Switch to full style
Alles over lease kosten, bijtelling (!), investeren, afschrijven, subsidies zoals MIA en Vamil, BTW enz.
Plaats een reactie

Bijtelling prive gebruik

ma 02 jul 2012, 15:38

Allen,

20 juni werd ik dus de gelukkig bezitter van de Ampera en dacht vrolijk geen km stand meer hoeven bij te houden maar let op! De belastingdienst werkt per kalenderjaar.
Aangezien ik een Verklaring geen prive gebruik heb op mijn vorige auto kan ik deze niet zomaar halverwege jaar intrekken als je dus prive gaat rijden met de Ampera. Aangezien ik juist prive ga rijden (ding heeft niet voor niets 0% bijtelling) dien ik mijn verklaring dus in te trekken met risico een naheffing (aanslag) te krijgen. Ik zal dus tot einde van jaar mijn km-stand moeten bijhouden en prive niet meer dan 500km te rijden.

Vanaf 1-1-2013 kan ik dan eindelijk 0% bijtelling rond toeren! Hoe krom is het...

Belastingdienst, leuker kunnen ze het niet maken...ook niet makkelijker.

Re: Bijtelling prive gebruik

ma 02 jul 2012, 15:52

Verandering van auto door werkgever

Wat gebeurt er als u in de loop van het kalenderjaar een andere auto van de werkgever krijgt?

Als u in de loop van het kalenderjaar een andere auto van de werkgever krijgt, wordt de bijtelling voor het privé-gebruik van elke auto naar tijdsgelang berekend. Als u op kalenderjaarbasis met de auto’s in totaal niet meer dan 500 kilometer privé rijdt, wordt niets bijgeteld.

Klopt dat? zijn de regels niet als volgt:

Kopie paste van: http://www.leaseautovoordeel.nl/bijtell ... gever.html

Onderstaand voorbeeld zal het voor u verduidelijken.

Voorbeeld
U heeft van 1 januari tot en met 31 maart een auto van de werkgever met een catalogusprijs van € 20.000. Van 1 april tot eind van het jaar heeft u een auto van de werkgever met een catalogusprijs van € 25.000. Stel dat u een maandloon heeft. De bijtelling is dan op kalenderjaarbasis (3/12 x 22% x € 20.000) + (9/12 x 22% x € 25.000) = € 5.225.

Bron:Belastingdienst.nl

ma 02 jul 2012, 16:06

Heel mooi maar zo zegt de belastingdienst (belastingtelefoon) het niet.

Ik reed dus vanaf 1-1-2012 een Audi zakelijk en hield hiervoor een km stand bij. Deze heb ik bijgehouden tot einde maand juni dus ook voor de Ampera vanaf 20 juni. Welke formule gaan ze handteren wat 500 km in 12 maanden is +/- 42km per maand. Nu zit ik prive wel onder de 240 km maar hoe gaat belastingdienst hiermee om.

De medewerker wist na overleg met collega's te melden dat ik dan een naheffingsaanslag krijg omdat ik niet kan aantonen dat ik minder dan 500km heb gereden over heel 2012. De ampera zullen ze niet aanslaan, die is 0% maar de Audi wel ondanks dat ik onder 240km prive heb gereden.

Dus wat nu? Verklaring prive gebruik intrekken? Hier kan je geen datum opgeven alleen kalenderjaar. Vul ik 2013 in dan zal ik nog moeten bijhouden dat ik 2012 niet meer dan 500km heb gereden voor zowel Audi als Ampera omdat belastingdienst geen onderscheid blijkbaar maakt maar gewoon zegt auto van de zaak.

ma 02 jul 2012, 16:13

Deze kwam ik ook nog tegen....

Pas op bij intrekken verklaring geen privégebruik - 08/03/2011
Het blijft oppassen met intrekken verklaring geen privegebruik bij wisseling auto

Bij wisseling van auto in de loop van een kalenderjaar blijft het oppassen met de gevolgen daarvan voor de bijtelling. Overstap van géén bijtelling naar wel bijtelling en andersom is gedurende het jaar in principe niet mogelijk.

Dat het stoppen met het bijhouden van een rittenregistratie tot een onverwachte fiscale naheffing kan leiden, ondervond ook een werknemer die onlangs bij Rechtbank Arnhem over de bijtelling heeft geprocedeerd. Deze werknemer had van 1 januari 2009 tot en met 31 augustus 2009 een auto van de zaak met een catalogusprijs van € 51.989. Privé had hij een vergelijkbare auto. Met de auto van de zaak reed hij dan ook niet privé. Van alle ritten met deze auto heeft hij een sluitende administratie bijgehouden. Daaruit blijkt dat hij op jaarbasis niet meer dan 500 km privé met deze auto heeft gereden. Zelfs tijdsevenredig zat hij onder de grens van 8/12 x 500 kilometer. Deze werknemer beschikte over een zogenaamde ‘verklaring geen privégebruik'. Op basis daarvan heeft de werkgever de bijtelling in de maanden januari tot en met augustus weggelaten.

Per 1 september kreeg deze werknemer een nieuwe auto (catalogusprijs € 68.780). Hij besloot met die auto wèl privé te gaan rijden en liet de ‘verklaring geen privégebruik' intrekken. Als zoiets in de loop van een jaar gebeurt, zal de fiscus zich afvragen wat de reden daarvan is. De werknemer ontving daarom ook een vragenbrief van de fiscus en na een reactie daarop vervolgens een naheffingsaanslag voor de bijtelling over de eerste 8 maanden van het jaar.

Volgens Rechtbank Arnhem is deze naheffing terecht opgelegd: "Vaststaat dat gedurende het gehele kalenderjaar 2009 door de werkgever een auto aan eiser ter beschikking is gesteld. Dat het hier twee verschillende auto's betreft, maakt de situatie naar het oordeel van de rechtbank niet anders". Er geldt bij de bijtelling weliswaar een tegenbewijsregeling, maar daarvoor moet men kunnen aantonen in het jaar niet meer dan 500 km privé te hebben gereden. Over het hele jaar bezien, kon deze werknemer dat niet. Hij reed vanaf september immers privé met de auto van de zaak. Rechtbank Arnhem daarover: "De omstandigheid dat eiser de auto gedurende een gedeelte van het jaar niet voor privédoeleinden heeft gebruikt - omdat hij toen over een ‘verklaring geen privégebruik' beschikte - staat aan voormelde toepassing op kalenderjaarbasis niet in de weg".

De werknemer voerde nog aan dat hij de belastingtelefoon had gebeld om te vragen of hij per 1 september kon wisselen van géén bijtelling naar wel bijtelling. Aan onjuiste algemene informatie van de belastingtelefoon kan de belastingdienst doorgaans echter niet gebonden worden, tenzij er door de onjuiste informatie aantoonbaar meer schade is geleden dan alleen het te betalen belastingbedrag.

Deze uitspraak staat niet op zichzelf, maar sluit aan bij eerdere uitspraken. De conclusie is dan ook dat het stopzetten van een rittenregistratie in de loop van een jaar goed overwogen moet worden en inderdaad kan leiden tot een bijtelling over het hele jaar.

bron www.AutoenFiscus.nl

ma 02 jul 2012, 17:04

Lastig verhaal, ik had er zo nog niet over nagedacht.

In het slechtste geval moet je dus 6mnd bijtelling gaan betalen voor die audi (da's zomaar 3000euro??). Dat is als je prive gaat rijden in de Ampera, en dat wil je uiteraard.
Ik raad je aan om de je eigen belastingkantoor te bellen en schriftelijk een bevestiging te sturen wat de regel is.

Zo'n zelfde heb ik jaren geleden gehad met een Landrover en grijskenteken. Brief met verklaring gekregen later meegestuurd met mijn aangifte (voor het digitale tijdperk)
Ze zijn niet gebonden aan uitspraken van de belastingtelefoon, maar wel aan schriftelijke uitspraken van je inspecteur.
Succes

ma 02 jul 2012, 19:13

Bovenstaand is door onze fiscalist ook bevestigd. Het is zeker dat je niet halverwege kan switchen, beide kanten op.

Ik vind het nog veel raarder als je van wel prive gebruik naar niet-privegebruik gaat met een nieuwe auto van de zaak, wat ik eerder wilde (voordat de Ampera overwogen werd). Dus als ik reed met bijtelling en was van plan een nieuwe auto te kopen op de zaak (eigen ondernemer) en dan wel te gaan schrijven en niet prive meer te rijden. Hoewel de rittenadministratie dan gelijk loopt met de km teller van de nieuwe auto is het dan toch niet mogelijk om halverwege het jaar te switchen naar geen bijtelling...

Han

ma 02 jul 2012, 23:34

Het blijft zeker een apart verhaal. De belastingdienst werk immers met een kalenderjaar en in dat jaar mag je dus niet meer dan 500km prive rijden met een auto van de zaak. Dus halverwege switchen kan gevolgen hebben! Of je dokt dus 6 maanden bijtelling of je blijft km stand bijhouden. Ik ga het door rekenen maar zeker ook nog kontakt opnemen met mijn eigen belastingkantoor.

Wordt vervolgd!

EDIT:

Had de fiscalisten van autoenfiscus.nl (AMD Automotive Fiscalisten) nog even gemaild en het volgende kreeg ik terug.

Geachte heer Jaeger,

De rittenregistratie heeft idd alleen maar zin als u deze het hele jaar bijhoudt en als daar dan vervolgens uit blijkt dat u niet meer dan 500 km prive hebt gereden.
Overstap op wèl bijtellen - ook als dat tarief 0% is - leidt inderdaad tot naheffing over de periode van 1 januari tot 20 juni.

Met vriendelijke groet,

Jan Rolleman

Verandering bijtelling bij overstap naar Ampera

wo 07 aug 2013, 18:54

Hallo,

ik betaal nu bijtelling over mijn huidige auto, maar doel is om per 1-9 op een Ampera over te stappen. Een kennis wees mij erop dat ik de huidige bijtelling gewoon blijf doorbetalen tot einde jaar, dit lijkt mij vreemd aangezien de Ampera sowieso in de 0% klasse valt. Kan iemand hier wat duidelijkheid over geven?

alvast dank

Re: Verandering bijtelling bij overstap naar Ampera

wo 07 aug 2013, 19:22

Handig;

http://afdeling.novaa.nl/uploads/media/Stroomschema.pdf

Re: Verandering bijtelling bij overstap naar Ampera

wo 07 aug 2013, 20:18

SteveP schreef:Kan iemand hier wat duidelijkheid over geven?

Dit betreft of je nu wel of geen bijtelling hebt. Niet om de hoogte van je bijtelling. Rijd jij nu niet privé (dus onder de 500km) dan móet je dit tot het einde van het jaar blijven doen. Heb je nu gewoon een bijtelling dan ga je straks gewoon naar 0%
Plaats een reactie