There you have it.....
Hoe harder opgepompt, hoe kleiner het oppervlak is dat in contact staat met de weg. Nogal wiedes dat je banden dan meer doorspinnen (had ik ook last van toen ik bij de Leaf en Evalia de standaard druk met 3 tienden verhoogde, mijn Zoe heeft gelukkig een stuk lager koppel
).
Maar zelfs dan: je hebt een enorm koppel en winterbanden zijn, zoals de naam al doet vermoeden, op hun best in de winter.
Daar waar zomerbanden op sneeuw langer nodig hebben om, te stoppen geldt het omgekeerde ook: een winterband heeft bij niet-winterse omstandigheden minder grip dan een zomerband. Ff nog concreter: vandaag, met een buitentemperatuur van 10 graden zullen je winterbanden zowel bij optrekken als bij remmen minder grip hebben dan de zomerbanden die je erop had. Deze situatie zal bij temperaturen van rond de 5 a 0 graden en lager omdraaien.
Kortom: niet andere banden kopen maar wachten op temperatuurdrop. Op z'n Haags: rustaaaaaaah. Je bent er ook wel erg vroeg bij, pas wanneer de temperatuur overdag niet boven de 5 graden uitkomt is het tijd om te wisselen.
In NL wissel je dus in de regel niet eerder dan half november naar winterbanden en eind maart weer terug. Let wel: je kunt natuurlijk altijd onverhoopt eerder winterse omstandigheden hebben, ik geef nu even aan wat o.b.v. de gemiddelde temperatuur per maand in NL een goede maatstaf is.