Het is nu do 28 maart 2024, 10:49


Ampera of toch auris hybride

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
  • Auteur
  • Bericht
Offline

DrDavros

Newbie

  • Berichten: 26
  • Geregistreerd: vr 31 aug 2018, 13:28
  • km-stand: 117868
  • Lifetime: 24
  • Auto: Volt

Re: Ampera of toch Auris hybride

Berichtza 17 nov 2018, 13:46

HAL2001 schreef:De wegenbelasting gaat pas in 2020 omhoog. Dus t/m 2019 zit je goed.

Volgens de ANWB gaat de wegenbelasting zelfs pas in 2021 omhoog en zit je t/m 2020 goed. :)

Zie https://www.anwb.nl/auto/autobelastingen/mrb
Totale lifetime sinds 30 augustus 2013: 2,4.
Eigen lifetime sinds 5 oktober 2018: 1,1 :lol:


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Ampera of toch auris hybride

Berichtma 19 nov 2018, 14:59

DrDavros schreef:Mijn vrouw rijdt een Lexus CT200h hybride (die kun je beschouwen als de luxe uitvoering van de Toyota Auris hybride). En ik rij dus een Volt. Als je situatie het toelaat zou ik kiezen voor de Volt, vanwege het veel grotere rijplezier.

Mijn situatie is 30 tot 40 km totaal woon/werkverkeer per dag. Dat kan ik geheel electrisch doen. Ik laad voornamelijk op de zaak, af en toe thuis. In de bijna anderhalve maand dat ik mijn Volt heb, heb ik 830 km gereden, volledig electrisch. Ik denk dat ik hooguit 10 keer per jaar langere ritten maak, waarbij ik de benzinemotor moet gebruiken.

Dus in mijn geval heb ik veel meer rijplezier dan bij de Lexus en veel minder kosten voor benzine. Daarnaast valt de Volt in half tarief motorrijtuigenbelasting en de Lexus / Auris niet, want dat zijn geen plugin hybrides.
Mijn vrouw heeft een grotere afstand woon/werk en niet de mogelijkheid om op de zaak te laden. In haar situatie is de Lexus hybride handiger.

Dus: kijk heel goed naar jouw eigen situatie en stem daar de keuze Auris of Ampera/Volt op af.


Even een verhelderingsvraagje: je hebt het over twee verschillende dingen: "rijplezier" en "handiger"...

Je opent met het statement dat je zou "kiezen voor de Volt, vanwege het veel grotere rijplezier". Maar wat je uitlegt, en later ook zo benoemd is "handiger"...

Het gaat me hier niet zozeer om het taalkundige, alswel dat ik serieus naar de Lexus IS300 hybrid als opvolger van mijn Ampera aan het kijken ben. En hoewel ik de Ampera echt "handiger" vind (ik ga het gewoon in de praktijk niet trekken met een 100%EV) lijkt me de Lexus qua rijplezier toch een grote vooruitgang... of heb ik het mis...?
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline

DrDavros

Newbie

  • Berichten: 26
  • Geregistreerd: vr 31 aug 2018, 13:28
  • km-stand: 117868
  • Lifetime: 24
  • Auto: Volt

Re: Ampera of toch auris hybride

Berichtdi 20 nov 2018, 22:18

Even heel snel gegoogled op de IS300 hybrid. Quote van de review van Autoweek: "De cvt-automaat is niet zo onprettig als in de CT 200h, omdat de IS veel meer koppel heeft; de motor jaagt zichzelf minder snel hoog in de toeren wanneer er vermogen wordt gevraagd."

Mijn advies: ga de IS300 proefrijden.
Mijn inschatting: je gaat het stille rijden van de Ampera missen. En waarschijnlijk ook het snelle en stille optrekken van de Ampera, al heeft de IS300 veel meer koppel en minder last van motorgeloei dan de CT200h.

Wat betreft mijn definitie van rijplezier: mijn Volt rijdt continu geruisloos (inmiddels bijna 900km volledig electrisch) en trekt heerlijk snel op. Een verademing i.v.m. de CT200h, die slechts een electrisch bereik van max 1,5km heeft en waar constant de benzinemotor bijspringt, om over het loeien wanneer je behoorlijk gas moet geven maar te zwijgen. De Toyota hybride aandrijving van eind jaren '90 is toch heel iets anders dan de GM Voltec-aandrijving van een slordige 10 jaar later.
Totale lifetime sinds 30 augustus 2013: 2,4.
Eigen lifetime sinds 5 oktober 2018: 1,1 :lol:


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Ampera of toch auris hybride

Berichtwo 21 nov 2018, 00:25

Laatst bezocht: wo 24 okt 2018, 14:22

TS is al lang en breed vertrokken.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Ampera of toch auris hybride

Berichtwo 21 nov 2018, 10:52

DrDavros schreef:Even heel snel gegoogled op de IS300 hybrid. Quote van de review van Autoweek: "De cvt-automaat is niet zo onprettig als in de CT 200h, omdat de IS veel meer koppel heeft; de motor jaagt zichzelf minder snel hoog in de toeren wanneer er vermogen wordt gevraagd."

Mijn advies: ga de IS300 proefrijden.
Mijn inschatting: je gaat het stille rijden van de Ampera missen. En waarschijnlijk ook het snelle en stille optrekken van de Ampera, al heeft de IS300 veel meer koppel en minder last van motorgeloei dan de CT200h.

Wat betreft mijn definitie van rijplezier: mijn Volt rijdt continu geruisloos (inmiddels bijna 900km volledig electrisch) en trekt heerlijk snel op. Een verademing i.v.m. de CT200h, die slechts een electrisch bereik van max 1,5km heeft en waar constant de benzinemotor bijspringt, om over het loeien wanneer je behoorlijk gas moet geven maar te zwijgen. De Toyota hybride aandrijving van eind jaren '90 is toch heel iets anders dan de GM Voltec-aandrijving van een slordige 10 jaar later.


Ja, nee... snap ik... maar dan nog: jij beschrijft een fundamentelere keuze: full-EV of Hybrid...

Daar heb ik't niet over... Ik zou't liefst weer iets als de Ampera nemen: 50+ km EV met range extender voor als't echt moet. Helaas is dat concept er momenteel niet... Een full-EV is voor mij geen optie (zeker niet als je ziet hoe bizar druk het bij laadpalen is de laatste tijd). Dus dan wordt't (helaas!) hybrid. En dan neig ik technisch toch naar Toyota (VAG en PSA heb ik geen vertrouwen in). En dan wordt het qua "rijplezier" al snel Lexus (denk ik dan). Ik ben wel even binnengelopen bij de dealer om'm te bekijken (en ik vind die IS300 echt heel leuk om te zien). Dus ik denk dat ik je maar gelijk moet geven: proefrit...
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Ampera of toch auris hybride

Berichtwo 21 nov 2018, 14:24

sbogovac schreef:Ja, nee... snap ik... maar dan nog: jij beschrijft een fundamentelere keuze: full-EV of Hybrid...

Daar heb ik't niet over... Ik zou't liefst weer iets als de Ampera nemen: 50+ km EV met range extender voor als't echt moet.


? Dat alternatief is er gewoon hoor. Denk aan Golf GTE, BMW i3.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Ampera of toch auris hybride

Berichtdo 22 nov 2018, 10:57

NeufegliseThierry schreef:
sbogovac schreef:Ja, nee... snap ik... maar dan nog: jij beschrijft een fundamentelere keuze: full-EV of Hybrid...

Daar heb ik't niet over... Ik zou't liefst weer iets als de Ampera nemen: 50+ km EV met range extender voor als't echt moet.


? Dat alternatief is er gewoon hoor. Denk aan Golf GTE, BMW i3.


Golf GTE (en de Passat) proef gereden en rijders bevraagd; deze valt af: 1. de actieradius komt - in de praktijk - niet eens in de buurt van de 50+km., eerder 25-km. en ook de proefrit was teleurstellend, met mijn (Ampera) rijstijl kickt de benzinemotor om de haverklap in (en erg jammer dat dat ook niet volledig uit te zetten is!), daarnaast is de electromotor bizar underpowered. (Om nog niet te noemen dat ik VAG niet meer vertrouw.)

BMW i3 is toch 100% elektrisch (de huidige i.i.g.)?!? Nog losstaand van het feit dat ik volledig ben afgeknapt van BMW (nadat ik ongegeneerd een factuur kreeg voorgeschoteld van 3.600 [ja, drie DUIZEND en zeshonderd] Euro, voor een grote beurt aan mijn X5 (terwijl mijn vrouw d'r Sorento [die GROTER is] diezelfde "grote" beurt kreeg voor 360 Euro, om over de betere garantievoorwaarden nog maar te zwijgen). Nee dank je, voor mij geen BMW meer...
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Ampera of toch auris hybride

Berichtdo 22 nov 2018, 15:20

sbogovac schreef:BMW i3 is toch 100% elektrisch (de huidige i.i.g.)?!? Nog losstaand van het feit dat ik volledig ben afgeknapt van BMW (nadat ik ongegeneerd een factuur kreeg voorgeschoteld van 3.600 [ja, drie DUIZEND en zeshonderd] Euro, voor een grote beurt aan mijn X5 (terwijl mijn vrouw d'r Sorento [die GROTER is] diezelfde "grote" beurt kreeg voor 360 Euro, om over de betere garantievoorwaarden nog maar te zwijgen). Nee dank je, voor mij geen BMW meer...


De i3 is al vanaf de introductie leverbaar met en zonder range-extender. Met de eerste serie kom je vol-elektrisch tussen de 100 en 150 km ver, met het grotere accupakket (leverbaar vanaf wind 2016/begin 2017) haal je de 200 km elektrisch makkelijk. Met de range extender rij je 100 a 130 km voor de tank (9 liter) leeg is. Relatief hoog verbruik op benzine.

Onderhoudskosten van een i3 zijn onbeschoft laag :-) Beurt hoeft eens in de 2 jaar of wanneer de onderhoudsindicator het aangeeft, er zijn veel i3 rijders die probleemloos 80.000 tot 100.000 km gereden hebben voor de eerste beurt gegeven moest worden.

Ik heb nooit wat met BMW gehad maar het is wel echt een premium auto t.o.v. andere elektrische auto's. En het rare uiterlijk went :-)
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Ampera of toch auris hybride

Berichtvr 23 nov 2018, 11:17

Korte aanvulling: i3 was eerst met 60 ah accu, daarna 90 ah accu,leverbaar, beide keren ket of zonder range extender. Pas een maand of zo geleden is de versie met range extender geschrapt, nu de i3 met een 120ah accu leverbaar is (end e 300 km elektrisch dus makkelijk redt).
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Ampera of toch auris hybride

Berichtvr 23 nov 2018, 11:44

OK, dank voor de uitleg Thierry! Ik heb zelf dan toch altijd meer "gehad" met de i8... ;-)
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


VorigeVolgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten