Het is nu zo 04 jun 2023, 17:05

Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht

HdB

Newbie

• km-stand: 18000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtma 09 mei 2022, 11:10

https://www.reddit.com/r/BoltEV/comments/udu3o4/gm_report_of_battery_replacement_progress_to_nhtsa/

Ik zag dit bericht voorbij komen. In de VS zijn inmiddels bij 26925 van de 57414 Chevrolet Bolts uit de Ampera-E generatie (2017-2019) de batterijen vervangen. In het eerste kwartaal van 2022 ging het om 18653 stuks. Geen idee hoe het met de Europese vervangingen gaat, maar daar lijkt het tempo er inmiddels aardig in te zitten. Als ze dit volhouden is het daar binnen een half jaar wel klaar voor deze generatie Bolts.

Heleens

Newbie

• km-stand: 110

Berichtma 09 mei 2022, 20:01

Afgelopen week een bijzondere ervaring gehad op het gebied van klantenservice bij Opel.
Wij hebben in 2018 een Opel Ampera-E (volledig elektrisch) gekocht plus een eigen laadpaal. Op 15 september 2021 is er vanwege de terugroepactie door Opel een instelling gemaakt waardoor de accu nog maar tot 80% bij kan laden (voor meer info hierover zie onder meer https://www.anwb.nl/.../terugroepactie- ... -e-20-c....
Wij hebben toen meteen aan onze dealer - van Mossel in Den Bosch - gevraagd of er een vorm van schadevergoeding was, omdat de actieradius van onze auto ineens 20% minder werd en wij dus vaker zouden moeten snelladen onderweg. Het antwoord van onze dealer was toen: nee. Inmiddels zijn we negen maanden verder. We hebben nog steeds de verminderde actieradius van 80% en zijn in afwachting van het plaatsen van een nieuwe accu, maar niemand kan zeggen hoe lang dat nog gaat duren.
Nu hoorden we vorige week bij toeval dat Opel een dagvergoeding van 10 euro per dag beschikbaar stelt voor gedupeerde Opel Ampera-E-bezitters zoals wij. Daarom belden we naar onze Opel-dealer. Antwoord: 'we gaan dat voor u per vandaag in orde maken, maar het kan niet met terugwerkende kracht.' 'Waarom niet?" was onze vraag. Antwoord: ‘U krijgt die vergoeding alleen als u er om vraagt. Wij mogen er als dealers van Opel geen reclame voor maken'. Toen wij aangaven dat we al bij het verminderen van de accucapaciteit meteen hebben gevraagd om schadeloosstelling, kon de dealer zich daar niets van herinneren. We moesten maar met de klantenservice van Opel Nederland bellen.
Dat hebben we gedaan, en daar kregen we van de klantenservice precies dezelfde boodschap: geen dagvergoeding met terugwerkende kracht (terwijl we dus al 9 maanden met een auto rijden die letterlijk 20 procent minder waar voor zijn geld levert). De dealer mag de actie niet promoten naar zijn klanten. En je krijgt de dagvergoeding alleen als je er specifiek naar vraagt, en dan nog alleen vanaf dat moment dat je er om vraagt.
Onze verbijstering is groot.
Tip voor collega Ampera-E bezitters: vraag vandaag nog de dagvergoeding aan bij je dealer. (gelukkig leven we in een vrij land en mag ik hier zelf nog wel 'reclame' maken).

Alex

Sponsor

• km-stand: 220000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Berichtdi 10 mei 2022, 12:16

Heleens schreef:Antwoord: ‘U krijgt die vergoeding alleen als u er om vraagt. Wij mogen er als dealers van Opel geen reclame voor maken'.

Recalls, alles, bij een GM-dealer moet je echt overal zelf achteraan. Zonderde kracht van dit forum zat er in alle Ampera's en Volts nog steeds een onbruikbare DAB-radio. Die kon worden omgeruild voor DAB+, maar alleen als je erom vroeg.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne

Rovenius

Newbie

• km-stand: 90000

Berichtdi 10 mei 2022, 18:26

Heleens,
Je moet dit niet accepteren. Mijn dealer weigerde ook lange tijd te betalen. Nadat ik dreigde met juridische stappen, kon het ineens allemaal wel. Ik heb met terugwerkende kracht de vergoeding gekregen en ontvang nu maandelijks keurig €300,-.
Die juridische stappen hoeven ook helemaal geen bluf te zijn, je moet bereid zijn hier een advocaat op te zetten. Inmiddels is het bedrag groot genoeg om dat lonend te maken. Opel blijft in gebreke, jij hebt al tijden een andere auto dan wat je dacht te kopen. Lullig voor Opel, want zij kunnen er ook niets aan doen, maar ze zullen moeten betalen.

Pablo

Newbie

• km-stand: 0
  • Auto: Ampera

Berichtdo 12 mei 2022, 14:20

En je krijgt de dagvergoeding alleen als je er specifiek naar vraagt, en dan nog alleen vanaf dat moment dat je er om vraagt.

Dat is onzin, ik heb de dag vergoeding ontvangen vanaf het moment dat de "down grade" voor de maximale batterij lading van 90% was uitgevoerd, inmiddels is dat dus 80% geworden. De dealer betaald dat niet zelf maar moet het bij Opel Nederland aanvragen, zo heb ik het begrepen. Het is dus wel met terug werkende kracht, een voorwaarde is wel dat je de terug call acties hebt laten uitvoeren.

