Het is nu vr 29 maart 2024, 08:05


Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Michiel van G.

Newbie

  • Berichten: 36
  • Geregistreerd: za 26 jun 2021, 15:27
  • km-stand: 160000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtdi 19 okt 2021, 14:36

Ruben schreef:
Oef, heb je geen brieven van Opel ontvangen?

Dan heb jij wel extra baat bij een nieuw accu pakket. Jij ging al bijna door de garantielimiet van 160.000 km heen!


Nee, helemaal niets.
Overigens mankeert er vooralsnog niets aan mijn accupakket (ik heb met een geleende odb dongle de accu nagekeken en dat ziet er goed uit). Maar, het is wel een prettig idee dat ik dan volgend jaar met een nieuw accupakket weer even vooruit kan.

@sbogovac
in de specificatie wordt niet gerept over de terugroepactie, dat valt dus netjes onder garantie. Het is puur de grote onderhoudsbeurt met daarin remvloeistof, koelvloeistof, filters (zo'n filter kost al 40 euro, ook aftermarket zag ik). Plus dat je hele dashbordkastje eruit moet...


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtdi 19 okt 2021, 15:38

Heb nog even gebeld met de dealer omtrent de laatste update naar 90% die dat dus helemaal niet doet..
Ik vroeg of het normaal was dat na deze update er gewoon naar 100% geladen kan worden. De dealer gaf aan dat dit klopte en zei dat de actie was bedoeld om deze voor de klant op 90% te zetten, dus blijkbaar niet "hard" ingeprogrammeerd maar is alleen de instelling veranderd (duhh).

Dus wat heeft het dan voor zin? Dat terugzetten kan ik zelf ook en had ik al reeds gedaan. Maar goed, hij staat nu geregistreerd als zijnde dat hij alle terugroepacties heeft gehad en bij het inloggen bij MyOpel krijg ik geen "er is een kwaliteitsverbetering voor uw Opel" o.i.d. banner meer.

Helaas nog geen nieuws over de compensatieregeling. Echt zwaar irritant dat dit zo lang moet duren. Mijn dealer heeft er echt geen zin in lijkt wel.


Offline

Geert2202

Newbie

  • Berichten: 25
  • Geregistreerd: zo 28 jun 2020, 14:21
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtdi 19 okt 2021, 17:26

Ruwils schreef:Heb nog even gebeld met de dealer omtrent de laatste update naar 90% die dat dus helemaal niet doet..
Ik vroeg of het normaal was dat na deze update er gewoon naar 100% geladen kan worden. De dealer gaf aan dat dit klopte en zei dat de actie was bedoeld om deze voor de klant op 90% te zetten, dus blijkbaar niet "hard" ingeprogrammeerd maar is alleen de instelling veranderd (duhh).

Dus wat heeft het dan voor zin? Dat terugzetten kan ik zelf ook en had ik al reeds gedaan. Maar goed, hij staat nu geregistreerd als zijnde dat hij alle terugroepacties heeft gehad en bij het inloggen bij MyOpel krijg ik geen "er is een kwaliteitsverbetering voor uw Opel" o.i.d. banner meer.

Helaas nog geen nieuws over de compensatieregeling. Echt zwaar irritant dat dit zo lang moet duren. Mijn dealer heeft er echt geen zin in lijkt wel.


Ook uit jouw eerdere posts blijkt dat jouw dealer heel moeilijk doet. Ook dat je zelf naar Opel moet mailen met je overlast. De dealer hoeft de compensatie maar simpel aan te melden en het kost hem niks, het wordt betaald door Opel.


Offline

Michiel van G.

Newbie

  • Berichten: 36
  • Geregistreerd: za 26 jun 2021, 15:27
  • km-stand: 160000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtwo 20 okt 2021, 17:20

Mijn auto net opgehaald bij de garage.
Keurig netjes alles uitgevoerd volgens afspraak.

Vergoeding is doorgezet naar de afdeling garantie, en gaat in met terugwerkende kracht vanaf vandaag. Dus vanaf 20/10 tot aan de vervanging van het accupakket heb ik recht op de vergoeding.

overigens is de softwareupdate volledig geïnstalleerd, maar kan ik inderdaad de hilltop reserve wel aan- en uitzetten. De Ampera-monteur gaf aan dat softwarematig het maximumpercentage is teruggezet naar 90%, en dat de hilltop reserve z'n functie behoudt. Als ik hem nu oplaad tot 100%, betekent dat eigenlijk 90%.

Ik heb dus nu de proef op de som genomen en de auto aan de lader gezet, ik ben benieuwd hoeveel kilometer de GOM straks aangeeft.

Na de vorige keer opladen met hilltop reserve was dit 350 kilometer.


edit:
auto is net opgeladen. Ik zag dat de gemiddelde kwh/100 km naar 17,7 is geschoten. Kennelijk hebben ze of verbruikers aan gehad, of ermee gereden. Het gemiddelde was 13,9. Neemt niet weg dat de GOM bij 17,7 kWh/100 km en een buitentemperatuur van 13 graden celcius nu een actieradius van gemiddeld 394 km aangeeft :shock:
Ofwel, die is er enorm op vooruit gegaan. Snappen jullie het nog?


Offline

drummer

Bekende

  • Berichten: 58
  • Geregistreerd: za 02 mei 2020, 10:55
  • km-stand: 1100
  • Lifetime: 1
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtza 23 okt 2021, 09:34

Michiel van G. schreef:Snappen jullie het nog?


Helaas snap ik het ook niet meer. Uiteraard heb ik de update ook uit laten voeren. Toen ik na de update keek bij "Gewenst oplaadniveau" stond die op 95% (tot het een na laatste blokje). Ik kan hem echter wel doorschuiven naar 100%.

Gisteravond heb ik 120 km gereden. Het gemiddelde verbruik was 5.1 km/kWh. De huidig verwachte actieradius stond daarna op 155 km.

Nu heb ik hem net aan de laadpaal gehangen en geeft ie een "Verwachte actieradius" van 309 km aan met het schuifje op 95%. Als ik het schuifje helemaal naar 100% schuif geeft ie een "Verwachte actieradius" van 333 km aan.
Wat ik me afvraag is: Als ik hem op 100% zet, is dat dan eigenlijk (door de software update) 90%?

Wie weet hoe dit zit?


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtza 23 okt 2021, 13:53

Ik denk dat de laatste recall geen echte recall is maar gewoon even handmatig op 90% zetten door de slider even een stapje terug te zetten. Blijkbaar vinden ze het te veel moeite om de computer opnieuw te programmeren zodat de limiet "hard" op 90% wordt gezet.


Offline

Ampera-Ed

Newbie

  • Berichten: 24
  • Geregistreerd: vr 24 sep 2021, 15:26
  • Woonplaats: Goes
  • km-stand: 23000
  • Lifetime: 69
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtza 23 okt 2021, 16:05

Hmm Dat zou toch wel een schande zijn als dat zo is. De nieuwe software voor de BECM zou ervoor moeten zorgen dat de cel temperaturen beter bewaakt blijven worden zelfs langere tijd nadat het laden is gestopt en bij constatering van te hoge temperaturen claxonsignalen geven.


Offline

Michiel van G.

Newbie

  • Berichten: 36
  • Geregistreerd: za 26 jun 2021, 15:27
  • km-stand: 160000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtma 25 okt 2021, 17:08

ik heb het oude systeem, maar de dealer gaf aan dat ze het max. laadniveau op 90% zetten. Dus met heuveltopreserve of die slider naar links betekent het dat je hem dus dan xx% van de 90% oplaadt. In mijn geval gaf de BC aan dat de auto vol was, maar de laadpaal brandde nog blauw. Komende week ga ik weer 400 kilometer rijden, dus maar eens zien hoe ver ik kom.


Offline

Donnie

Newbie

  • Berichten: 13
  • Geregistreerd: vr 29 jan 2021, 13:50
  • km-stand: 5000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtdi 26 okt 2021, 08:11

Ruwils schreef:Ik denk dat de laatste recall geen echte recall is maar gewoon even handmatig op 90% zetten door de slider even een stapje terug te zetten. Blijkbaar vinden ze het te veel moeite om de computer opnieuw te programmeren zodat de limiet "hard" op 90% wordt gezet.


Ik liep er ook tegenaan dat ik gewoon tot 100% kon laden. Dus maar contact opgenomen met de dealer en die vroeg me even langs te komen om in de werkplaats te laten controleren of de laatste software update goed is uitgevoerd. Na controle in de werkplaats kwam de monteur me uitleggen dat de software update goed is uitgevoerd maar dat - in tegenstelling tot eerdere updates - de auto het opladen niet vanuit zichzelf beperkt tot max. 90% maar dat je hem handmatig onder de 90% moet houden. Zoals Ruwils al aangaf is de limiet dus niet softwarematig teruggezet maar zal je het handmatig moeten doen volgens mijn dealer en de monteur. Echt handig vind ik het niet dat ze de ene keer het wel softwarematig beperken en de volgende keer weer niet. Daarmee neemt het risico op (per ongeluk) meer dan 90% laden wel toe. Alleen al uit de berichten op dit forum blijkt hoe verwarrend het is.


Offline

remib

Newbie

  • Berichten: 31
  • Geregistreerd: za 15 mei 2021, 19:00
  • km-stand: 118000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtvr 29 okt 2021, 22:25

Wat plaatjes van de eerste accuvervangingen die nu in de VS plaatsvinden: https://www.donohoochevrolet.com/blogs/3987/bolt-recall-update-batteries-incoming


VorigeVolgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten

cron