Het is nu vr 29 maart 2024, 07:48


Met koude motor meteen de snelweg op?

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Toverdoos

Newbie

  • Berichten: 11
  • Geregistreerd: vr 15 maart 2019, 20:31
  • km-stand: 100975
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera

Met koude motor meteen de snelweg op?

Berichtma 15 apr 2019, 17:33

Bij benzine- en vooral dieselauto's wordt het sterk afgeraden om meteen met een koude motor de snelweg op te gaan. Ik vroeg me af of dat voor een electromotor ook geldt? Of kan het geen kwaad om met een 'koude' Ampera meteen de snelweg op te zoeven (weliswaar op electriciteit zonder dat de motor moet draaien)?


Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2684
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: Met koude motor meteen de snelweg op?

Berichtdi 16 apr 2019, 23:40

Volgens mij geen enkel probleem, volges mij. Juist een van de voordelen van elektrisch rijden.
Er is, in tegenstelling tot verbrandingsmotoren, geen olie die in de motor en versnellingsbak wrijving moet compenseren (en koelen/reinigen). Bij een "koude motor" is die typisch nog niet dun genoeg om zijn werk goed te doen en daarom is het niet verstandig vol te belasten. En dan heb ik het nog niet over de niet optimale brandstofverbranding (en dus vermogensverlies) bij een koude motor.
Dat alles is er niet bij electronen. Die lopen net zo hard als het koud is (nou .....), of in ieder geval geen extra slijtage bij kou ...
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Met koude motor meteen de snelweg op?

Berichtwo 17 apr 2019, 12:28

Daar staat dan wel weer tegenover dat je een EV eigenlijk altijd "rustig" zou moeten rijden...

Niet alleen vanwege "korte termijn economische redenen" (zuiniger rijden), maar ook vanwege de "lange termijn economische redenen"; de batterij wordt niet erg vrolijk van het plotseling heel erg belasten... (dit verkort toch wel aanzienlijk de levensduur).
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Met koude motor meteen de snelweg op?

Berichtwo 17 apr 2019, 17:30

sbogovac schreef:de batterij wordt niet erg vrolijk van het plotseling heel erg belasten... (dit verkort toch wel aanzienlijk de levensduur).


Met alle respect: onzin. De ont-laad snelheid is -tenzij je 150 km per uur of harder gaat rijden (en dan ook nog eens heel lang achter elkaar) een stuk lager dan de laadsnelheid. Dus als je al ergens van verwacht dat de hoofdaccu/batterij het niet 'trekt' dan is het bij het snel-laden. Bedenk hierbij ook dat we nu al snel richting een norm van 150 KW per uur laden gaan terwijl je 150 KW per uur niet verbruikt krijgt.

En verder: 'grappig' genoeg komt uit onderzoek eerder naar voren dat auto's die weinig gebruikt worden/weinig geladen en ontladen worden sneller hun capaciteit verliezen dan auto's die veel geladen/ontladen worden, waarbij auto's die veel aan de snellader lagen er relatief goed uitkwamen. Denk b.v. ook aan de vele Leaf's die als taxi bereden zijn in/rondom Amsterdam, veel aan de snellader lagen en niet zachtzinnig gebruikt zijn. Juist deze Leafs vertoonden weinig accudegradatie.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Met koude motor meteen de snelweg op?

Berichtwo 17 apr 2019, 17:40

NeufegliseThierry schreef:
sbogovac schreef:de batterij wordt niet erg vrolijk van het plotseling heel erg belasten... (dit verkort toch wel aanzienlijk de levensduur).


Met alle respect: onzin. De ont-laad snelheid is -tenzij je 150 km per uur of harder gaat rijden (en dan ook nog eens heel lang achter elkaar) een stuk lager dan de laadsnelheid. Dus als je al ergens van verwacht dat de hoofdaccu/batterij het niet 'trekt' dan is het bij het snel-laden. Bedenk hierbij ook dat we nu al snel richting een norm van 150 KW per uur laden gaan terwijl je 150 KW per uur niet verbruikt krijgt.

En verder: 'grappig' genoeg komt uit onderzoek eerder naar voren dat auto's die weinig gebruikt worden/weinig geladen en ontladen worden sneller hun capaciteit verliezen dan auto's die veel geladen/ontladen worden, waarbij auto's die veel aan de snellader lagen er relatief goed uitkwamen. Denk b.v. ook aan de vele Leaf's die als taxi bereden zijn in/rondom Amsterdam, veel aan de snellader lagen en niet zachtzinnig gebruikt zijn. Juist deze Leafs vertoonden weinig accudegradatie.


Bij mij in de praktijk echter blijkt de Ampera (die ik zo "economisch" mogelijk probeer te rijden) het prima vol te houden. Terwijl de batterij van mij motorfiets (Vectrix VX1) onlangs is overleden (volledig ingestort; nog maar tot het einde van de straat en met geluk terug). En mij wordt door de leverancier/techneut toch echt echt gezegd dat dat door het "niet zachtzinnige gebruik" is gekomen...
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Met koude motor meteen de snelweg op?

Berichtdo 18 apr 2019, 07:47

sbogovac schreef:Bij mij in de praktijk echter blijkt de Ampera (die ik zo "economisch" mogelijk probeer te rijden) het prima vol te houden. Terwijl de batterij van mij motorfiets (Vectrix VX1) onlangs is overleden (volledig ingestort; nog maar tot het einde van de straat en met geluk terug). En mij wordt door de leverancier/techneut toch echt echt gezegd dat dat door het "niet zachtzinnige gebruik" is gekomen...


Dat jij dat wilt geloven is aan jou. En voor zover er een kern van waarheid inzit: ik denk alleen -wederom met respect bedoeld- je een redeneerfout maakt door de 'shitty' kwaliteit van de eerste generatie Volt/Ampera te generaliseren naar een doorsnee voor alle elektrische auto's. Ik ga niet de hele discussie hier beginnen maar als je terugleest op het forum hier weet je hoe vaak in de beginperiode helle accupakketten vervangen werden en achteraf bezien soms vanwege een enkel sensorprobleem. En dan het centrale lager, de knopjes opd e deurklinken, het waarschuwingslampje voor het laden, et cetera, et cetera. De Volt/Ampera was nog niet uitontwikkeld en is te snel op de markt gezet. Zonde, want het is een prettige auto.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Met koude motor meteen de snelweg op?

Berichtdo 18 apr 2019, 12:02

NeufegliseThierry schreef:[...] Dat jij dat wilt geloven is aan jou. En voor zover er een kern van waarheid inzit: ik denk alleen -wederom met respect bedoeld- je een redeneerfout maakt door de 'shitty' kwaliteit van de eerste generatie Volt/Ampera te generaliseren naar een doorsnee voor alle elektrische auto's. [...]


Dat is inderdaad de "keuze", maar aangezien ik weet dat ik niet overal alles van kan weten moet ik toch afgaan op de expertise van iemand die er wel voor heeft doorgeleerd. En dat was niet zozeer een "Ampera" referentiekader, maar juist van een bedrijf dat EV's ombouwt et cetera (in dezen het vervangen van de batterij van mijn Vectrix door Leaf cellen)... zijn advies was dat als je een batterij vaak extra belast door (vaak) heel snel op te trekken je de levensduur van die batterij verkort...
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Met koude motor meteen de snelweg op?

Berichtza 20 apr 2019, 07:41

OK, dank voor deze extra toelichting. Wat dat betreft dus ook niet echt iets nieuws onder de zon. Daar waar bij een ICE auto snel optrekken de levensduur van de motor verkort geldt bij een ZE auto dat dit nadelig is voor de accu. Tot zover prima te volgen.

Alleen begon jij je verhaal met of het kwaad kon meteen de snelweg op te gaan met een koude elektromotor. En het antwoord op die vraag blijft: nee, geen probleem (dan rij je juist relatief constant met weinig wisselingen qua vermogen dat je uit de accu trekt).
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Met koude motor meteen de snelweg op?

Berichtza 20 apr 2019, 22:42

Er is nogal een verschil tussen zelfbouw en fabrieks accupakketten.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Met koude motor meteen de snelweg op?

Berichtza 20 apr 2019, 23:09

NeufegliseThierry schreef:[...] Alleen begon jij je verhaal met of het kwaad kon meteen de snelweg op te gaan met een koude elektromotor. En het antwoord op die vraag blijft: nee, geen probleem (dan rij je juist relatief constant met weinig wisselingen qua vermogen dat je uit de accu trekt).


Klopt, de motor van mijn Vectrix deed het nog prima... het was "alleen" de batterij die naar z'n grootje was... :silent:
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Volgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten

cron