Het kan verkeren...
Nadat ik 2 jaar met tijdelijke contracten heb gewerkt, kreeg ik 2 weken geleden mn contract voor onbepaalde tijd!
Enkele dagen geleden moest ik plots op de zaak komen..je nieuwe auto!
Dus na 125.000 km (84.000 km in de eerste ampera en daarna 41.000 km in de 2de ampera die ik kreeg omdat ik nogal veel kilometers in n jaar reed), nu dus geen Opel meer!
Ik kreeg een Kia e soul 64 kwh!
Toevallig in exact dezelfde kleur en ik kan nu na enkele dagen al wat verschillen opnoemen en dat zijn er nogal wat.
Aangezien de Opel ampera E mijn eerste elektrische auto was, was ik bezorgd of de Kia net zo lekker vloeiend zou rijden.....en dat doet hij!
Ik moet ook eerlijk zeggen...de Kia gaat erop en erover!
Verschillen
- de stoelen in de Kia zijn extreem goed
Elektrisch verstelbare, ook naar voor en achter. Lendesteun verstelbaar, geventileerd verwarmd.
Ik had t geluk dat ik in de Opel goed zat, want die verstelling rug was lomp maar ik zat gewoon goed.
Echter zit ik nu geweldig. Je voelt dat de stoel veel dikker is en zitting is langer.
- vering ook veel beter
De Opel is erg hard geveerd en bij drempels moet je serieus afremmen. Ik dacht dat dit domweg kwam doordat de auto zo zwaar is vanwege de accu's.
Neen want de Kia rijdt gewoon over drempels zoals een normale auto.
- enorm stil!!
Echt veel stiller dan de Opel!
Oké op de Opel zaten all weather banden met enorm profiel, maar t verschil is serieus groot.
- Kia is groter.
In mn werk als regiotaxi chauffeur heb ik vaak meerdere passagiers en regelmatig bagage. Geen gewone bagage maar rollators en die kunnen groot zijn.
Allereerst is de kofferruimte van de Opel beperkt. De Kia is groter maar niet veel. Toch genoeg om op te vallen dat t makkelijker gaat.
Het grootste euvel voor mij was dat de Opel opmerkelijk smal is! Dat valt niet op...totdat je 3 personen op de achterbank moet vervoeren! Het is mogelijk met moeite, maar niet aan te raden.
De binnenruimte in de Kia is serieus groter.
- bereik
Hoewel t verschil in grootte van de accu klein is, kan de Kia serieus verder op n lading!
Ik rij pas n dag of 5 met de Kia, maar vorige week was de actieradius 435 km bij slecht 9 graden. Mn collega begon vandaag met 465 km.
Ook heeft snelweg minder invloed. De eerste dag begon ik met 430 km maar had enkele stukken snelweg (Amersfoort naar Huizen en Blaricum weer terug naar Amersfoort. Ook nog Amersfoort Utrecht). Door drukte met werk heb ik 130 km pu op GPS gereden waar dat mocht en zelfs toen zakte de actieradius slechts naar 415.
Jammer dat de zomer is afgelopen want dan krijg ik m makkelijk over de 500 km.
- laden
Bij de gewone laadpaal zie ik nog niet echt n verschil. De Opel begon daar op 2 kw (dashboard) maar de volgende dag was hij gewoon vol. Veel eerder dan de indicatie.
De Kia begint op 2,8 of 3,8 (ben vergeten, zal morgen kijken) en indicatie zeer pessimistisch, maar ook gewoon vol de volgende dag.
Snelladen doet de Opel met 43 kw volgens dashboard.
De Kia kan echter bij n 100 kWh lader, gewoon 73 kw laden zag ik op YouTube!!!
Na 30 minuten zakt dit ineens, maar dan heb je serieus bijgeladen!
Hij doet namelijk 10-70% in 36 minuten
Dan komen we bij de grote verschillen in extra's / opties en die liegen er niet om!
