Ferry34 schreef:Waarschijnlijk betaal je zelf ook de brandstof of energie niet.
Mn Opel is voor 9 euro volgeladen en daarmee rij ik gemiddeld 400 km.
Een diesel heeft voor die 400 km minstens 20 liter nodig (ik reed 1:20 met mn Mercedes E220).
Dus je Volvo kost dus 20 liter x 1,30 euro en dus 26 euro per 400 km.
Dat is dus 17 euro per 400 km duurder.
Ik heb dit jaar 70.000 km gereden en dat zou 1450 euro kosten, wanneer je altijd thuis kunt laden.
De Volvo is bijna 3 X zo duur en was je ongeveer 4350 kwijt geweest aan diesel.
Dat scheelt bijna 3.000 per jaar.
Geen idee wat zo'n Volvo aan wegenbelasting doet, maar je moet thuis ook n lader installeren, maar die heb je in 1 jaar wegenbelastingvrij ook terug
Ik betaal zelf inderdaad niet de brandstof of de elektriciteit, maar dat belet me niet om kritisch te zijn.
Die 9 Euro voor 400km die u noemt, gaat bij mij niet op.
Zoals eerder genoemd, is mijn verbruik 21,4 kW/100km (en nu zelfs 22,5) en is het elektriciteitstarief wat NUON rekent (als vergoeding) EUR 0,23 per kWh. 21,4 x 0,23 = EUR 4,92/100km
Mijn diesel verbruikte gemiddeld 4,6 liter/100km en de huidige prijs aan mijn lokale pomp is EUR 1,31.
4,6 x 1,31 = EUR 6,03/100km.
Op de door u genoemde 400 km zijn de elektriciteitskosten voor de Ampera-e EUR 19,68 en de brandstofkosten voor de diesel EUR 24,12. Een verschil van EUR 4,44 en niet EUR 17 zoals u berekent.
Dit is dus bij alleen thuis laden.
Vandaag heb ik geladen bij Fastned, 21,64 kWh voor EUR 12,66. Dit betekent dat, bij een verbruik van 21,4 kWh /100 km, de kosten EUR 12,52/100 km bedragen. Op 400km is dit dan EUR 50,08.
Als ik met mijn diesel langs de snelweg getankt had, was ik EUR 1,44 per liter kwijt, wat dan neerkomt op EUR 26,48 voor 400km. Hier is de Ampera-e dus EUR 23,60 duurder.
400km Laden bij Fastned doet dus het kostenvoordeel t.o.v de diesel, van 2126km teniet.