Pagina 9 van 11

Re: Snelladen

BerichtGeplaatst: di 13 maart 2018, 09:58
door Anko
Zoals je wsl. weet kom ik uit een Mitsubishi (ook Japans ;) ) Outlander PHEV en Mitsubishi waarschuwt eigenaren juist dat veelvuldig gebruik van snelladers een negatief effect of capaciteit / levensduur van de accu kan hebben. Tenminste, in Engeland doen ze dat. Nederland blijft stil.

Dus heren eigenaren ... zoek het maar uit :lol:

Re: Snelladen

BerichtGeplaatst: di 13 maart 2018, 12:13
door japio
Alleen met monitoring op celtemperatuur kun je een zinnig antwoord geven of snelladen schadelijk is en zonder die info kun je nog wel 50 pagina's vol schrijven met 'ik denk dit of dat'

Re: Snelladen

BerichtGeplaatst: di 13 maart 2018, 14:24
door Ferry34
"een negatief effect kan hebben"
tja, moeilijk aantoonbaar dus ;)

Het is gewoon afwachten, maar mensen doen dit snelladen ook alleen als dit echt moet (ikzelf wel regelmatig).
Thuis laden is goedkoper.

Re: Snelladen

BerichtGeplaatst: wo 14 maart 2018, 12:38
door NeufegliseThierry
japio schreef:Alleen met monitoring op celtemperatuur kun je een zinnig antwoord geven of snelladen schadelijk is en zonder die info kun je nog wel 50 pagina's vol schrijven met 'ik denk dit of dat'


Zoals ik aangaf: dit is niet een gevalletje "ik denk dit of ik denk dat"....

Re: Snelladen

BerichtGeplaatst: do 15 maart 2018, 01:35
door japio
Bij het snelladen wordt er doorgaans niet verder dan tot 80% opgeladen en bij het langzaam laden stopt mijn Kangoo pas bij 98%
Is het snelladen beter voor de batterij of is het beter om bij 80% te stoppen?
Hoe vaak rijdt een taxi de batterij tot onder 5% leeg?

Bij veelvuldig gebruik van een voertuig is de temperatuur van de HV hoger en een hogere temperatuur dat resulteert weer in minder weerstand en dus minder warmteontwikkeling. Is het snelladen hier de oorzaak van de verlaagde slijtage of is het de hogere batterijtemperatuur?

Er moet sprake zijn van identiek gebruik wil je iets kunnen vaststellen.

Re: Snelladen

BerichtGeplaatst: do 15 maart 2018, 07:06
door Anko
japio schreef:Bij veelvuldig gebruik van een voertuig is de temperatuur van de HV hoger en een hogere temperatuur dat resulteert weer in minder weerstand en dus minder warmteontwikkeling.
Daar moet ik eens heel goed over nadenken ....

Re: Snelladen

BerichtGeplaatst: do 15 maart 2018, 11:54
door Ferry34
Een lichte vermindering van de laadcapaciteit lijkt mij heel moeilijk op te sporen?
Ik zag bijvoorbeeld een YouTube filmpje van een Tesla eigenaar die liet zien dat z'n auto slechts ongeveer 5 km actieradius kwijt is na 3 jaar.

Toen ik dat vorig jaar zag was ik onder de indruk. Echter, nu ik zelf een ampera rijd, zie ik dat een temperatuurstijging van slechts 10 graden zorgt voor n stijging van actieradius van 55 km.

Dus zou je een dubbeltest moeten doen van 2 ampera's die beiden in een verwarmde garage staan waarvan de ene vaak aan de snellader gaat.

Staat er eigenlijk iets over in de handleiding over snelladen niet te vaak doen?

Re: Snelladen

BerichtGeplaatst: za 17 maart 2018, 00:46
door Ferry34
https://tweakers.net/nieuws/135851/fast ... rland.html

Eerste 350 kw snellader op A8 bij Amsterdam.

Het lijkt erop dat de nieuwe komende elektrische auto's zeer snel kunnen laden, zoals de audi e tron

Re: Snelladen

BerichtGeplaatst: ma 26 nov 2018, 16:26
door Ferry34
Ik was zaterdag even bij de BP Muiden op de A1.
Kwam ik bij m'n vorige werkgever zeer regelmatig en toen ik daar de afrit heen nam dacht ik "dit zou n mooie locatie zijn voor een snellader"

En wat denk je...er staat er eentje.
Er stond op "binnen afrekenen” wat ik vreemd vond .
Geen idee of m'n laaspas t zou doen

Helaas was ik net begonnen en was m'n auto vol, anders had ik t wel geprobeerd.
Vooral aangezien er volgens mij op stond 400 volt!

Iemand ervaring?

Re: Snelladen

BerichtGeplaatst: ma 26 nov 2018, 21:04
door HJee
De snellader bij Muiden is een ChaDeMo. Dus niet te gebruiken icm de Ampera-E helaas.