Het is nu vr 29 maart 2024, 08:26


Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Ferry34

Vaste klant

  • Berichten: 176
  • Geregistreerd: za 30 dec 2017, 19:01
  • km-stand: 70000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtdi 12 feb 2019, 01:23

pollekes schreef:Het gaat me niet direct om de kosten, want die worden door mijn werkgever vergoed.
Ik constateer alleen, dat als ik de auto gebruik, zoals ik mijn diesel gebruikte en hetzelfde comfort verlang, dat dan de verbruikskosten niet veel lager zijn dan van mijn V40 (190 pk) diesel.

In mijn geval betreft het een leaseauto, dus neem ik de kleine onvolkomenheden, het goedkope platic en de beperkte actieradius voor lief, omdat dit gecompenseerd wordt door de lage bijtelling.
Als ik de auto echter zelf moest bekostigen, dan zou ik het nooit gedaan hebben, want voor 10.000 Euro minder koop je een veel betere diesel auto. Als je die 10.000 Euro verschil stopt in de wegenbelasting en de iets hogere gebruikskosten dan is de Ampera-e in vergelijking helemaal niet zo'n slimme koop.


de Opel is veel stiller, ook voor uw omgeving.
Veel snellere acceleratie
Onderhoud is goedkoper
Goed voor het milieu

Maar u heeft m gekozen voor de bijtelling :problem:


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtdi 12 feb 2019, 15:56

Ferry34 schreef:[...] u heeft m gekozen voor de bijtelling :problem:


En met hem, vermoed ik, zo'n 80% van de gebruikers...
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline

pollekes

Newbie

  • Berichten: 19
  • Geregistreerd: vr 13 jul 2018, 11:53
  • km-stand: 16250
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtdo 14 feb 2019, 21:01

sbogovac schreef:
Ferry34 schreef:[...] u heeft m gekozen voor de bijtelling :problem:


En met hem, vermoed ik, zo'n 80% van de gebruikers...


Ik heb hem inderdaad gekozen voor de bijtelling.
De netto 350 Euro die ik overhoud gaat in de aanschaf van een andere auto voor mijn vrouw, die we dan ook voor verre ritten en vakanties gebruiken.


Offline

Ferry34

Vaste klant

  • Berichten: 176
  • Geregistreerd: za 30 dec 2017, 19:01
  • km-stand: 70000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtza 16 feb 2019, 01:16

Waarschijnlijk betaal je zelf ook de brandstof of energie niet.

Mn Opel is voor 9 euro volgeladen en daarmee rij ik gemiddeld 400 km.
Een diesel heeft voor die 400 km minstens 20 liter nodig (ik reed 1:20 met mn Mercedes E220).

Dus je Volvo kost dus 20 liter x 1,30 euro en dus 26 euro per 400 km.
Dat is dus 17 euro per 400 km duurder.

Ik heb dit jaar 70.000 km gereden en dat zou 1450 euro kosten, wanneer je altijd thuis kunt laden.
De Volvo is bijna 3 X zo duur en was je ongeveer 4350 kwijt geweest aan diesel.
Dat scheelt bijna 3.000 per jaar.

Geen idee wat zo'n Volvo aan wegenbelasting doet, maar je moet thuis ook n lader installeren, maar die heb je in 1 jaar wegenbelastingvrij ook terug ;)


Offline
Avatar gebruiker

HenryAmpera

Harde kern

  • Berichten: 1135
  • Geregistreerd: vr 23 jan 2015, 10:21
  • Woonplaats: Deventer
  • km-stand: 200250
  • Lifetime: 22
  • Auto: Ampera

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtza 16 feb 2019, 14:41

Ferry34 schreef:Geen idee wat zo'n Volvo aan wegenbelasting doet, maar je moet thuis ook n lader installeren, maar die heb je in 1 jaar wegenbelastingvrij ook terug ;)

Mijn laatste diesel auto was een BMW 320d, destijds (2015) goed voor €136/maand, €1632 op jaar basis. Tegen €0,00 voor de Ampera-e. (Zolang de regering jullie dat nog gunt.. :silent: )


Offline

Ferry34

Vaste klant

  • Berichten: 176
  • Geregistreerd: za 30 dec 2017, 19:01
  • km-stand: 70000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtza 16 feb 2019, 16:32

€1600 per jaar....hatseflats zou Olav Mol zeggen.

