ma 29 dec 2014, 17:41
Vandaag keurig antwoord ontvangen van IKEA Amersfoort omdat ik hen gevraagd heb naar laadmogelijkheden: mijn opmerking wordt doorgestuurd naar de betreffende afdeling. Kijken wat ze gaan zeggen.
Bij de Ikea’s in Haarlem, Delft en Duiven heb ik in het verleden geladen bij officiële laadpunten van The New Motion. Toch vraag ik me af of de business case hiervan positief gaat zijn. Ik kan me voorstellen dat het in eerste instantie aanleggen van normale stopcontacten op enkele steunpilaren in de garage voor de E-rijders al genoeg is, zodat de investeringen voor echte laadpalen niet gedaan hoeven te worden (en dus ook geen inkomsten worden gegenereerd door geparkeerde auto’s).
Bijvoorbeeld:
Situatie 1: geen laadpaal, wel een normaal stopcontact, duur van het bezoek 3 uur. Auto wordt opgeladen met 10A > 2,3kWh > 7 kWh, energiekosten IKEA: nog geen 1 EURO per klant E-rijder
Situatie 2: wel laadpaal á € 950 > laden met 16A > 10kWh. Kosten € 1,20, terugbetaling door E-rijder € 2,50> opbrengst voor laadpaal exploitatie € 1,30 per klant E-rijder. Dan moeten er dus 2 jaar lang iedere dag een klant zijn die zijn auto laadt om de paal terug te verdienen. Misschien.
Mijn voorstel: aanleg van 5 normale stopcontacten voor E-rijders en zo nu en dan controleren of ze in gebruik zijn: echte service en met lage kosten!!
Power Blue Ampéra, SUNpower, WaterScouting & ZendAmateur