wimred schreef:Ik heb een Chevrolet Volt met nu 78.000 km. 1e tenaaamstelling in Nederland augustus 2013. Model is 2014 met enkele verbeteringen t.o.v. het voorgaande model. Volgens de fabrieksgegevens is de actieradius voor dit model 2014: 60-83 km.
Ik vraag me nu af of dat klopt.
1. Ik rij altijd nogal rustig. Dit model heeft bovendien een KwH verbruiksmeter en ik probeer die altijd tussen 11-14 Kw te houden. Als ik even snel moet zijn dan loopt ‘ie op tot wel 40-50 Kw, maar tussen 11-14 Kw verbruikt ‘ie minimaal en eenmaal op snelheid (bijv. tussen 50 en 70 km stad) loopt de meter zelfs terug naar 4-5 Kw.
2. Op de snelweg schakel ik altijd het motortje in en terug in een stad weer op accu.
3. Bij lage temperaturen loopt de actieradius terug tot bijv. 48 km, maar dat wist ik al.
4. Ik laad de auto periodiek op op mijn voorerf, bij voorkeur al overdag als de temperatuur nog hoog is. Ik zet alle overige energiegebruikers uit, zoals verwarming,koeling etc. etc. Ik speel geen snelheids wedstrijd met brandstof auto’s, ik rem niet abrupt. Toch kom ik bij opladen niet verder dan 61 km. Doe ik iets verkeerd?
Nee hoor, klopt wel ongeveer... ik kreeg mijn Ampera zelfs wel over 80km. elektrisch bereik (maar dan wel op de snelweg op enige afstand van de vrachtwagen voor me relaxed zo'n 90km/uur in de cruise control). Toch zat ik na opladen bij gemiddelde temperaturen toch meestal wel zo rond de 60-65 km. bereik. Dat is puur op basis van de voorgaande rit(-ten?) een gemiddelde berekening... Veel interessanter vond ik altijd wat ik op een volle lading bereikt had (en dan naast het aantal kilometers ook vooral het aantal verbruikte kWh-en, de laatste keer dat ik erop lette 10,8).
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.