Het is nu vr 29 maart 2024, 11:36


Privé geladen BTW niet aftrekbaar?

Alles over lease kosten, bijtelling (!), investeren, afschrijven, subsidies zoals MIA en Vamil, BTW enz.
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Poul

Moderator

  • Berichten: 2061
  • Geregistreerd: vr 18 mei 2012, 21:15
  • Woonplaats: Rotterdam
  • km-stand: 185000
  • Lifetime: 29
  • Auto: Ampera

Privé geladen BTW niet aftrekbaar?

Berichtwo 20 apr 2016, 07:52

In de laatste afrekening van The New Motion werd de aan mij in rekening gebrachte BTW gesplitst in een bedrag dat wel aftrekbaar is en een deel dat niet aftrekbaar is. De reden van niet-aftrekbaarheid zou zijn dat dit betrekking heeft op stroomleveringen door particulieren. Klopt dit wel?
1. Want ik heb met The New Motion een overeenkomst gesloten dat ik via hen stroom krijg geleverd en zij mij daarvoor factureren.
2. Aangezien deze auto op mijn eigen onderneming staat, krijg ik voor de BTW al een bijtelling wegens privé gebruik. Het niet in aftrek kunnen/mogen brengen van een deel van de BTW op de geleverde stroom lijkt mij dan dubbelop. zit dit immers niet al in de bijtelling wegens privé gebruik?

Wie kan hierin duidelijkheid bieden?

PS, de belastingdienst bel ik hierover niet, want die praten toch in hun eigen straatje; voor de mensen aan de belastingtelefoon is dit te moeilijk.

Groeten,
Poul
Sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)


Offline
Avatar gebruiker

shumway

Harde kern

  • Berichten: 921
  • Geregistreerd: do 13 sep 2012, 10:41
  • km-stand: 73500
  • Lifetime: 28
  • Auto: Ampera-e

Re: Privé geladen BTW niet aftrekbaar?

Berichtwo 20 apr 2016, 17:18

En jij denkt dat wij dat hier wel weten :lol: :lol: :lol:
Chevrolet Volt LTZ zwart
Voltec SPX Pilot Xenon


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Privé geladen BTW niet aftrekbaar?

Berichtwo 20 apr 2016, 19:29

shumway schreef:En jij denkt dat wij dat hier wel weten :lol: :lol: :lol:

Als je de belastingtelefoon belt krijg je een wegwerpkracht....eh........uitzendkracht aan de lijn. En wij zijn toch geen uitzendkrachten :?:
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline
Avatar gebruiker

Poul

Moderator

  • Berichten: 2061
  • Geregistreerd: vr 18 mei 2012, 21:15
  • Woonplaats: Rotterdam
  • km-stand: 185000
  • Lifetime: 29
  • Auto: Ampera

Re: Privé geladen BTW niet aftrekbaar?

Berichtwo 20 apr 2016, 19:34

shumway schreef:En jij denkt dat wij dat hier wel weten :lol: :lol: :lol:

Dat zou zomaar kunnen. Ik sla jullie zeer hoog aan :ugeek: :thumbup: :idea:

Groeten,
Poul
Sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Privé geladen BTW niet aftrekbaar?

Berichtwo 20 apr 2016, 21:35

Verkoopt TNM jou stroom of zet TNM de oplaadkosten één op één door dat is de eerste vraag, over de stroom die je van een particulier (eindgebruiker) betrekt is BTW geheven welke niet meer terug te vorderen is. Ik denk dat het benoemen van deze BTW component vooral verwarrend werkt.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Privé geladen BTW niet aftrekbaar?

Berichtwo 20 apr 2016, 21:40

Poul schreef:(...) stroomleveringen door particulieren. Klopt dit wel? (...) Wie kan hierin duidelijkheid bieden?

PS, de belastingdienst bel ik hierover niet, want die praten toch in hun eigen straatje; voor de mensen aan de belastingtelefoon is dit te moeilijk.

Laat ik het proberen, per slot van rekening kon ik vanavond mijn schoonzus met een belastingprobleem helpen, terwijl ze door de belastingtelefoon volledig het bos in werd gestuurd :wtf: :
The New Motion veronderstelt blijkbaar dat je als particulier hun de stroom verkoopt. Als particulier ben je niet BTW-plichtig, dus zal er verderop in de keten ook geen BTW te verrekenen zijn. Je kunt zelf het beste beoordelen je de stroom als particulier levert. Misschien heb je zonnepanelen gekocht als ondernemer en is wellicht de stroom van je onderneming. Als jouw bedrijfsruimte zelfstandig is (volgens de definitie van de BD), dan kan de stroom wellicht ook zakelijk.

Waarom TNM dat nu op de factuur zet? Misschien zijn ze wakker geworden door een te slimme belastinginspecteur of zo.

Bovenstaande is op zijn best een lekenaanname, dus ik geef geen garantie op de uitkomst. Een flesje wijn voor het goede antwoord zou wel leuk zijn.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Privé geladen BTW niet aftrekbaar?

Berichtwo 20 apr 2016, 21:52

Laat ik ook eens een poging doen: stel de laadpaal waar je getankt heb staat op het terrein/is in eigendom van een niet BTW plichtige instelling (zoals b.v. een PBO), dan is er geen verrekening van de BTW mogelijk.

(tenminste: ik lees niet dat het om stroom gaat die jijzelf teruggeleverd hebt, toch?)
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Privé geladen BTW niet aftrekbaar?

Berichtwo 20 apr 2016, 23:06

Alex schreef:The New Motion veronderstelt blijkbaar dat je als particulier hun de stroom verkoopt


Dit is niet correct want in dat geval moet TNM BTW heffen. Energie is niet vrijgesteld dus in dat geval moet er ondanks dat er al eens BTW is betaald weer opnieuw BTW worden geheven.
Idem voor het antwoord van Thierry, als TNM inkoopt dan wordt er altijd BTW op gezet en als TNM doorschuift dan hangt de aftrekbaarheid van de BTW af van de leverende partij.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

shumway

Harde kern

  • Berichten: 921
  • Geregistreerd: do 13 sep 2012, 10:41
  • km-stand: 73500
  • Lifetime: 28
  • Auto: Ampera-e

Re: Privé geladen BTW niet aftrekbaar?

Berichtdo 21 apr 2016, 09:53

Zoals ik al zei, hier gaan jullie niet uitkomen.

Zolang het gros hier nog denkt dat de bijtelling 0 is en niet 25% met een korting van 25% ga ik het niet uitleggen.
Chevrolet Volt LTZ zwart
Voltec SPX Pilot Xenon


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Privé geladen BTW niet aftrekbaar?

Berichtdo 21 apr 2016, 10:17

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _juli_2012


25% met een korting van 25% = geen 0%... Maar je kunt het goedmaken door de uitleg te geven :lol:
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Volgende

Keer terug naar Financiële zaken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten