • Lifetime: 22
  • Auto: Ampera

Re: Waarom een Ampera?

Berichtma 24 jun 2019, 18:01

Mercuri schreef:Hoofdreden is milieu voor mij. Waarom de Ampera? Ik moet hem zelf betalen. Geen fiscaal voordeel derhalve. Heb voor mijn beperkte dagelijkse km’s de meeste dagen van het jaar voldoende aan de 50-60km die ik er elektrisch mee kan rijden. En moet je eens verder dan is de benzinemotor een prima alternatief.

O ja, en toch ook wel een beetje het uiterlijk. De Ampera is na al die jaren nog steeds een appetijtelijke verschijning. Zou het liefst een Tesla S rijden maar die is gewoon onbetaalbaar voor mij.

Fiscaal voordeel is er nog wel.
Tot eind 2020 nog half tarief mrb.
In mijn geval (laad 99% van de tijd thuis tegen 18 cent/kWh) zijn de eerste 50 tot 70 km 3 a 4 cent/km en de daaropvolgende km’s iets van 10 cent/km.
Voorheen reed ik 122km / dag woon/werk. Van een 11 jaar oude diesel (€136 mrb/maand) naar een 3 jaar oude Ampera (eerste 11 maanden toen nog mrb vrij) daar heb ik zeker wel financieel voordeel van gehad, ook kwa onderhoudskosten! :thumbup:


Offline
Avatar gebruiker

Mercuri

Newbie

  • Berichten: 16
  • Geregistreerd: wo 20 feb 2019, 01:06
  • Woonplaats: Salland Zuid-West
  • km-stand: 132842
  • Lifetime: 29
  • Auto: Ampera

Re: Waarom een Ampera?

Berichtzo 07 jul 2019, 23:20

MRB halftarief was ik even aan voorbij gegaan Henry. :mrgreen:
Ampera summit white 2013 verkocht.
In het verleden een hele vloot Saabs en een paar Porsches gereden. Nu electrisch rijden aan het ontdekken. Daarom in Augustus 2021 een Tesla Model S gekocht.


Offline

Matrox

Newbie

  • Berichten: 23
  • Geregistreerd: zo 17 jun 2018, 10:27
  • km-stand: 130000
  • Lifetime: 1
  • Auto: Ampera-e

Re: Waarom een Ampera?

Berichtvr 26 jul 2019, 12:55

In mijn geval geldt eveneens 'Waarom een Volt'.

Milieu is de hoofreden. We reden hiervoor een 4 jaar een Prius en daarvoor 3 jaar een Honda Civic Hybrid. (Beide Occasions). Beiden haalden een laag tot zeer laag verbruik (met de Prius makkelijk 1 op 24).
We vonden het tijd voor een overstap naar volledig electrisch, maar dat bleek financieel toch niet haalbaar. Daarnaast schrokken we ons bij een testrit onder extreme omstandigheden (kou, harde regen, veel wind) met een Nissan Leaf wild van het het verschil in geschatte afstand en werkelijke afstand. Er bleef nog geen 30% van over.

Het hybride systeem van de Ampera en de Volt vonden we bij introductie al een geweldige vonds. Nu de occasions zeer betaalbaar op de markt komen was het voor ons duidelijk dat de opvolger van de Prius een Ampera of Volt moest worden als overbrugging naar een volledig EV over een jaar of 4 (vandaar dat we persé een Volt uit 2014 wilden). Hopelijk zijn tegen die tijd de EV's met een behoorlijke range dan als betaalbare occasion beschikbaar.

We hebben hem nu een jaar en in die periode voor ruim 20.000km slechts 50,2 liter benzine nodig gehad. Het woon/werkverkeer van mijn vrouw (34km enkele reis) wordt ruimschoots gecovered door de acculading. Opladen kan ze bij een paal van de zaak.

Onderhoudskosten vallen me tegen. Een week geleden kreeg hij een grote beurt en waren we bijna € 500,- kwijt, waarvan ruim € 100,- voor vervangen bougies. (Huh? Moet dat echt? Benzinemotor wordt nauwelijks gebruikt!). Hoogste bedrag dat we ooit aan een onderhoudsbeurt kwijt geweest zijn.
4,5 jaar Volt. 90.000 km op iets minder dan 200l benzine.
Vanaf maart 2023 Ampera-e.


VorigeVolgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten

cron