Stamgast
- km-stand: 30760
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
HdB schreef:HdB schreef:Wij hebben nu dik een week de 80% update. In die tijd twee keer geladen op twee verschillende 11kW 3 fase laadpunten (ofwel 11 / 3 = 3.7 kW voor de Ampera-E).
De eerste keer hadden we 24 uur nodig om van 30% tot 80% te komen. Dat is 29 kWh in 24 uur, ofwel geladen met gemiddeld 1.2 kW.
De tweede sessie is nu nog bezig, maar hier zijn we afgelopen nacht in 17 uur van 16% tot 51% gegaan (dik 20 kWh erbij). Wederom geladen met een gemiddelde snelheid van 1.2 kW.
Het kan natuurlijk toeval zijn, maar ik ben een beetje bang dat de 80% update ook onze laadsnelheid beïnvloed heeft (ongeveer een factor 3 lager dan voorheen). Gelukkig wordt er bij ons in ieder geval nog geladen, maar ik hoop niet dat dit de bedoeling was van de update.
Inmiddels dik 2 maanden verder. Onze Ampera-E laadt wisselend: dan weer een tijdje gewoon met 3.7kW op 11kW 3-fase punten, dan weer traag met 1.2kW.
Gisteren viel me iets op wat wellicht nuttig is voor anderen: bij traag laden is de laadsnelheid te beïnvloeden door het instellen van het maximale ampèrage voor de granny-stopcontact-lader: 6 of 10 ampère in het energie/laadmenu (dit had eerder volgens mij geen invloed op de laadsnelheid bij type-2 laadpalen). Bij traag laden aan een laadpaal lijkt de auto zich dus te gedragen alsof het gekoppeld is aan een huis-tuin-keuken stopcontact, waarbij het maximale ampèrage wel van invloed is. Standaard staat de auto op 6 ampère ingesteld volgens mij, dus het is wel de moeite om bij vergelijkbare laadproblemen na de update het maximale ampèrage te verhogen naar 10 ampère (nog steeds te traag natuurlijk, maar toch 67% sneller laden dan met 6 ampère).
Ik denk dat er toch iets aan de hand is met je auto.
Ik heb uiteraard ook de beperkende software met harde limiet tot 80%, maar mijn auto laadt wel gewoon met 3.7kW op een enkelfasige 3.7kW lader (EV-Box) zowel op het werk als thuis. Op het werk hebben we ook een paar 22kW palen staan en daar kan ik op 7.4kW laden.