Het is nu vr 29 maart 2024, 08:15


Tank leeg rijden

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Cooper

Vaste klant

  • Berichten: 145
  • Geregistreerd: ma 01 feb 2021, 11:51
  • Woonplaats: Baarn
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Volt

Tank leeg rijden

Berichtma 31 mei 2021, 16:50

Vraag.
Ik wil de komende 2weken op benzine rijden en niet op t
Accupakket.
Nu is de actieradius Battery pack 0 km.
Kan ik nu gewoon de komende weken op benzine rijden?
Of moet ik zorgen dat de Battery pack capiciteit heeft aan kms.
Waarom zou je zeggen. 80% heeft de volt elektrisch gereden plus ik wil de oude benzine oprijden en dan Ron 98
erin doen. Buiten dat de generator mag ook weleens gebruikt worden
Resumerend met accupack 0km geen probleem op benzine?


Offline

GomezNL

Vaste klant

  • Berichten: 174
  • Geregistreerd: za 28 sep 2019, 06:50
  • km-stand: 103400
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Tank leeg rijden

Berichtma 31 mei 2021, 18:09

Cooper schreef:Vraag.
Ik wil de komende 2weken op benzine rijden en niet op t
Accupakket.
Nu is de actieradius Battery pack 0 km.
Kan ik nu gewoon de komende weken op benzine rijden?
Of moet ik zorgen dat de Battery pack capiciteit heeft aan kms.
Waarom zou je zeggen. 80% heeft de volt elektrisch gereden plus ik wil de oude benzine oprijden en dan Ron 98
erin doen. Buiten dat de generator mag ook weleens gebruikt worden
Resumerend met accupack 0km geen probleem op benzine?


Zal geen probleem zijn, maar zou de tank niet helemaal leeg rijden ( zou schade kunnen geven als er nog wat drab onderin de tank zou liggen). Gewoon 98 er bij en in het vervolg alleen 98 tanken. Maar waarom niet meer bijladen?


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Tank leeg rijden

Berichtma 31 mei 2021, 18:30

Waarom wil je per se de oude benzine oprijden? Dat doet de auto automatisch als deze te oud wordt. Even uit mijn hoofd: als je 500 dagen niet hebt getankt, gaat de auto automatisch op benzine rijden totdat je weer hebt getankt.

Als je een maand of vier niet op benzine hebt gereden, gaat de auto ook automatisch even op benzine rijden, om ervoor te zorgen dat alle bewegende delen in de benzinemotor hun functie niet vergeten.

Chevrolet heeft echt overal aan gedacht!
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline

Cooper

Vaste klant

  • Berichten: 145
  • Geregistreerd: ma 01 feb 2021, 11:51
  • Woonplaats: Baarn
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Volt

Re: Tank leeg rijden

Berichtma 31 mei 2021, 18:40

Ok bedankt voor de info. Ging mij erom stel dat ik in 1 keer naar zuid Frankrijk rij en mijn accupack geeft 0km aan of dat geen probleem is. Gezien ik constateer dat in het dorp bij lage snelheid de volt op 't accupakket rjijd terwijl bereik 0km is.
Zie wel op dashboard de benzinetank a 420km.rijdend in 't dorp switch ie naar accu cq generator. Tezien op middenconsole scherm.
Dus ik kan met gerust hart richting bijv monaco zonder opte laden. (op generator rijd ie trouwens voortreffelijk, beter dan mijn saab 93 automaat uit 2009)


Offline

GomezNL

Vaste klant

  • Berichten: 174
  • Geregistreerd: za 28 sep 2019, 06:50
  • km-stand: 103400
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Tank leeg rijden

Berichtma 31 mei 2021, 19:21

Cooper schreef:Ok bedankt voor de info. Ging mij erom stel dat ik in 1 keer naar zuid Frankrijk rij en mijn accupack geeft 0km aan of dat geen probleem is. Gezien ik constateer dat in het dorp bij lage snelheid de volt op 't accupakket rjijd terwijl bereik 0km is.
Zie wel op dashboard de benzinetank a 420km.rijdend in 't dorp switch ie naar accu cq generator. Tezien op middenconsole scherm.
Dus ik kan met gerust hart richting bijv monaco zonder opte laden. (op generator rijd ie trouwens voortreffelijk, beter dan mijn saab 93 automaat uit 2009)


Dan zou ik je adviseren om in Mountain mode te gaan rijden anders is de kans aanwezig dat je de Low Propulsion waarschuwing gaat krijgen als je een berg op rijdt zonder accu resterend.


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Tank leeg rijden

Berichtma 31 mei 2021, 20:23

Cooper schreef:[...]Dus ik kan met gerust hart richting bijv monaco zonder opte laden. [...]


Op lange ritten laadde ik de accu wel gewoon op, maar ik reed vervolgens op Stilhouden modus (of anders in de Ardennen op Berg [of Mountain] modus zoals GomezNL zegt)...

Afbeelding
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline

Cooper

Vaste klant

  • Berichten: 145
  • Geregistreerd: ma 01 feb 2021, 11:51
  • Woonplaats: Baarn
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Volt

Re: Tank leeg rijden

Berichtma 31 mei 2021, 20:39

Ok. Laatste vraag, gezien de accu leeg is zie ik de benzinetank op de dash als ik weg rij. Is dus logisch dat de optie om handmatig de selectie op benzine drive mode de laatste dus grijs is en niet geselecteerd kan worden. Ik stel zo simpel mogelijke vragen zodat t duidelijk is voor een ieder.
Berg op gebruik de Mountain stand. Bergaf idem? Of de L stand die ik nog nooit heb gebruikt


Offline

GomezNL

Vaste klant

  • Berichten: 174
  • Geregistreerd: za 28 sep 2019, 06:50
  • km-stand: 103400
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Tank leeg rijden

Berichtma 31 mei 2021, 20:51

Cooper schreef:Ok. Laatste vraag, gezien de accu leeg is zie ik de benzinetank op de dash als ik weg rij. Is dus logisch dat de optie om handmatig de selectie op benzine drive mode de laatste dus grijs is en niet geselecteerd kan worden. Ik stel zo simpel mogelijke vragen zodat t duidelijk is voor een ieder.
Berg op gebruik de Mountain stand. Bergaf idem? Of de L stand die ik nog nooit heb gebruikt


Lees even in je instructie boekje wat berg modus inhoud.

Deze houd ongeveer de helft van je accu capaciteit om extra vermogen te creëren om de auto met voldoende snelheid een berg op te krijgen. Als de accu namelijk leeg is creëert de generator te weinig vermogen om de berg nog op te kunnen met een verminderd vermogen melding tot gevolg. De verbruikte accu capaciteit om de berg op te komen wordt weer bijgeladen als je berg af gaat of op een vlak stuk rijd door de generator of door regeneratie.


Offline

Cooper

Vaste klant

  • Berichten: 145
  • Geregistreerd: ma 01 feb 2021, 11:51
  • Woonplaats: Baarn
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Volt

Re: Tank leeg rijden

Berichtma 31 mei 2021, 22:10

Ok. Dus al staat bijv de accupack op 0km en je rijd nog voor Maastricht, dan al de bergstand inschakelen om bij Luik de klim met goed gevolg te doorstaan.
(boekje ga ik uiteraard nog goed doorspitten)


Offline

Cooper

Vaste klant

  • Berichten: 145
  • Geregistreerd: ma 01 feb 2021, 11:51
  • Woonplaats: Baarn
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Volt

Re: Tank leeg rijden

Berichtdi 01 jun 2021, 11:41

Vanochtend auto op bergstand gezet. De benzinemotor start direct.
Wel redelijk hoog in de toeren. Klopt dat?


Volgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron