Het is nu zo 12 mei 2024, 00:17


Laden met 7,4 kW?

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

sigmasailor

Vaste klant

  • Berichten: 126
  • Geregistreerd: ma 02 jan 2017, 11:20
  • km-stand: 80000
  • Lifetime: 55
  • Auto: Volt

Re: Laden met 7,4 kW?

Berichtzo 29 apr 2018, 14:14

Heb nu nog een Mitsubishi Outlander PHEV (sinds november 2013) met zo'n 85k ervaring. Blauwe Ampera E (af)besteld. Nu een Leaf 2 besteld.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Laden met 7,4 kW?

Berichtzo 29 apr 2018, 16:45

Hier heeft dus helemaal niemand er iets aan :thumbdown:

Van helemaal leeg naar helemaal vol is in theorie zo'n 60 kWh. Houdt rekening met zo'n 5 a 10% laadverliezen. Je hebt dan zo'n 63 - 66 kWh nodig om de accu helemaal op te laden. Wat dat kost? Dat hangt nogal af van je energie contract.

Particulier zit je meestal op zo'n 19 á 20 ct per kWh. Dus dan kom je op zo'n 12 á 13 euro voor een volle lading.

Op de zaak zijn jullie wellicht grootverbruiker. Afhankelijk van het totale verbruik kan het tarief per kWh een stuk (tot wel de helft of zo) lager uitvallen dan thuis. In dat geval zijn de kosten per lading dan ook de helft.

Bij een openbare AC laadpaal kan het heel erg verschillen. Je komt veelal prijzen tegen tussen de 27 en 35 ct per kWh. En dan moet je soms ook nog een starttarief betalen aan de exploitant van de laadpaal (denk aan 65 ct per sessie). Plus transactie kosten aan de leverancier van je laadpasje (tussen de 10 en 35 cent per sessie).

Bij FastNed DC laders ligt het als volgt: heb je een abo van 9,99 per maand, dan betaal je 35 ct per kWh. Heb je geen abo dan betaal je 65 ct per kWh.

Alle bedragen zijn inclusief BTW. Dus zakelijk kun je daar nog 21/121ste deel van aftrekken.

Eén ampere x één volt komt overeen met één watt. Dus 16 ampere x 230 volt komt overeen met 3700 watt, of 3.7 kW. Je kunt 4 soorten 'gewone' laadpalen tegen komen:

1 x 16 ampere x 230 volt => 3.7 kW
3 x 16 ampere x 230 volt => 11 kW
1 x 32 ampere x 230 volt => 7.4 kW
3 x 32 ampere x 230 volt => 22 kW

Omdat wij maar één fase kunnen gebruiken komen wij niet verder dan 3.7 kW (bij de eerste twee soorten palen) of 7.4 kW (bij de laatste twee soorten palen).


Offline

Ferry34

Vaste klant

  • Berichten: 176
  • Geregistreerd: za 30 dec 2017, 19:01
  • km-stand: 70000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Laden met 7,4 kW?

Berichtwo 02 mei 2018, 08:16

Thanks Anko!

Begint duidelijk te worden :)


Offline

Frankie Shankie

Newbie

  • Berichten: 11
  • Geregistreerd: vr 26 jan 2018, 22:16
  • km-stand: 120
  • Lifetime: 15
  • Auto: Ampera-e

Re: Laden met 7,4 kW?

Berichtdo 03 mei 2018, 22:09

ik heb mijn ampera nu 2 weken. Thuis is een laadpaal aangelegd met gebruik van een bestaande krachtstroom aansluiting die in principe 25a afgeeft, plm 6 kwh. Dit haal ik echter niet, kom uit op 3 kwh.
Wat ik me afvraag: in het menu met oplaad-opties staat een keuze tussen 10a of 6a. Is dit wellicht de reden dat ik niet met 25a kan laden? En hoe is dit eventueel te omzeilen?
ik kan er in het forum niks over terugvinden, vandaar mijn vraag.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Laden met 7,4 kW?

Berichtvr 04 mei 2018, 09:04

Frankie Shankie schreef:ik heb mijn ampera nu 2 weken. Thuis is een laadpaal aangelegd met gebruik van een bestaande krachtstroom aansluiting die in principe 25a afgeeft, plm 6 kwh. Dit haal ik echter niet, kom uit op 3 kwh.
Wat ik me afvraag: in het menu met oplaad-opties staat een keuze tussen 10a of 6a. Is dit wellicht de reden dat ik niet met 25a kan laden? En hoe is dit eventueel te omzeilen?
ik kan er in het forum niks over terugvinden, vandaar mijn vraag.

Instelling in de auto mag je vergeten. Die speelt alleen een rol als je aangesloten bent op een lader die max 10 ampere afgeeft (de portable lader die je bij je auto hebt gekregen).

Krachtstroom mag je ook vergeten. Neem aan dat je, net als mij 3x25 ampere aansluiting hebt. de Ampera E kan maar één fase gebruiken en dus ben je beperkt tot max 1 x 25 ampere. Maar volgens mij was dat al duidelijk.

Dan blijft over de laadpaal die ze geinstalleerd hebben. Deze zijn veelal 16 ampere of 32 ampere. Zou het een 16 Ampere paal zijn, dan kom je inderdaad niet verder dan die 3 kW (of 3 kWh per uur :ugeek: ). Zou het een recht-toe-recht-aan 32 ampere paal zijn, dan was je hoofdzekering er al uitgeblazen. Wat je nodig hebt is een 32 ampere paal die softwarematig of met jumpertjes is afgeregeld op max 25 ampere *).

Overigens: ik laad ook met max 25 ampere. Als ik tijdens het laden op het display van mijn auto kijk zie ik vreemd genoeg ook zelden waarden boven de 3 kW. Maar als ik dan naar mijn kW meter in mijn meterkast kijk, zie ik wel degelijk waarden richting de 6 kW. Ook de laadtijd / hoeveelheid geladen kWhs sluit goed aan bij de verwachting.

*) Er van uit gaande dat je geen andere verbruikers op de gebruikte fase hebt.


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Laden met 7,4 kW?

Berichtvr 04 mei 2018, 09:14

Frankie Shankie schreef:ik heb mijn ampera nu 2 weken. Thuis is een laadpaal aangelegd met gebruik van een bestaande krachtstroom aansluiting


Krachtstroom werkt op 400 Volt, dure aangelegenheid als je die hebt. Maar ook al heb je krachtstroom dan zal de geïnstalleerde laadpaal het bottleneck blijken te zijn.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Laden met 7,4 kW?

Berichtvr 04 mei 2018, 09:26

NeufegliseThierry schreef:
Frankie Shankie schreef:ik heb mijn ampera nu 2 weken. Thuis is een laadpaal aangelegd met gebruik van een bestaande krachtstroom aansluiting


Krachtstroom werkt op 400 Volt, dure aangelegenheid als je die hebt. Maar ook al heb je krachtstroom dan zal de geïnstalleerde laadpaal het bottleneck blijken te zijn.
Ik denk (en jij ook ;) ) dat hij 3 fasen aansluiting bedoeld. Maar (beetje OT) waarom zou een krachtstroom aansluiting zo duur (moeten) zijn?


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Laden met 7,4 kW?

Berichtvr 04 mei 2018, 10:13

Aansluiting krachtstroom is zo duur omdat tenminste de kabels van buiten naar de meterkast vervangen moeten worden en de meterkast verzwaard. Ik heb er zijdelings wel eens mee te maken wanneer er nog geen krachtstroom is en een klant van mij (horeca & foodretail) dat wel nodig heeft.

Ook ligt een krachtstroomaansluiting verzekeringstechnisch wat gevoeliger (lees: er moet dan vaak verplicht periodiek gecontroleerd worden terwijl bij een standaard huis situatie dat niet het geval is).
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Laden met 7,4 kW?

Berichtvr 04 mei 2018, 10:29

Ik verkeerde in de veronderstelling (en doe dat eigenlijk nog steeds) dat krachtstroom niets meer en niets minder is dan het op de juiste manier rangschikken van de fasen (en de 0) uit een 3 fasen aansluiting en deze afmonteren in een krachtstroom stopcontact. En dat als je al 3 fasen hebt er helemaal niets hoeft te gebeuren aan de andere kant van je meterkast. Ja, tenzij je heul veul krachtstroom wil, natuurlijk. Dus veel meer dan 25 amp x 400 volt.


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Laden met 7,4 kW?

Berichtvr 04 mei 2018, 10:59

De term 'krachtstroom' wordt gewoon vaak onterecht gebruikt.

Krachtstroom (in Nederland!) = 400 Volt & 35 Ampere.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


VorigeVolgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron