Het is nu ma 26 jul 2021, 14:56

Winterbanden op Ampera-E

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht

sbogovac

Stamgast

• km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtdo 08 apr 2021, 23:32

Ruwils schreef:Alleen als de wielen op dezelfde plek worden teruggezet. Ik wissel ze voor- en achter elke keer, maar houdt wel links- en rechts gelijk vanwege de draairichting van de banden.

Ja, als dat een "wissel" is van wielen die er eerder onder hebben gezeten geloof ik dat gelijk. Maar stel dat ik nu een "nieuw" setje aanschaf..?
Amperaloos sinds 13/6/2021

Ruwils

Bekende

• km-stand: 7000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Berichtvr 09 apr 2021, 14:22

Een setje winterbanden op eigen velgen hebben ook hun eigen TPMS-sensoren. De auto moet immers weten dat deze bij de auto horen en op welke plek ze zitten. Dat kan alleen met zo'n inleertool. Want daarmee maak je de boordcomputer duidelijk op welke plek welke velg zit. Anders krijg je wellicht een melding dat je band linksvoor lek is, maar dat het in werkelijkheid rechtsachter is.

Of een constant brandend bandenspanningslampje op het display en geen bandenspanningsniveau's omdat de vier TPMS-sensoren van de winterwielenset uiteraard andere zijn dan de vier sensoren van de zomerwielenset die op dat moment nog zijn aangemeld. Er kunnen maar vier sensoren tegelijk aangemeld zijn bij de auto. Ze hebben allemaal hun eigen code.

Met de inleertool weet je gewoon zeker dat je wielen goed en op de juiste positie worden aangemeld oftewel "ingeleerd".

sbogovac

Stamgast

• km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Berichtvr 09 apr 2021, 17:54

Ruwils schreef:Een setje winterbanden op eigen velgen hebben ook hun eigen TPMS-sensoren. De auto moet immers weten dat deze bij de auto horen en op welke plek ze zitten. Dat kan alleen met zo'n inleertool. [...]

Dat bedoelde ik. Dank. Het is niet een kwestie van nieuwe velgen (met bijbehorende TPMS-sensoren) eronder leggen en gaan, want dan:
[...] pakt [de auto] de andere sensoren na een paar honderd meter [dus NIET] automatisch op.
Amperaloos sinds 13/6/2021

Vorige

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen