Het is nu vr 29 maart 2024, 12:36


Balans opmaken na een jaar Ampera.

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Aad van Breugel

Bekende

  • Berichten: 51
  • Geregistreerd: ma 20 mei 2019, 21:18
  • km-stand: 60000
  • Lifetime: 7
  • Auto: Ampera

Balans opmaken na een jaar Ampera.

Berichtzo 14 jun 2020, 21:01

Na een jaar tijd om de balans op te maken. Inmiddels ruim 19.500 km verder met deze auto. 3 tanken [35 ltr] benzine verstookt. Zeg maar 1 op 200. Auto rijdt erg comfortabel, stil en verassend snel indien nodig.

Heb deze auto niet zakelijk als particulier aangeschaft, om electrisch rijden te kunnen ervaren maar toch een backup te hebben in de vorm van een range extender.

Vorige [lease] eigenaar had eigenlijk alleen op benzine gereden. Levenverbruik stond op 7,46 is nu gezakt naar 5,52.

Daar ik voor iedere liter die ik tank 1 euro aan belasting op kan hoesten en thuis middels 26 zonnepanelen de auto makkelijk kan laden, rijd ik zoveel mogelijk electrisch.

Ervaring gebiedt me te zeggen dat ik ook moeite doe om zover mogelijk op een acculading te rijden.
Dit lukt uiteraard niet altijd, maar 's zomers 80 a 85 km is geen probleem.
's Winters loopt dit terug naar 65 a 70 km. Dit is hoofdzakelijk B wegen en binnendoor
verkeer.
Ik hou me aan de snelheid en rijdt niemand in de weg.
Op de snelweg wordt dit uiteraard anders. Maar daar zit er de range extender voor in en als je net als ik
zuinig wil rijden dan zijn waardes tussen de 1 op14 tot 1 op 20 goed mogelijk.

Wegenbelasting is tot 2025 de helft van wat je normaal betaald.
Het scheelt mij ruim 200 euro per maand aan benzinekosten t.o.v. de Meriva die ik hiervoor had. Inclusief de belasting kom je dan op 2600 euri's per jaar. Daar gaat het reguliere onderhoud natuurlijk nog van af, maar ook met een kale
benzineauto heb je deze kosten.

Mijn zonnepanelen zijn inmiddels 8 jaar oud en afgeschreven. Voordeliger rijden wordt moeilijk.

Geen grote stukken gehad, garantie op het batterijpakket en de aandrijflijn tot eind 2021 mits je de Opel bij de dealer onderhoud, dat heeft gezien de prijzen die deze rekent niet mijn voorkeur, maar het is niet anders.

Als je eenmaal electrisch hebt gereden, dan wil je niet anders meer, automaat met cruise control rijdt erg relaxed.
Ik werk niet meer en maak gemiddeld 50 km per dag dus kom ik er vrijwel altijd op de accu.
Ik heb een "kale" versie dus geen nav, leder ect. ik vond de kmstand zwaarder wegen.

Wat verder opvalt is dat de auto in de herft en winter snel aan slaat, als je dan gebruik maakt van de accu dan loopt de actieradius zienderogen terug.
Dit kun je deels opvangen door de auto voor te verwarmen middels de contactsleutel.

Dit betekend dat 's winters de motor begint te draaien als het erg koud is.
Ik heb er nog geen gebruik van hoeven te maken gezien het feit dat afgelopen winter geen winter was.

Verder heb ik de bestuurders stoel, [ben 1.91] een stukje gekanteld, middels zware stalen stripjes [3,5 cm] waardoor deze iets achterover staat.
Het zitcomfort is daardoor uitstekend geworden.
Wilde eerst een goede autostoel, maar dan ben je zo 2500 euro verder en als de auto niet bevalt dan is dit niet zo'n goede investering.
Mijn ervaring is van dien aard dat ik zo weer een Ampera zou kopen.
4 personen kunnen er prima in zitten. Bagageruimte is niet je van het, maar ik red het er prima mee.

Dit alles "Ter Leringh ende Vermaeck".
Vrgr. Aedriaen


Offline

pietampera

Bekende

  • Berichten: 74
  • Geregistreerd: za 30 jun 2018, 22:30
  • km-stand: 270000
  • Lifetime: 5
  • Auto: Ampera

Re: Balans opmaken na een jaar Ampera.

Berichtdi 16 jun 2020, 22:20

Pfff 85 km, hoe pers je die eruit ?
60 waar je 80 mag oid?


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Balans opmaken na een jaar Ampera.

Berichtwo 17 jun 2020, 10:05

pietampera schreef:Pfff 85 km, hoe pers je die eruit ?
60 waar je 80 mag oid?


Dat lukt mij alleen als ik (op een mooie dag met temperaturen rond de 20 graden) een bestemming heb zo'n 80 km. van mij (ca. 2 km. van de snelweg) vandaan (en dan ook dichtbij de snelweg) maar dan wel rustig ca. 95 tuffend - in de CC - op de rechter rijbaan rij... niks mis mee; conform de verkeersregels, en lekker relaxend + zuinig...
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Balans opmaken na een jaar Ampera.

Berichtza 04 jul 2020, 15:56

Aad van Breugel schreef:Geen grote stukken gehad, garantie op het batterijpakket en de aandrijflijn tot eind 2021 mits je de Opel bij de dealer onderhoud, dat heeft gezien de prijzen die deze rekent niet mijn voorkeur, maar het is niet anders.

Mooie verhalen, klinkt bekend. Laat je niet gek maken door de Opeldealer, onderhoud mag echt bij elke garage. Ook merkloze dealers kunnen meestal gewoon diagnose uitlezen e.d. Ik heb de GM-dealer al jaren geleden vaarwel gezegd.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne



Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten