Het is nu za 20 apr 2024, 11:26


Tank leeg rijden

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
  • Auteur
  • Bericht
Offline

GomezNL

Vaste klant

  • Berichten: 174
  • Geregistreerd: za 28 sep 2019, 06:50
  • km-stand: 103400
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Tank leeg rijden

Berichtdo 03 jun 2021, 13:34

Alex schreef:
GomezNL schreef:Met benzine de accu opladen is zoals aangegeven zeker niet efficiënt. Met dure benzine opladen is zonde en is het ook eigenlijk niet voor bedoeld (de naam Berg geeft dat ook al aan ;-)

Even een gedachtensprongetje: door de benzinemotor als generator in te zetten, hoeft de benzinemotor zelden op vol vermogen te draaien. Is dat dan sowieso niet efficiënter dan rechtstreekse aandrijving via een versnellingsbak? Zo werken dieseltreinen ook.


Opladen via het net blijft lijkt mij de voordeligste optie. En in deze auto zal de generator niet alleen de accu bijladen in berg modus maar ook nog genoeg moeten leveren om de motoren van de auto nog aan te drijven dus niet echt efficiënt lijkt mij.

Heb geen ervaring met diesel locs, zal vast een reden geweest zijn om deze elektrisch aan te drijven ipv met diesel. Vermoedelijk met een hoger koppel te maken dan met efficiëntie denk ik.


Offline

Cooper

Vaste klant

  • Berichten: 146
  • Geregistreerd: ma 01 feb 2021, 11:51
  • Woonplaats: Baarn
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Volt

Re: Tank leeg rijden

Berichtdo 03 jun 2021, 20:33

Al met al zijn dit zeker met de optie wat ik niet wist de bergstand die de accu oplaad nog meer beweeg redenen dat ik gegaan ben voor de volt/ampera en de juiste keuze heb gedaan om de volt aan te schaffen.
Vol elektrisch staat voorlopig niet op mijn agenda.en zeer tevreden met dit concept, tja onze hefdakcaravan trekken dat helaas niet.


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Tank leeg rijden

Berichtvr 04 jun 2021, 09:14

De eerste hoofdwet van thermodynamica (of de Wet van behoud van energie, zo u wilt) dicteert dat bij elke omzetting van energie er (helaas) ook (in meer of mindere mate) kinetische energie verloren gaat (potentiële energie). Hierdoor zal elke techniek die meer omzettingen heeft per definitie minder efficient zijn (en dat onderschrijft het vermoeden dat bij diesellocs gekozen is voor koppel/aandrijfgemak t.o.v. brandstofverbruik)...

Vraag zou dan wel kunnen zijn wat voor stroom je afneemt (of wat voor benzine je tankt) bij het laden (maar ik kan mij moeilijk voorstellen dat dat duurder uitpakt dan de benzine die je tankt)...
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Vorige

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten