DrDavros schreef:Mijn vrouw rijdt een Lexus CT200h hybride (die kun je beschouwen als de luxe uitvoering van de Toyota Auris hybride). En ik rij dus een Volt. Als je situatie het toelaat zou ik kiezen voor de Volt, vanwege het veel grotere rijplezier.
Mijn situatie is 30 tot 40 km totaal woon/werkverkeer per dag. Dat kan ik geheel electrisch doen. Ik laad voornamelijk op de zaak, af en toe thuis. In de bijna anderhalve maand dat ik mijn Volt heb, heb ik 830 km gereden, volledig electrisch. Ik denk dat ik hooguit 10 keer per jaar langere ritten maak, waarbij ik de benzinemotor moet gebruiken.
Dus in mijn geval heb ik veel meer rijplezier dan bij de Lexus en veel minder kosten voor benzine. Daarnaast valt de Volt in half tarief motorrijtuigenbelasting en de Lexus / Auris niet, want dat zijn geen plugin hybrides.
Mijn vrouw heeft een grotere afstand woon/werk en niet de mogelijkheid om op de zaak te laden. In haar situatie is de Lexus hybride handiger.
Dus: kijk heel goed naar jouw eigen situatie en stem daar de keuze Auris of Ampera/Volt op af.
Even een verhelderingsvraagje: je hebt het over twee verschillende dingen: "rijplezier" en "handiger"...
Je opent met het statement dat je zou "kiezen voor de Volt, vanwege het veel grotere rijplezier". Maar wat je uitlegt, en later ook zo benoemd is "handiger"...
Het gaat me hier niet zozeer om het taalkundige, alswel dat ik serieus naar de Lexus IS300 hybrid als opvolger van mijn Ampera aan het kijken ben. En hoewel ik de Ampera echt "handiger" vind (ik ga het gewoon in de praktijk niet trekken met een 100%EV) lijkt me de Lexus qua
rijplezier toch een grote vooruitgang... of heb ik het mis...?
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.