Het is nu vr 29 maart 2024, 07:52


Winterbanden op Ampera-E

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtdo 08 apr 2021, 23:32

Ruwils schreef:Alleen als de wielen op dezelfde plek worden teruggezet. Ik wissel ze voor- en achter elke keer, maar houdt wel links- en rechts gelijk vanwege de draairichting van de banden.


Ja, als dat een "wissel" is van wielen die er eerder onder hebben gezeten geloof ik dat gelijk. Maar stel dat ik nu een "nieuw" setje aanschaf..?
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtvr 09 apr 2021, 14:22

Een setje winterbanden op eigen velgen hebben ook hun eigen TPMS-sensoren. De auto moet immers weten dat deze bij de auto horen en op welke plek ze zitten. Dat kan alleen met zo'n inleertool. Want daarmee maak je de boordcomputer duidelijk op welke plek welke velg zit. Anders krijg je wellicht een melding dat je band linksvoor lek is, maar dat het in werkelijkheid rechtsachter is.

Of een constant brandend bandenspanningslampje op het display en geen bandenspanningsniveau's omdat de vier TPMS-sensoren van de winterwielenset uiteraard andere zijn dan de vier sensoren van de zomerwielenset die op dat moment nog zijn aangemeld. Er kunnen maar vier sensoren tegelijk aangemeld zijn bij de auto. Ze hebben allemaal hun eigen code.

Met de inleertool weet je gewoon zeker dat je wielen goed en op de juiste positie worden aangemeld oftewel "ingeleerd".


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtvr 09 apr 2021, 17:54

Ruwils schreef:Een setje winterbanden op eigen velgen hebben ook hun eigen TPMS-sensoren. De auto moet immers weten dat deze bij de auto horen en op welke plek ze zitten. Dat kan alleen met zo'n inleertool. [...]


Dat bedoelde ik. Dank. Het is niet een kwestie van nieuwe velgen (met bijbehorende TPMS-sensoren) eronder leggen en gaan, want dan:
[...] pakt [de auto] de andere sensoren na een paar honderd meter [dus NIET] automatisch op.
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtza 06 nov 2021, 18:49

Omdat het nu toch wel weer kouder begint te worden heb vanmiddag mijn winterbandjes er weer onder gezet.
Daarbij heb ik een YouTube filmpje gemaakt hoe het inleerproces van de TPMS-sensors met de EL-50448 tool in zijn werking gaat.


Offline

Ruben

Bekende

  • Berichten: 86
  • Geregistreerd: do 14 mei 2020, 15:26
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtzo 21 nov 2021, 18:29

Ruwils schreef:Omdat het nu toch wel weer kouder begint te worden heb vanmiddag mijn winterbandjes er weer onder gezet.
Daarbij heb ik een YouTube filmpje gemaakt hoe het inleerproces van de TPMS-sensors met de EL-50448 tool in zijn werking gaat.


Cool, mooie kleur blauw ook van jouw Ampera! Bespeur ik een Noord Hollands (boven het kanaal) accentje bij je Ruwils?


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtdi 23 nov 2021, 18:16

Ruben schreef:
Ruwils schreef:Omdat het nu toch wel weer kouder begint te worden heb vanmiddag mijn winterbandjes er weer onder gezet.
Daarbij heb ik een YouTube filmpje gemaakt hoe het inleerproces van de TPMS-sensors met de EL-50448 tool in zijn werking gaat.


Cool, mooie kleur blauw ook van jouw Ampera! Bespeur ik een Noord Hollands (boven het kanaal) accentje bij je Ruwils?

Ik woon inderdaad in Noord Holland.


Offline

drummer

Bekende

  • Berichten: 58
  • Geregistreerd: za 02 mei 2020, 10:55
  • km-stand: 1100
  • Lifetime: 1
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtvr 26 nov 2021, 19:51

Ruwils schreef:Ik zit aan deze velgen te denken:
Velg: Oxxo Oberon Zilver 5
Maat: 17 inch
Velgbreedte: 7.0 J
Steekmaat: 5x105
ET: 42
Naafgat: 56.60

Ik ben vandaag bij kwikfit geweest en zij geven aan dat er geen velgen zijn voor de Ampera-e. Hier lees ik nu hele andere dingen.
Ik heb een Ampera-e van 2020. Ik lees verschillende specificaties op het forum, bv steek 105 en 115. Kan iemand mij aangeven wat precies de specificaties zijn voor de velgen?
Nog een vraagje. Wordt zo'n inleer tool van vriend Ali snel geleverd?


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtvr 26 nov 2021, 20:44

drummer schreef:
Ruwils schreef:Ik zit aan deze velgen te denken:
Velg: Oxxo Oberon Zilver 5
Maat: 17 inch
Velgbreedte: 7.0 J
Steekmaat: 5x105
ET: 42
Naafgat: 56.60

Ik ben vandaag bij kwikfit geweest en zij geven aan dat er geen velgen zijn voor de Ampera-e. Hier lees ik nu hele andere dingen.
Ik heb een Ampera-e van 2020. Ik lees verschillende specificaties op het forum, bv steek 105 en 115. Kan iemand mij aangeven wat precies de specificaties zijn voor de velgen?
Nog een vraagje. Wordt zo'n inleer tool van vriend Ali snel geleverd?

Kwikfit? :lol:

Wie gaat er nou naar Kwikfit, sorry hoor maar als er één plek is waar ik nooit met mijn auto heen zou gaan zijn het deze fietsenmakers wel (eigenlijk een belediging voor fietsenmakers, maar vooruit).

In mijn quote hierboven staan de juiste specificaties voor de Ampera-E vermeld en de Oxxo Oberon Zilver 5 velgen zitten as we speak onder mijn Ampera-E, dus ze bestaan wel degelijk. :D
Deze zijn overigens gelijk aan de Chevrolet Cruze van dezelfde bouwjaren die over exact dezelfde velgen specifiacties beschikt, dus daar op zoeken kan ook, alleen komt de Cruze in NL niet veel voor, zeker de nieuwe modellen niet.

Het enige verschil tussen de originele Ampera-E velgen en de Oxxo velgen is dat de Oxxo iets breder zijn, namelijk 7.0J(ET42) en de Ampera-E velgen zijn 6.5J(ET44) maar beide breedtes zijn prima geschikt voor de originele bandenmaat van 215/50/R17.

De tool had ik met een week of wat in huis, maar dat kan verschillen. Ik heb in de afgelopen jaren vrij vaak besteld bij Ali en de ene keer was het met een week binnen en de andere keer duurde het meer dan een maand..

Een handige site voor het opzoeken van de velgenmaat is Steekmaat.nl. Weet je ook meteen het juiste aanhaalmoment :thumbup:


Offline

drummer

Bekende

  • Berichten: 58
  • Geregistreerd: za 02 mei 2020, 10:55
  • km-stand: 1100
  • Lifetime: 1
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtvr 26 nov 2021, 22:51

Ruwils schreef:Het enige verschil tussen de originele Ampera-E velgen en de Oxxo velgen is dat de Oxxo iets breder zijn, namelijk 7.0J(ET42) en de Ampera-E velgen zijn 6.5J(ET44) maar beide breedtes zijn prima geschikt voor de originele bandenmaat van 215/50/R17.


Hallio Ruwils,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb een mooi setje gevonden met volgende specificatie:
OXXO Vidorra voor een Opel Ampera-e 2017-2021 in de maat 7J x 17 inch, steekmaat 5x105 en een ET-waarde van 40.

Verschil met jouw velgen is de ET waarde. Deze is hier 40 ipv 42.

Is ET 40 ook geschikt icm 215 / 50 R17 banden?


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtza 27 nov 2021, 14:40

drummer schreef:
Ruwils schreef:Het enige verschil tussen de originele Ampera-E velgen en de Oxxo velgen is dat de Oxxo iets breder zijn, namelijk 7.0J(ET42) en de Ampera-E velgen zijn 6.5J(ET44) maar beide breedtes zijn prima geschikt voor de originele bandenmaat van 215/50/R17.


Hallio Ruwils,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb een mooi setje gevonden met volgende specificatie:
OXXO Vidorra voor een Opel Ampera-e 2017-2021 in de maat 7J x 17 inch, steekmaat 5x105 en een ET-waarde van 40.

Verschil met jouw velgen is de ET waarde. Deze is hier 40 ipv 42.

Is ET 40 ook geschikt icm 215 / 50 R17 banden?

Dat zijn ook nette velgen.
De ET waarde heeft verder niks met de bandenmaat te maken maar alles met de "offset" van de velg, dus hoeveel deze naar binnen of naar buiten uitsteekt ten opzichte van de as. Omdat de 7J velg met een ET waarde van 42 die ik heb iets breder is dan 6.5J steekt de velg héél iets naar buiten uit in vergelijking tot de originele velg die ET44 heeft. Het verschil tussen ET 44 en ET42 is slechts 2 millimeter en valt ruim binnen de tolerantie.

Men zegt dat een afwijking van 5 mm het maximaal toegestane is. Met Et 40 kom je dus vlak bij de grens, maar is nog steeds toelaatbaar. Wel opletten dat ook de naafmaat minimaal 56.6 is. Als het deze velgen zijn passen ze: Oxxo Vidorra 7x17 ET40 5x105 56.6.

Bij veel velgenboeren moet je verplicht het merk en type van de auto opgeven en bij de meeste sites kun je alleen de oude Ampera (zonder E) opgeven en die heeft een totaal andere steekmaat en velgen daarvoor passen dus niet op de Ampera-E. In dat geval moet je de Chevrolet Cruze 5x105 selecteren.

Uitleg ET-waarde


VorigeVolgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten

cron