Switch to full style
Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
Plaats een reactie

Electrisch rijden, benzine kilometers tellen?

zo 07 jul 2019, 09:34

Hallo Ampera rijders,
Na 3000 km (1:200) is de kop eraf. Fijne auto, stil en comfortabel. Wat me opvalt is dat als ik op de snelweg op benzine heb gereden en in de bebouwde kom weer overschakel op de electro motor, is dat de benzine kilometerteller door loopt, terwijl deze electro kilometers zou moeten tellen. Vreemd, dat dat ik na het schakelen tussen de displays het op kon lossen, maar helaas niet. Wat verder opvalt is dat als ik de klok instel op 24 uurs weergave dat deze toch weer teruggaat naar 12 uurs weergave. Geen wereldschokkende dingen maar toch bijzonder. Weet iemand hoe je kunt nagaan welke software versie je auto heeft. Ik zou dan overwegen om bij de aanstaande beurt een update te laten doen.
Verder niets dan lof, onwijze auto!
Mocht iemand tips hebben, dan hoor ik dit graag.
Vrgr Aad van Breugel

Re: Electrisch rijden, benzine kilometers tellen?

zo 07 jul 2019, 20:57

Aad van Breugel schreef:Wat me opvalt is dat als ik op de snelweg op benzine heb gereden en in de bebouwde kom weer overschakel op de electro motor, is dat de benzine kilometerteller door loopt, terwijl deze electro kilometers zou moeten tellen.


Ongemerkt is de HV toch met brandstof opgeladen, als je de batterij volledig leeg rijdt dan zal er een totaal verbruik van ongeveer 10,3kWh op de teller staan.

Re: Electrisch rijden, benzine kilometers tellen?

za 13 jul 2019, 12:57

Hallo Japio, bedankt voor je reactie, maar de accu was alles behalve leeg. Als ik de snelweg oprij dan zet ik de auto op de benzinemotor omdat de accu gezien de luchtweerstand snellerl leegloopt. Als ik dan bijvoorbeeld Rotterdam inrij dan gaat tie weer op electro omdat deze auto in de stad het voordeligst rijdt.
Dus dat is het niet.
vr.gr. Aad

Re: Electrisch rijden, benzine kilometers tellen?

do 18 jul 2019, 07:34

Met een OBD2 tool kun je de soc (state of charge) uitlezen en begrijp je wat er gebeurt. Er zitten geen kometers in de HV, maar kWh's.

Re: Electrisch rijden, benzine kilometers tellen?

ma 28 jun 2021, 12:29

Ik heb een Chevrolet Volt met nu 78.000 km. 1e tenaaamstelling in Nederland augustus 2013. Model is 2014 met enkele verbeteringen t.o.v. het voorgaande model. Volgens de fabrieksgegevens is de actieradius voor dit model 2014: 60-83 km.
Ik vraag me nu af of dat klopt.

1. Ik rij altijd nogal rustig. Dit model heeft bovendien een KwH verbruiksmeter en ik probeer die altijd tussen 11-14 Kw te houden. Als ik even snel moet zijn dan loopt ‘ie op tot wel 40-50 Kw, maar tussen 11-14 Kw verbruikt ‘ie minimaal en eenmaal op snelheid (bijv. tussen 50 en 70 km stad) loopt de meter zelfs terug naar 4-5 Kw.
2. Op de snelweg schakel ik altijd het motortje in en terug in een stad weer op accu.
3. Bij lage temperaturen loopt de actieradius terug tot bijv. 48 km, maar dat wist ik al.
4. Ik laad de auto periodiek op op mijn voorerf, bij voorkeur al overdag als de temperatuur nog hoog is. Ik zet alle overige energiegebruikers uit, zoals verwarming,koeling etc. etc. Ik speel geen snelheids wedstrijd met brandstof auto’s, ik rem niet abrupt. Toch kom ik bij opladen niet verder dan 61 km. Doe ik iets verkeerd?

Re: Electrisch rijden, benzine kilometers tellen?

wo 30 jun 2021, 10:27

wimred schreef:Ik heb een Chevrolet Volt met nu 78.000 km. 1e tenaaamstelling in Nederland augustus 2013. Model is 2014 met enkele verbeteringen t.o.v. het voorgaande model. Volgens de fabrieksgegevens is de actieradius voor dit model 2014: 60-83 km.
Ik vraag me nu af of dat klopt.

1. Ik rij altijd nogal rustig. Dit model heeft bovendien een KwH verbruiksmeter en ik probeer die altijd tussen 11-14 Kw te houden. Als ik even snel moet zijn dan loopt ‘ie op tot wel 40-50 Kw, maar tussen 11-14 Kw verbruikt ‘ie minimaal en eenmaal op snelheid (bijv. tussen 50 en 70 km stad) loopt de meter zelfs terug naar 4-5 Kw.
2. Op de snelweg schakel ik altijd het motortje in en terug in een stad weer op accu.
3. Bij lage temperaturen loopt de actieradius terug tot bijv. 48 km, maar dat wist ik al.
4. Ik laad de auto periodiek op op mijn voorerf, bij voorkeur al overdag als de temperatuur nog hoog is. Ik zet alle overige energiegebruikers uit, zoals verwarming,koeling etc. etc. Ik speel geen snelheids wedstrijd met brandstof auto’s, ik rem niet abrupt. Toch kom ik bij opladen niet verder dan 61 km. Doe ik iets verkeerd?


Nee hoor, klopt wel ongeveer... ik kreeg mijn Ampera zelfs wel over 80km. elektrisch bereik (maar dan wel op de snelweg op enige afstand van de vrachtwagen voor me relaxed zo'n 90km/uur in de cruise control). Toch zat ik na opladen bij gemiddelde temperaturen toch meestal wel zo rond de 60-65 km. bereik. Dat is puur op basis van de voorgaande rit(-ten?) een gemiddelde berekening... Veel interessanter vond ik altijd wat ik op een volle lading bereikt had (en dan naast het aantal kilometers ook vooral het aantal verbruikte kWh-en, de laatste keer dat ik erop lette 10,8).

Re: Electrisch rijden, benzine kilometers tellen?

do 01 jul 2021, 11:08

Wil je meer kmers eruit persen.
Je rijstijl
Hoeveel bar in de band
Carroserie
Bandbreedte.
Etc.
Al met al rij je als voorbeeld de immes populaire kia nero hybrid stukken goedkoper idem wbl

Re: Electrisch rijden, benzine kilometers tellen?

zo 04 jul 2021, 11:23

Ik heb nog even de Chevrolet brochure voor de Volt (2014) bekeken. Actieradius: 40-83 km. Dus als ik die 60 km bij opladen krijg, lijkt me dat eigenlijk nog niet zo verkeerd. Zie ik dat goed?

Re: Elektrisch rijden, benzine kilometers tellen?

ma 05 jul 2021, 12:00

Opladen met dit weer (zomer) levert mij tussen de 56 en de 60km op. Dat is dus niet het verbruik maar wat de meter aangeeft als ik instap. In de winter kan dat wel 32km zijn.
(Titel aangepast ivm hinderlijke schrijffout)

Re: Electrisch rijden, benzine kilometers tellen?

do 15 jul 2021, 18:57

Met het weer van nu haal ik zonder al teveel moeite 70+ km op 1 lading. Vooral snelweg km's
Plaats een reactie