Het is nu vr 29 maart 2024, 08:28


Actieradius na opladen

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Cooper

Vaste klant

  • Berichten: 145
  • Geregistreerd: ma 01 feb 2021, 11:51
  • Woonplaats: Baarn
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Volt

Actieradius na opladen

Berichtzo 02 mei 2021, 15:34

Hallo
Via mijn EV hub oplaadpaal had ik na 3uur een volle lading
A 68km
Wat zijn de invloeden dat hij nu voor de eerste keer 68km aangeeft.
Kan dat in de toekomst meer worden gezien ik de smalste band
Er eerdaags opdoe. kijkt de computer daar niet na en blijft
T 68km bereik kwa actieradius een vast gegeven?
Kan 68km meer worden?


Offline

GomezNL

Vaste klant

  • Berichten: 174
  • Geregistreerd: za 28 sep 2019, 06:50
  • km-stand: 103400
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Actieradius na opladen

Berichtzo 02 mei 2021, 16:25

Cooper schreef:Hallo
Via mijn EV hub oplaadpaal had ik na 3uur een volle lading
A 68km
Wat zijn de invloeden dat hij nu voor de eerste keer 68km aangeeft.
Kan dat in de toekomst meer worden gezien ik de smalste band
Er eerdaags opdoe. kijkt de computer daar niet na en blijft
T 68km bereik kwa actieradius een vast gegeven?
Kan 68km meer worden?


De GOM (Guess O Meter) geeft een schatting weer van de mogelijk te rijden elektrische KMs op basis van voorgaande ritten. Deze kan dus bijvoorbeeld 60km aangeven maar als je dan 130 km/h gaat rijden dan ga je die 60km natuurlijk niet halen. Het is dus een schatting op basis van voorgaande ritten. De meter zou dus hoger uit kunnen komen naarmate de omstandigheden voor het verbruik en accu capaciteit beter worden.


Offline

Cooper

Vaste klant

  • Berichten: 145
  • Geregistreerd: ma 01 feb 2021, 11:51
  • Woonplaats: Baarn
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Volt

Re: Actieradius na opladen

Berichtzo 02 mei 2021, 18:29

Kijk daar heb ik wat aan.De 225 sloffen gaan er zo snel mogelijk af.Zit nog te dubben over 205 of 195 breedte.
Ene kant wel jammer want er zitten door de vorige eigenaar all seasons banden nieuw onder enkel waarom zo breed.
Bedankt voor de info.Komende seizoen ga ik aan mijn actieradius werken.De vaste hub paal werkt snel
In 2.5uur exact
opgeladen van 4 naar 68km. 1phase 16a.3.8
Had t niet zo snel verwacht.


Offline

GomezNL

Vaste klant

  • Berichten: 174
  • Geregistreerd: za 28 sep 2019, 06:50
  • km-stand: 103400
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Actieradius na opladen

Berichtzo 02 mei 2021, 19:27

Cooper schreef:Kijk daar heb ik wat aan.De 225 sloffen gaan er zo snel mogelijk af.Zit nog te dubben over 205 of 195 breedte.
Ene kant wel jammer want er zitten door de vorige eigenaar all seasons banden nieuw onder enkel waarom zo breed.
Bedankt voor de info.Komende seizoen ga ik aan mijn actieradius werken.De vaste hub paal werkt snel
In 2.5uur exact
opgeladen van 4 naar 68km. 1phase 16a.3.8
Had t niet zo snel verwacht.


Hou je wel rekening met het gewicht van de auto, vraag me ook af of je zoveel gaat winnen met smallere banden.


Offline

Cooper

Vaste klant

  • Berichten: 145
  • Geregistreerd: ma 01 feb 2021, 11:51
  • Woonplaats: Baarn
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Volt

Re: Actieradius na opladen

Berichtzo 02 mei 2021, 19:50

Draagvermogen. Jazeker dat weet ik. Minder rolweerstand werkt altijd
BMW doet dat ook op zijn i3 niet voor niets. Zelfde systeem gebruiken ze, goed afgekeken van GM voordat ze de i3 uitbrachten. Slimme mensen daar in Bayern.Alhoewel bij mijn buur komt heden met zijn bmw i3 ook niet verder dan 100km op zijn accu


Offline
Avatar gebruiker

HenryAmpera

Harde kern

  • Berichten: 1135
  • Geregistreerd: vr 23 jan 2015, 10:21
  • Woonplaats: Deventer
  • km-stand: 200250
  • Lifetime: 22
  • Auto: Ampera

Re: Actieradius na opladen

Berichtdo 06 mei 2021, 14:04

De standaard breedte bij 17" is 215. Ik heb nu 18"en 225 breed.
Zal vast invloed gehad hebben, maar rijd zo weinig tegenwoordig dat het mij niet zoveel meer uitmaakt...


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Actieradius na opladen

Berichtdo 06 mei 2021, 15:05

Zal dat ook geen invloed hebben op andere rijeigenschappen (behalve actieradius) zoals comfort, stabiliteit/bochtgedrag en remweg...?
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Actieradius na opladen

Berichtdo 06 mei 2021, 17:18

sbogovac schreef:Zal dat ook geen invloed hebben op andere rijeigenschappen (behalve actieradius) zoals comfort, stabiliteit/bochtgedrag en remweg...?

Opel adviseerde winterbanden van 205/16. Een kleiner wiel, zodat er ruimte is voor gewone sneeuwkettingen. Ziet er minder mooi uit, maar ik merkte geen verschil.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Actieradius na opladen

Berichtdo 06 mei 2021, 17:41

Alex schreef:
sbogovac schreef:Zal dat ook geen invloed hebben op andere rijeigenschappen (behalve actieradius) zoals comfort, stabiliteit/bochtgedrag en remweg...?

Opel adviseerde winterbanden van 205/16. Een kleiner wiel, zodat er ruimte is voor gewone sneeuwkettingen. Ziet er minder mooi uit, maar ik merkte geen verschil.


OK, maar waar is dat advies op gebaseerd? Welke wensen/eisen werden gesteld?

Als je primair naar het verbruik kijkt wellicht... maar ik heb zo'n vermoeden dat de ontwerpers/ingenieurs ook andere eisen hebben afgewogen en zo tot een weloverwogen besluit zijn gekomen. Wellicht zelfs dat die ingenieurs iets "langer erover hebben nagedacht" dan een "adviseur" of monteur ter plaats...?

Zomaar een paar overwegingen hoor (maar ik hou er zelf van om toch maar zo dicht mogelijk bij het ontwerp te blijven om bovenstaande redenen). Maar goed, als verbruik de #1 overweging is bij het gebruik van een auto, dan moet iemand dat (binnen de afgesproken wettelijke kaders) helemaal zelf weten natuurlijk. Wederom, ik zelf vind weggedrag, remweg, veiligheid ook belangrijk. Wat zeg ik: belangrijker.

PS ik heb't nog even nagekeken voor de zekerheid en mijn sneeuwkettingen passen prima op 225. Zonder problemen mee rondgereden (en bij't monteren kun je altijd ook even het stuur draaien als je meer ruimte nodig hebt).
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Actieradius na opladen

Berichtdo 06 mei 2021, 18:16

sbogovac schreef:
Alex schreef:Opel adviseerde winterbanden van 205/16. Een kleiner wiel, zodat er ruimte is voor gewone sneeuwkettingen. Ziet er minder mooi uit, maar ik merkte geen verschil.


OK, maar waar is dat advies op gebaseerd? Welke wensen/eisen werden gesteld?

Er is een draadje over winterbanden. Zie de eerste post in dat draadje. Bericht is al 9 jaar oud.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Volgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron