Hier heeft dus helemaal niemand er iets aan
Van helemaal leeg naar helemaal vol is in theorie zo'n 60 kWh. Houdt rekening met zo'n 5 a 10% laadverliezen. Je hebt dan zo'n 63 - 66 kWh nodig om de accu helemaal op te laden. Wat dat kost? Dat hangt nogal af van je energie contract.
Particulier zit je meestal op zo'n 19 á 20 ct per kWh. Dus dan kom je op zo'n 12 á 13 euro voor een volle lading.
Op de zaak zijn jullie wellicht grootverbruiker. Afhankelijk van het totale verbruik kan het tarief per kWh een stuk (tot wel de helft of zo) lager uitvallen dan thuis. In dat geval zijn de kosten per lading dan ook de helft.
Bij een openbare AC laadpaal kan het heel erg verschillen. Je komt veelal prijzen tegen tussen de 27 en 35 ct per kWh. En dan moet je soms ook nog een starttarief betalen aan de exploitant van de laadpaal (denk aan 65 ct per sessie). Plus transactie kosten aan de leverancier van je laadpasje (tussen de 10 en 35 cent per sessie).
Bij FastNed DC laders ligt het als volgt: heb je een abo van 9,99 per maand, dan betaal je 35 ct per kWh. Heb je geen abo dan betaal je 65 ct per kWh.
Alle bedragen zijn inclusief BTW. Dus zakelijk kun je daar nog 21/121ste deel van aftrekken.
Eén ampere x één volt komt overeen met één watt. Dus 16 ampere x 230 volt komt overeen met 3700 watt, of 3.7 kW. Je kunt 4 soorten 'gewone' laadpalen tegen komen:
1 x 16 ampere x 230 volt => 3.7 kW
3 x 16 ampere x 230 volt => 11 kW
1 x 32 ampere x 230 volt => 7.4 kW
3 x 32 ampere x 230 volt => 22 kW
Omdat wij maar één fase kunnen gebruiken komen wij niet verder dan 3.7 kW (bij de eerste twee soorten palen) of 7.4 kW (bij de laatste twee soorten palen).