- HUD head up display
Geweldig! Je ziet daarin de toegestane maximum snelheid (weergegeven als t bord met rode rand, in kleur dus), de snelheid waarmee je rijdt.
Ook cruisecontrol en lane assist en....navigatie!
- navigatie dus
Full maps op t grote display en....de auto is always online.
Dus ziet hij verkeer op route en gaat om files. Ik zal deze week testen ivm mijn fantastische TomTom Go mobile.
Opmerkelijk zag ik in t scherm even de melding dat de data van TomTom komt!
Ook gewoon stem inspreken en....hij toont laadpalen!
Er is gewoon n knop waarmee je alle dichtbijgelegen laadpalen kunt zien.
Op YouTube zag ik zelfs hoe t weer daar was (zonnetje wolkje)
- adaptive cruisecontrol! met lane assist.
De Kia heeft camera maar ook radar!
Wanneer je de cruisecontrol activeert doet hij ook auto-pilot. Je kunt instellen wat afstand voorganger moet zijn.
Niks pingpongen zoals de Opel maar gewoon auto-pilot .
Maakt zelf de bochten, remt zelf etcetera. Na 30 seconden gaat er n waarschuwing om t stuur even te pakken.
- auto bedienen op afstand
Dat is iets wat mij nooit is gelukt met de Opel.
Nu kan ik zien of de auto laadt en ik kan de verwarming vast aanzetten etcetera.
- gescheiden airconditioning en verwarming!
Ideaal natuurlijk want wanneer je in de Opel de verwarming aanzette, ging de airco ook meteen aan en scheelde dat meteen 30 km actieradius.
Bij de Kia wel de verwarming aangehad en dat heeft geen enkel effect op de actieradius.
Gelukkig heeft t nieuwe ampera dit ook!
- 4 rijmodi eco normaal sport eco +
-5 regeneratieve reminstellingen (uit, stand 1 2 3, automatisch)
komen we meteen bij t enige minpunt van de Kia.
Stand 3 is bijna gelijk aan hoe de Opel afremt (ik had nog wel n stand 4 willen hebben) maar t jammere is wel....de Kia stopt niet vanzelf!
Hij remt dus af maar wanneer hij bijna is gestopt, rijdt hij gewoon nog door als n automaat!
Oké, ik kan ook met linkerhand de flipper intrekken zoals de Opel en dan blijft hij ook gewoon staan, maar dat is wel wennen.
Gelukkig rem ik sowieso altijd met links (veel handiger bij n automaat) dus geen moeite, maar dat stoppen was reuze makkelijk.
- groot scherm dat helemaal is in te delen
Bijvoorbeeld in 3 delen waaronder navigatie radio/media en accu info, maar ook klok of andere dingen.
Maar scherm kan ook 2/3de 1/3de of volledig navigatie
Instellingen zijn overweldigend (vooral omdat de handleiding Duits is pfff)
zoals neon licht rond de speakers, deur en voeten. Optie om m mee te laten gaan met de muziek
Bij t rijden blijft alleen rond de speaker aan tegen afleiding.
Voetgangers waarschuwing bij achteruit rijden (waarschijnlijk ook bij voetgangers voor je maar nog niet getest).
Dode hoek spiegel waarschuwing maar ook akoestisch wanneer je iemand hebt ingehaakt en ietwat krap teruggaat naar rechterbaan.
Tja de Opel was geweldig maar de ontwikkelingen gaan snel.
Zoveel extra's en betere rijeigenschappen en n groter bereik voor minder geld.
De Opel was n pionier!
Geen auto die de actieradius van de Opel ook maar enigszins kon benaderen, behalve een model S van €100.000 en dus geen 75 kw want die haalde t ook niet.
Maar we zijn nu een serieuze stap verder met groter bereik en sneller laden.
Waarom geen enkele auto behalve Tesla 3 fase kan laden is voor mij echt n raadsel.
Ik zal betere foto's maken
Oh ja, we hebben nu 32 Opel ampera's , stuk of 10 Kia e soul en 50 Kia e niro!