Oh ja, heb zelf nog n dingetje...een irritant geluid.
Dacht eerst... achterbanden. Later misschien Wiellager.
Denk toch aan achterbanden... cupping.

Maandag s kijken.


Offline

pollekes

Newbie

  • Berichten: 19
  • Geregistreerd: vr 13 jul 2018, 11:53
  • km-stand: 16250
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtdi 19 feb 2019, 22:40

Ferry34 schreef:Waarschijnlijk betaal je zelf ook de brandstof of energie niet.

Mn Opel is voor 9 euro volgeladen en daarmee rij ik gemiddeld 400 km.
Een diesel heeft voor die 400 km minstens 20 liter nodig (ik reed 1:20 met mn Mercedes E220).

Dus je Volvo kost dus 20 liter x 1,30 euro en dus 26 euro per 400 km.
Dat is dus 17 euro per 400 km duurder.

Ik heb dit jaar 70.000 km gereden en dat zou 1450 euro kosten, wanneer je altijd thuis kunt laden.
De Volvo is bijna 3 X zo duur en was je ongeveer 4350 kwijt geweest aan diesel.
Dat scheelt bijna 3.000 per jaar.

Geen idee wat zo'n Volvo aan wegenbelasting doet, maar je moet thuis ook n lader installeren, maar die heb je in 1 jaar wegenbelastingvrij ook terug ;)


Ik betaal zelf inderdaad niet de brandstof of de elektriciteit, maar dat belet me niet om kritisch te zijn.

Die 9 Euro voor 400km die u noemt, gaat bij mij niet op.
Zoals eerder genoemd, is mijn verbruik 21,4 kW/100km (en nu zelfs 22,5) en is het elektriciteitstarief wat NUON rekent (als vergoeding) EUR 0,23 per kWh. 21,4 x 0,23 = EUR 4,92/100km
Mijn diesel verbruikte gemiddeld 4,6 liter/100km en de huidige prijs aan mijn lokale pomp is EUR 1,31.
4,6 x 1,31 = EUR 6,03/100km.

Op de door u genoemde 400 km zijn de elektriciteitskosten voor de Ampera-e EUR 19,68 en de brandstofkosten voor de diesel EUR 24,12. Een verschil van EUR 4,44 en niet EUR 17 zoals u berekent.
Dit is dus bij alleen thuis laden.

Vandaag heb ik geladen bij Fastned, 21,64 kWh voor EUR 12,66. Dit betekent dat, bij een verbruik van 21,4 kWh /100 km, de kosten EUR 12,52/100 km bedragen. Op 400km is dit dan EUR 50,08.
Als ik met mijn diesel langs de snelweg getankt had, was ik EUR 1,44 per liter kwijt, wat dan neerkomt op EUR 26,48 voor 400km. Hier is de Ampera-e dus EUR 23,60 duurder.

400km Laden bij Fastned doet dus het kostenvoordeel t.o.v de diesel, van 2126km teniet. :roll:


Offline

HJee

Newbie

  • Berichten: 38
  • Geregistreerd: vr 27 okt 2017, 21:29
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtdo 21 feb 2019, 08:58

pollekes schreef:
Ferry34 schreef:Waarschijnlijk betaal je zelf ook de brandstof of energie niet.

Mn Opel is voor 9 euro volgeladen en daarmee rij ik gemiddeld 400 km.
Een diesel heeft voor die 400 km minstens 20 liter nodig (ik reed 1:20 met mn Mercedes E220).

Dus je Volvo kost dus 20 liter x 1,30 euro en dus 26 euro per 400 km.
Dat is dus 17 euro per 400 km duurder.

Ik heb dit jaar 70.000 km gereden en dat zou 1450 euro kosten, wanneer je altijd thuis kunt laden.
De Volvo is bijna 3 X zo duur en was je ongeveer 4350 kwijt geweest aan diesel.
Dat scheelt bijna 3.000 per jaar.

Geen idee wat zo'n Volvo aan wegenbelasting doet, maar je moet thuis ook n lader installeren, maar die heb je in 1 jaar wegenbelastingvrij ook terug ;)


Ik betaal zelf inderdaad niet de brandstof of de elektriciteit, maar dat belet me niet om kritisch te zijn.

Die 9 Euro voor 400km die u noemt, gaat bij mij niet op.
Zoals eerder genoemd, is mijn verbruik 21,4 kW/100km (en nu zelfs 22,5) en is het elektriciteitstarief wat NUON rekent (als vergoeding) EUR 0,23 per kWh. 21,4 x 0,23 = EUR 4,92/100km
Mijn diesel verbruikte gemiddeld 4,6 liter/100km en de huidige prijs aan mijn lokale pomp is EUR 1,31.
4,6 x 1,31 = EUR 6,03/100km.

Op de door u genoemde 400 km zijn de elektriciteitskosten voor de Ampera-e EUR 19,68 en de brandstofkosten voor de diesel EUR 24,12. Een verschil van EUR 4,44 en niet EUR 17 zoals u berekent.
Dit is dus bij alleen thuis laden.

Vandaag heb ik geladen bij Fastned, 21,64 kWh voor EUR 12,66. Dit betekent dat, bij een verbruik van 21,4 kWh /100 km, de kosten EUR 12,52/100 km bedragen. Op 400km is dit dan EUR 50,08.
Als ik met mijn diesel langs de snelweg getankt had, was ik EUR 1,44 per liter kwijt, wat dan neerkomt op EUR 26,48 voor 400km. Hier is de Ampera-e dus EUR 23,60 duurder.

400km Laden bij Fastned doet dus het kostenvoordeel t.o.v de diesel, van 2126km teniet. :roll:


Tenzij je op doorreis bent ga je geen 400 km laden bij de Fastned. Ik kom er regelmatig en dan sta ik er met mijn Ampera-e meestal maar 10 tot 15 minuten. Ik heb nog maar één keer 120km moeten bijladen.


Offline

pollekes

Newbie

  • Berichten: 19
  • Geregistreerd: vr 13 jul 2018, 11:53
  • km-stand: 16250
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtdo 21 feb 2019, 13:51

HJee schreef:
Tenzij je op doorreis bent ga je geen 400 km laden bij de Fastned. Ik kom er regelmatig en dan sta ik er met mijn Ampera-e meestal maar 10 tot 15 minuten. Ik heb nog maar één keer 120km moeten bijladen.


Ik laad ook geen 400km bij Fastned, dit getal is puur opgevoerd om de vergelijking te maken met de berekening van "Ferry34".
Ik wil alleen aantonen dat, als je voor ongeveer 20% van je verbruik, afhankelijk ben van laden bij Fastned, je net zo duur uit bent als bij altijd langs de snelweg tanken met mijn Volvo V40.


Offline

Ferry34

Vaste klant

  • Berichten: 176
  • Geregistreerd: za 30 dec 2017, 19:01
  • km-stand: 70000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtza 23 feb 2019, 02:21

Wij hebben gelukkig een eigen snellader met dezelfde lage prijs per kw als de gewone laders, dus ik hoef niet duur te laden.
Ook is mijn verbruik veel lager dan die van jou, 22,5 kw tegen 15,2 van mij.

Ik rij weinig snelweg, hoewel ik zaterdag wel weer Amersfoort - Utrecht - den Haag - Utrecht - Zeist deed en toch weer de 400 km haalde (wel prachtig weer 15 graden).
Normaliter dus weinig snelwegkilometers en mn verbruik daalt al door t warmere weer van 15,3 naar 15,2.
Vandaag zat ik op 14.


VorigeVolgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten

cron