Ampera-Ed

Newbie

• km-stand: 15000
  • Lifetime: 69

Berichtwo 18 mei 2022, 15:27

Goed nieuws:
Het afgelopen weekend kreeg ik de dagvergoeding over de maanden maart en april alsnog bijgeschreven op mijn rekening.

Ampera-Ed schreef:Ik had al een tijdje niks meer van mijn dealer (Van Mossel OPC) vernomen en ook al een poos geen compensatie/vergoeding meer ontvangen (laatste keer was februari).
Nu werd ik vandaag weer eens gebeld door m'n dealer om de actuele kilometerstand door te geven ivm de dagvergoeding over de maand april.

Ruwils

Stamgast

• km-stand: 30760

Berichtdo 19 mei 2022, 11:19

Ampera-Ed schreef:Goed nieuws:
Het afgelopen weekend kreeg ik de dagvergoeding over de maanden maart en april alsnog bijgeschreven op mijn rekening.

Bij mij duurde het ook even voordat februari en maart werden overgeschreven. Ik wijt dat maar aan de overname van mijn dealer door Stern. Over april kreeg ik netjes een credit nota en een paar dagen later €300,- op mijn rekening.

HdB

Newbie

Berichtma 23 mei 2022, 19:34

Pablo schreef:
En je krijgt de dagvergoeding alleen als je er specifiek naar vraagt, en dan nog alleen vanaf dat moment dat je er om vraagt.

Dat is onzin, ik heb de dag vergoeding ontvangen vanaf het moment dat de "down grade" voor de maximale batterij lading van 90% was uitgevoerd, inmiddels is dat dus 80% geworden. De dealer betaald dat niet zelf maar moet het bij Opel Nederland aanvragen, zo heb ik het begrepen. Het is dus wel met terug werkende kracht, een voorwaarde is wel dat je de terug call acties hebt laten uitvoeren.

Ook bij ons is de dagvergoeding met terugwerkende kracht uitbetaald (vanaf het moment dat de brief in de bus viel met de boodschap dat we niet meer binnen mochten parkeren). Het was bij ons wel heel makkelijk aan te tonen dat we direct overlast hadden: we hebben de auto direct die dag namelijk uit de parkeergarage onder ons huis weggehaald en bij de Opel dealer op het parkeerterrein gezet (tot we een alternatieve betaalde parkeerlocatie in de buurt van ons huis gevonden hadden). Uiteindelijk duurde het een (kleine) maand denk ik voor de compensatieregeling in het leven geroepen was, maar die is dus uiteindelijk vanaf begin september uitbetaald.

bvs

Newbie

• km-stand: 91000

Berichtvr 10 jun 2022, 12:22

Zojuist zag ik een video over de vervangingscijfers van de accu`s van de Bolt`s in de VS.
Het zijn cijfers van de NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration)
Het blijkt dat aan het einde van het eerste kwartaal van 2022 ongeveer de helft van de accu`s van de auto`s tot 2019 zijn vervangen. Van de nieuwere Bolt is nog maar 1% vervangen.

Zie de video vanaf 3min 24sec.
https://www.youtube.com/watch?v=7DvUdC0LHnk&t=204s
In de getoonde cijfers gaat het volgens mij enkel om de VS versie. Onze auto`s worden geloof ik niet meegeteld.

Gezien de reacties op dit forum heb ik het idee dat we in NL nog niet op de helft zijn. Maar daar heb ik geen cijfers over gevonden. De mijne (jan.2018) is tot op heden nog niet vervangen.

HdB

Newbie

Berichtdi 21 jun 2022, 20:15

HdB schreef:Wij hebben nu dik een week de 80% update. In die tijd twee keer geladen op twee verschillende 11kW 3 fase laadpunten (ofwel 11 / 3 = 3.7 kW voor de Ampera-E).

De eerste keer hadden we 24 uur nodig om van 30% tot 80% te komen. Dat is 29 kWh in 24 uur, ofwel geladen met gemiddeld 1.2 kW.

De tweede sessie is nu nog bezig, maar hier zijn we afgelopen nacht in 17 uur van 16% tot 51% gegaan (dik 20 kWh erbij). Wederom geladen met een gemiddelde snelheid van 1.2 kW.

Het kan natuurlijk toeval zijn, maar ik ben een beetje bang dat de 80% update ook onze laadsnelheid beïnvloed heeft (ongeveer een factor 3 lager dan voorheen). Gelukkig wordt er bij ons in ieder geval nog geladen, maar ik hoop niet dat dit de bedoeling was van de update.

Inmiddels dik 2 maanden verder. Onze Ampera-E laadt wisselend: dan weer een tijdje gewoon met 3.7kW op 11kW 3-fase punten, dan weer traag met 1.2kW.

Gisteren viel me iets op wat wellicht nuttig is voor anderen: bij traag laden is de laadsnelheid te beïnvloeden door het instellen van het maximale ampèrage voor de granny-stopcontact-lader: 6 of 10 ampère in het energie/laadmenu (dit had eerder volgens mij geen invloed op de laadsnelheid bij type-2 laadpalen). Bij traag laden aan een laadpaal lijkt de auto zich dus te gedragen alsof het gekoppeld is aan een huis-tuin-keuken stopcontact, waarbij het maximale ampèrage wel van invloed is. Standaard staat de auto op 6 ampère ingesteld volgens mij, dus het is wel de moeite om bij vergelijkbare laadproblemen na de update het maximale ampèrage te verhogen naar 10 ampère (nog steeds te traag natuurlijk, maar toch 67% sneller laden dan met 6 ampère).

VorigeVolgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen