Het is nu do 28 maart 2024, 10:00


Ampera of toch auris hybride

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
  • Auteur
  • Bericht
Offline

jwtje

Newbie

  • Berichten: 2
  • Geregistreerd: do 18 okt 2018, 09:45
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Ampera of toch auris hybride

Berichtdo 18 okt 2018, 10:00

Hoi,

Ik wil heel graag de Opel Ampera aan gaan schaffen omdat ik het een geweldig concept vind en ik veel elektrische kan rijden met deze auto naar mijn werk. Het rijd geweldig (proefrit gemaakt).

Nu zijn er eigenlijk 2 dingen die mij nog een beetje tegen houden.

1. Veel elektronica en vraag me af komen er veel storingen bij deze auto?(betrouwbaarheid zet ik mijn vraagtekens bij)?

2. de wegen belasting is gehalveerd maar of dit blijft vraag ik me ook af

De andere keuze die ik kan maken is de Auris hybride, die durf ik zo te kopen want naar mijn idee gaat deze auto niet kapot en is Toyota gewoon goed.


Verder heb ik even gekeken naar de kosten die ik kwijt ben ten opzichte van op benzine rijden. Dat scheelt enorm maar dan moet de auto wel heel blijven anders word het nog een duur grapje.


Graag jullie bevindingen over de betrouwbaarheid van de Ampera

Groeten Jan-Willem
Laatst bijgewerkt door jwtje op do 18 okt 2018, 16:32, in totaal 1 keer bewerkt.


Offline

tofelec

Stamgast

  • Berichten: 386
  • Geregistreerd: vr 15 jul 2016, 19:35
  • km-stand: 100027
  • Lifetime: 12
  • Auto: Ampera

Re: Ampera of toch auris hybirde

Berichtdo 18 okt 2018, 13:33

jwtje schreef:De andere keuze die ik kan maken is de Auris hybride, die durf ik zo te kopen want naar mijn idee gaat deze auto niet kapot en is Toyota gewoon goed.


was goed... :lol: :lol: het zijn geen toyota's van jaren 80-90 meer...


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Ampera of toch auris hybirde

Berichtdo 18 okt 2018, 13:51

Auris vs een Ampera... De enige overeenkomst is dat beide namen met een A beginnen.

De wegenbelasting gaat omhoog en betreft de betrouwbaarheid zit het wel goed, maar zoals met iedere auto kun je geluk of pech hebben in alle mogelijke gradaties.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline

HAL2001

Stamgast

  • Berichten: 255
  • Geregistreerd: ma 02 apr 2018, 18:43
  • Woonplaats: Zuiden van het land
  • km-stand: 166800
  • Lifetime: 28
  • Auto: Ampera

Re: Ampera of toch Auris hybride

Berichtdo 18 okt 2018, 15:31

De wegenbelasting gaat pas in 2020 omhoog. Dus t/m 2019 zit je goed. Ik heb ook een proefrit gemaakt in een Auris en dat beviel voor geen meter. Wat een ongelooflijk sloom hok is dat zeg. Nou kom ik uit een 6 cilinder met 231PK dus dan is de overgang wel erg groot maar ik schrok me rot toen ik voor de eerste keer het gaspedaal tot de bodem intrapte in een Auris. Er gebeurde helemaal niets! En als ie dan eindelijk wakker wordt, is het resultaat ook niet om over naar huis te schrijven. Nou zijn wij natuurlijk niet op zoek naar een auto om hard mee te rijden maar even snel inhalen is soms wel handig. Kan dus niet met die Auris. Ik vond het 3 keer niks. Een Auris heeft vast up to date navigatie maar verder.... Kijk dan eens naar een Lexus 200h. Schijnt leuker te zijn, al is het natuurlijk gewoon toch een Auris.
Ampereloos sinds 5 juli 2022


Offline

Timmertje

Vaste klant

  • Berichten: 179
  • Geregistreerd: vr 02 jun 2017, 16:38
  • Woonplaats: Heerewaarden
  • km-stand: 106590
  • Lifetime: 13
  • Auto: Ampera

Re: Ampera of toch auris hybride

Berichtvr 19 okt 2018, 10:09

Mijn keuze zou afhankelijk zijn met of het een auto erbij is. In ons geval hebben wij al een mazda mpv. Dus ruimte voor ikea kasten en een bezoek aan de kringloop is geen probleem nemen we de mazda. De Ampera is gekocht omdat we het een mooie auto vinden, het rijd als een skelter, in positieve zin. En omdat we voor het huis tanken erg fijn vinden.
De overbuurjongen heeft een Auris hybrid Station. En dat is gewoon erg veel ruimte. Die auto rijd zo'n beetje 1:20 geeft hij aan. Wij rijden met de Ampera 1:80. Wij hebben nu voor 332 euro getankt en hebben daar bijna 17.000 km mee gereden. Met een auto als de Auris zouden we een E1411 kwijt zijn aan benzine. En komt nog eens bij dat we tot en met 2019 maar 40 euro in de maand kwijt zijn aan wegenbelasting. In 2020 verdubbeld dat dan weer wel :) dus dat voordeel is tijdelijk.
Als wij geen andere auto zouden hebben en een auto zouden moeten kopen dan was het geen Ampera geworden.

Wij hebben nu sinds eind januari een ampera. En we vinden de auto helemaal te gek. Wij rijden er rustiger mee als in onze lease Benz. En het voordeel is dat we niet elke week bij de dealer staan omdat er weer eens iets reset moet worden ;) Wij hebben nu diverse opels gehad (diesels) en een Renault en Benz. En ik kan wel melden dat tot heden dit de fijnste auto is die we ooit gehad hebben. Ik mis het geklapper en getril van een diesel totaal niet. Een zwager van me is autogek. Die wil herrie.6 cilinder moet je horen en voelen. Die vind dit electrisch bijzonder saai autorijden. Ik zelf hoef geen herrie, ik vind rust heerlijk. Ieder zijn ding.
Kwa betrouwbaarheid kan ik alleen melden dat ik niet elke 2 weken naar de dealer hoef zoals met de Benz. En dat is erg fijn.
Welke je ook kiest het is beide geen slechte keuze.


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Ampera of toch auris hybride

Berichtvr 19 okt 2018, 10:19

Timmertje schreef:[...]


100% eens! Wij hebben een VW Passat 1.4TSi als gezinsauto. En ook dat Benz rampenbakken zijn kan ik (helaas, uit ervaring) onderschrijven...

Ik heb ook naar een Toyota (en Lexus) hybride gekeken ten tijde van de uiteindelijke aanschaf van de Ampera, en voor mij gaf het gemis van een stekker de doorslag. Dit elektrisch "woon-werk" verkeer is toch wel erg leuk... ;)
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline

jwtje

Newbie

  • Berichten: 2
  • Geregistreerd: do 18 okt 2018, 09:45
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: Ampera of toch auris hybride

Berichtza 20 okt 2018, 20:39

Dus de conclusie is dat het gewoon een betrouwbare auto is zoals ook een Toyota Auris hybride?

Kwa ruimte enz is de ampera groot zat en heb ik eigenlijk niks nodig.
Ik vind de techniek verder super en het rijd gewoon heel goed. wel jammer van de wegenbelasting.

Verder nog op of aanmerken waar ik op moet letten als ik ga kijken voor een Ampera?


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Ampera of toch auris hybride

Berichtma 22 okt 2018, 09:36

jwtje schreef:Dus de conclusie is dat het gewoon een betrouwbare auto is zoals ook een Toyota Auris hybride?


Hoho, lees eerst even dit forum echt goed door (vooral het gedeelte over defecten). Auris is echt wel veel betrouwbaarder dan een Ampera/Volt, daar hoef je niet voor doorgestudeerd te hebben.

Ja, bij ieder merk kun je een slechte auto treffen (zeker 2e hands als ook onderhoud niet of niet goed uitgevoerd is) maar om de Ampera/Volt op een zelfde level te plaatsen als een willekeurige Toyota gaat iets te ver :lol:
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

Morgoth

Harde kern

  • Berichten: 799
  • Geregistreerd: ma 25 jun 2012, 16:25
  • Woonplaats: Eschebrügge (D)
  • km-stand: 186000
  • Lifetime: 49
  • Auto: Ampera

Re: Ampera of toch auris hybride

Berichtma 29 okt 2018, 19:34

Ik zou voor de zekerheid een Ampera nemen van 2013 of jonger. Die hebben het bak lager probleem niet.
Een Auris heeft dezelfde techniek als de Prius. En die heb ik gehad. Er gebeurd als je het gas intrapt wel degelijk iets. Hij gaat krijsen als een speenvarken. Een Auris is alleen geschikt als je een ouwelullen rijstijl hebt. Anders moet je die echt laten staan. Als je vaak op benzine moet rijden is een Auris wel veel zuiniger.
Twee Ampera's gereden, een Parelwitte van 2012 en een Subterranean van 31 december 2016. In 7 jaar totaal 351.000km mee gereden.

Inmiddels al twee jaar onderweg met een Hyundai Kona EV.


Offline

DrDavros

Newbie

  • Berichten: 26
  • Geregistreerd: vr 31 aug 2018, 13:28
  • km-stand: 117868
  • Lifetime: 24
  • Auto: Volt

Re: Ampera of toch auris hybride

Berichtza 17 nov 2018, 13:44

Mijn vrouw rijdt een Lexus CT200h hybride (die kun je beschouwen als de luxe uitvoering van de Toyota Auris hybride). En ik rij dus een Volt. Als je situatie het toelaat zou ik kiezen voor de Volt, vanwege het veel grotere rijplezier.

Mijn situatie is 30 tot 40 km totaal woon/werkverkeer per dag. Dat kan ik geheel electrisch doen. Ik laad voornamelijk op de zaak, af en toe thuis. In de bijna anderhalve maand dat ik mijn Volt heb, heb ik 830 km gereden, volledig electrisch. Ik denk dat ik hooguit 10 keer per jaar langere ritten maak, waarbij ik de benzinemotor moet gebruiken.

Dus in mijn geval heb ik veel meer rijplezier dan bij de Lexus en veel minder kosten voor benzine. Daarnaast valt de Volt in half tarief motorrijtuigenbelasting en de Lexus / Auris niet, want dat zijn geen plugin hybrides.
Mijn vrouw heeft een grotere afstand woon/werk en niet de mogelijkheid om op de zaak te laden. In haar situatie is de Lexus hybride handiger.

Dus: kijk heel goed naar jouw eigen situatie en stem daar de keuze Auris of Ampera/Volt op af.
Laatst bijgewerkt door DrDavros op za 17 nov 2018, 15:29, in totaal 1 keer bewerkt.
Totale lifetime sinds 30 augustus 2013: 2,4.
Eigen lifetime sinds 5 oktober 2018: 1,1 :lol:


Volgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten