Afgelopen week een bijzondere ervaring gehad op het gebied van klantenservice bij Opel.
Wij hebben in 2018 een Opel Ampera-E (volledig elektrisch) gekocht plus een eigen laadpaal. Op 15 september 2021 is er vanwege de terugroepactie door Opel een instelling gemaakt waardoor de accu nog maar tot 80% bij kan laden (voor meer info hierover zie onder meer
https://www.anwb.nl/.../terugroepactie- ... -e-20-c....
Wij hebben toen meteen aan onze dealer - van Mossel in Den Bosch - gevraagd of er een vorm van schadevergoeding was, omdat de actieradius van onze auto ineens 20% minder werd en wij dus vaker zouden moeten snelladen onderweg. Het antwoord van onze dealer was toen: nee. Inmiddels zijn we negen maanden verder. We hebben nog steeds de verminderde actieradius van 80% en zijn in afwachting van het plaatsen van een nieuwe accu, maar niemand kan zeggen hoe lang dat nog gaat duren.
Nu hoorden we vorige week bij toeval dat Opel een dagvergoeding van 10 euro per dag beschikbaar stelt voor gedupeerde Opel Ampera-E-bezitters zoals wij. Daarom belden we naar onze Opel-dealer. Antwoord: 'we gaan dat voor u per vandaag in orde maken, maar het kan niet met terugwerkende kracht.' 'Waarom niet?" was onze vraag. Antwoord: ‘U krijgt die vergoeding alleen als u er om vraagt. Wij mogen er als dealers van Opel geen reclame voor maken'. Toen wij aangaven dat we al bij het verminderen van de accucapaciteit meteen hebben gevraagd om schadeloosstelling, kon de dealer zich daar niets van herinneren. We moesten maar met de klantenservice van Opel Nederland bellen.
Dat hebben we gedaan, en daar kregen we van de klantenservice precies dezelfde boodschap: geen dagvergoeding met terugwerkende kracht (terwijl we dus al 9 maanden met een auto rijden die letterlijk 20 procent minder waar voor zijn geld levert). De dealer mag de actie niet promoten naar zijn klanten. En je krijgt de dagvergoeding alleen als je er specifiek naar vraagt, en dan nog alleen vanaf dat moment dat je er om vraagt.
Onze verbijstering is groot.
Tip voor collega Ampera-E bezitters: vraag vandaag nog de dagvergoeding aan bij je dealer. (gelukkig leven we in een vrij land en mag ik hier zelf nog wel 'reclame' maken).