Het is nu vr 29 maart 2024, 09:23


Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Roos

Vaste klant

  • Berichten: 134
  • Geregistreerd: za 27 jun 2020, 21:58
  • km-stand: 25000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtma 28 nov 2022, 17:58

Ben het met je eens, zorgelijk! Wij hebben nog steeds de originele, en het lijkt wel dat ie het beter doet dan jouw nieuwe.....? Is je software na montage nieuwe accu pakket geupdate? Laadt ie 100%?


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtma 28 nov 2022, 19:21

Ik neem aan dat de software up to date is en is er uiteraard tot 100% geladen. Toen ik de auto ophaalde na de batterijvervanging stond de slider ook gewoon op 100% en was de auto 100% volgeladen.
Daarna dus zelf nog één keer helemaal volgeladen met bovenstaand resultaat.

Ik moest meteen aan de post van Nereo denken, alleen waren bij hem wel voltage afwijkingen te zien en bij mij niet..


Offline

Ampera-Ed

Newbie

  • Berichten: 24
  • Geregistreerd: vr 24 sep 2021, 15:26
  • Woonplaats: Goes
  • km-stand: 23000
  • Lifetime: 69
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtma 28 nov 2022, 20:10

Heinemancp schreef:Wat tof dat jij in de toekomst kan posten! (11:42), hier is nog 11.22u


Ben niet de enige. blijkbaar is de klok van dit forum een beetje van slag af.


Offline

HdB

Newbie

  • Berichten: 41
  • Geregistreerd: ma 20 sep 2021, 20:05
  • km-stand: 18000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtdi 29 nov 2022, 08:43

Ruwils schreef:Met die resterende 25 kilometers nog te gaan zou ik dan uitkomen op een range van krap 300 kilometer wat ik wel heel erg weinig vind, zelfs met de verwarming aan. Dat haalde ik al makkelijk met de 80% limiet van de oude accu.
Vreemd genoeg zie ik geen afwijkingen in de voltages..

Hoe hard heb je gereden? Wij komen ook ongeveer op 300 kilometer uit op basis van de ritten die we de afgelopen tijd gereden hebben. Dat was hoofdzakelijk snelweg overdag (100-110 km/h op het dashboard) met de verwarming aan (20-21 graden). Wat mij betreft ligt dat wel aardig in de lijn der verwachting bij deze temperaturen. Verwacht in de zomer dicht tegen de 400 km aan te zitten bij dezelfde snelheden. Via ODB is de auto nog een beetje zoekende naar de capaciteit van de accu. In het begin was dat 62-63 kWh, daarna niet meer gekeken.


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtdi 29 nov 2022, 17:40

HdB schreef:
Ruwils schreef:Met die resterende 25 kilometers nog te gaan zou ik dan uitkomen op een range van krap 300 kilometer wat ik wel heel erg weinig vind, zelfs met de verwarming aan. Dat haalde ik al makkelijk met de 80% limiet van de oude accu.
Vreemd genoeg zie ik geen afwijkingen in de voltages..

Hoe hard heb je gereden? Wij komen ook ongeveer op 300 kilometer uit op basis van de ritten die we de afgelopen tijd gereden hebben. Dat was hoofdzakelijk snelweg overdag (100-110 km/h op het dashboard) met de verwarming aan (20-21 graden). Wat mij betreft ligt dat wel aardig in de lijn der verwachting bij deze temperaturen. Verwacht in de zomer dicht tegen de 400 km aan te zitten bij dezelfde snelheden. Via ODB is de auto nog een beetje zoekende naar de capaciteit van de accu. In het begin was dat 62-63 kWh, daarna niet meer gekeken.

Ik rij voornamelijk provinciale weg, en snap dat de range met de verwarming minder is, maar ook de aangegeven capaciteit van 55kWh via de OBDII klopt gewoon niet. Mijn oude accu gaf nog een estimated capaciteit van rond de 58kWh aan ondanks dat ik niet verder laadde dan 80%. De nieuwe accu zou toch op zijn minst meer dan 60kWh moeten aangeven. Ook van anderen lees ik dat de GOM bij afhalen van hun auto met nieuwe batterij een range van meer dan 450km aangaf.

Bij aanvang van mijn nachtdienst heb ik de accu nagenoeg geheel leeg gereden tot zo'n 4 'a 5% en knipperde het allerlaatste balkje oranje met gereduceerd vermogen en heb ik de auto meteen aan de 22kW driefasenlader gehangen op het werk waarvan de Ampera-e uiteraard maar met één fase (7.4kW max) kan laden. Door de korte nachtdienst van 6 uur heb ik hem helaas niet helemaal vol kunnen laden.

Op moment van aankomst had ik maar 297km gereden (dagteller op nul bij volle accu) en die stand kwam ook overeen met de info op het infotainment display waarbij ik 50.1kW verbruikt zou hebben, dus zou de capaciteit nóg lager liggen. Komende nachtdienst kan ik hem weer helemaal op 100% laden en dan kijken wat hij doet, maar als de capaciteit via OBDII op 55kW blijft staan is er toch iets mis. Wellicht toch een slechte cel ondanks dat ik geen voltageafwijkingen zie. En nogmaals, met de oude accu op 80% haalde ik nagenoeg dezelfde range dus snap er niets van.

Heb nog even een foto toegevoegd waar ik de batterij nagenoeg heb leeggereden met het aantal gereden kilometers en het gemiddelde verbruik:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Ruwils op di 29 nov 2022, 20:10, in totaal 3 keer bewerkt.


Offline

HdB

Newbie

  • Berichten: 41
  • Geregistreerd: ma 20 sep 2021, 20:05
  • km-stand: 18000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtdi 29 nov 2022, 19:34

Bij provinciale wegen lijkt 300 km inderdaad eigenaardig, dan zou je verwachten wel wat hoger uit te moeten komen. Die 297km / 5.1 km/kWh komt ook uit op 58 kWh (gezien het feit dat je accu bijna leeg was). Wel vervelend, denk je het achter de rug te hebben...


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtdi 29 nov 2022, 20:11

Hoeveel range geeft jouw auto aan op de GOM meter na 100% laden met de verwarming uitgeschakeld? En hoeveel kWh "Battery Capacity Estimated" laat je OBDII dongle zien?


Offline

HdB

Newbie

  • Berichten: 41
  • Geregistreerd: ma 20 sep 2021, 20:05
  • km-stand: 18000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtdi 29 nov 2022, 20:39

Afgelopen weekend hadden we de auto 100% opgeladen en gaf de GOM 310 km aan (maar de voorgaande ritten waren allemaal >95% snelweg, dus ik neem aan dat de GOM uit gaat van een verbruik dat bij deze snelheden hoort). Ik heb de auto toen tot 33% leeggereden met een rit van ruim 200 km (wederom >95% snelweg, 100-110 km/h). Dat zou uitkomen op een actieradius van ruim 300 kilometer, dus dat had de GOM aardig ingeschat.

Komend weekend hebben we 2x een rit van 260 kilometer op het programma staan. Dan laad ik ook 2x tot 100% op. Zal dan eens kijken wat de auto aangeeft. ABRP geeft nu 65.2 kWh aan bij 69% capaciteit (ook die leest via de OBD uit).


Offline

HdB

Newbie

  • Berichten: 41
  • Geregistreerd: ma 20 sep 2021, 20:05
  • km-stand: 18000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtdi 29 nov 2022, 20:40

HdB schreef:Afgelopen weekend hadden we de auto 100% opgeladen en gaf de GOM 310 km aan.

Dit was trouwens wel met de verwarming aan bedenk ik me nu! Zal dit weekend even de waardes opschrijven met verwarming uit.


Offline

ruleco

Newbie

  • Berichten: 45
  • Geregistreerd: ma 20 dec 2021, 16:20
  • km-stand: 82000
  • Lifetime: 60
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtwo 30 nov 2022, 09:34

Ruwils schreef:
HdB schreef:
Ruwils schreef:Met die resterende 25 kilometers nog te gaan zou ik dan uitkomen op een range van krap 300 kilometer wat ik wel heel erg weinig vind, zelfs met de verwarming aan. Dat haalde ik al makkelijk met de 80% limiet van de oude accu.
Vreemd genoeg zie ik geen afwijkingen in de voltages..

Hoe hard heb je gereden? Wij komen ook ongeveer op 300 kilometer uit op basis van de ritten die we de afgelopen tijd gereden hebben. Dat was hoofdzakelijk snelweg overdag (100-110 km/h op het dashboard) met de verwarming aan (20-21 graden). Wat mij betreft ligt dat wel aardig in de lijn der verwachting bij deze temperaturen. Verwacht in de zomer dicht tegen de 400 km aan te zitten bij dezelfde snelheden. Via ODB is de auto nog een beetje zoekende naar de capaciteit van de accu. In het begin was dat 62-63 kWh, daarna niet meer gekeken.

Ik rij voornamelijk provinciale weg, en snap dat de range met de verwarming minder is, maar ook de aangegeven capaciteit van 55kWh via de OBDII klopt gewoon niet. Mijn oude accu gaf nog een estimated capaciteit van rond de 58kWh aan ondanks dat ik niet verder laadde dan 80%. De nieuwe accu zou toch op zijn minst meer dan 60kWh moeten aangeven. Ook van anderen lees ik dat de GOM bij afhalen van hun auto met nieuwe batterij een range van meer dan 450km aangaf.

Bij aanvang van mijn nachtdienst heb ik de accu nagenoeg geheel leeg gereden tot zo'n 4 'a 5% en knipperde het allerlaatste balkje oranje met gereduceerd vermogen en heb ik de auto meteen aan de 22kW driefasenlader gehangen op het werk waarvan de Ampera-e uiteraard maar met één fase (7.4kW max) kan laden. Door de korte nachtdienst van 6 uur heb ik hem helaas niet helemaal vol kunnen laden.

Op moment van aankomst had ik maar 297km gereden (dagteller op nul bij volle accu) en die stand kwam ook overeen met de info op het infotainment display waarbij ik 50.1kW verbruikt zou hebben, dus zou de capaciteit nóg lager liggen. Komende nachtdienst kan ik hem weer helemaal op 100% laden en dan kijken wat hij doet, maar als de capaciteit via OBDII op 55kW blijft staan is er toch iets mis. Wellicht toch een slechte cel ondanks dat ik geen voltageafwijkingen zie. En nogmaals, met de oude accu op 80% haalde ik nagenoeg dezelfde range dus snap er niets van.

Heb nog even een foto toegevoegd waar ik de batterij nagenoeg heb leeggereden met het aantal gereden kilometers en het gemiddelde verbruik:



heel vervelend om dit te horen Ruwlis, ik hoop dat het ook snel goedkomt en dat er verder niks anders aan de hand is.
(ik heb nu na 2 maanden nog niks gehoord over mijn accu/ vervanging. duurt best lang.)

Afbeelding


VorigeVolgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron