Het is nu di 10 dec 2019, 07:51

Route du soleil met de Ampera-e

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht

ehermm

Newbie

• km-stand: 53000
  • Lifetime: 8
  • Auto: Ampera

Re: Route du soleil met de Ampera-e

Berichtza 03 aug 2019, 19:05

De KiWhi pas heb ik niet gebruikt. De EV-Box pas werkt niet in Frankrijk (ondanks buitenland activatie) we hebben alles met de Chargemap pas en app gedaan! We hebben de smaak te pakken, binnenkort gaan we weer terug naar Zuid-Frankrijk :clap:[/quote]

Leuke auto hoor (!) en door bergen rijden is idd erg leuk alhoewel bij de stijging veeel kwh's erdoor heen gaan.
Ik gebruikt de New Motion kaart.
Wij zijn naar Tremosine (Italië) geweest. Alles OK!!

Jure

Newbie

• km-stand: 1097
  • Lifetime: 7
  • Auto: Ampera-e

Re: Route du soleil met de Ampera-e

Berichtdi 17 sep 2019, 14:38

Geen Route du soleil voor ons afgelopen zomer, maar wel drie weken naar Denemarken zonder problemen.

Met abetterrouteplanner.com gekeken waar wij het beste konden stoppen onderweg naar Hamburg (1e overnachtingen geplanned).

Vanuit Delft naar Salzbergen [Ionity] gereden, omdat daar 4 fast chargers staan, dus altijd wel eentje beschikbaar.
Mijn verbruik leek een stuk lager dan a better route planner verwachtte, waarschijnlijk omdat ik voornamelijk cruise control gebruik en heb geprobeerd niet hard op te trekken en de rem niet te gebruiken.
Op de site staat een gemiddeld verbruik van 178Wh/km @ 110km/h, geen idee of dit wordt geupdate, maar ik zal dus iets lager zitten.

Tot de conclusie gekomen na de eerste fast charge dat het niet handig is om tot 100% vol te laden, omdat dat gewoon te lang duurt. 80% is echt een beetje de max.
Naast a better route planner, voornamelijk de Chargemap app gebruikt om te zien of de palen in gebruik zijn, of de new motion kaart er werkt en hoe het eruit ziet. Duidelijk dat Chargemap voor mij het fijnste werkt, hoewel ik een veelvoud aan apps vast had gedownload.

In Duitsland gemiddeld 135-145km/h gereden op de teller en omdat wij op ons eindpunt in Hamburg geen laadpaal hadden, een tussenstop gemaakt bij Sottrum [innogy] (BAT Grundbergsee Süd A2). Hier was er maar 1 paal en die was gelukkig wel beschikbaar, maar.....

Ik kreeg het laden niet gestart met de new motion kaart. Proberen het nummer op de paal te bellen, die was afgesloten. Toen het nummer wat snel voorbij scrolde in het scherm gefotografeerd en die gebeld en in mijn beste Duits uitgelegd dat mijn New motion kaart niet werkte. Kreeg ik te horen dat ik in de new motion app de laadsessie moest starten.... Nooit geweten en nadat ik eindelijk verbinding had, is het gelukt ook! Dus goede tip voor jullie dacht ik zo.

Eerste dag 510km, met 2 stops en totaal waarschijnlijk 2 uur pauze genomen tijdens het (proberen te) laden en totaal 5.5 uur gereden.

In Hamburg aangekomen de volgende dag een laadpaal gezocht en volgeladen voor ons vertrek door naar Denemarken (Hasmark, helemaal Noord Fyn).
Eerste lading in Denemarken gedaan bij Aabenraa [Ionity], waar ook vier fastchargers staan. Naar de overkant van de snelweg gelopen met 3 fastfood restaurants en gelunched.

Totale tweede rijdag was maar 330 km, maar bij aankomst geen laadpaal in de buurt, dus die ene stop. Geen problemen gehad met in Denemarken inchecken met New motion. Dus ook geleerd om in de new motion app te kijken of de laadpaal bekend is, dan zou de kaart er ook moeten werken.

Volgende rijdag was van Hasmark naar Holtug in Zealand, 166km, dus geen issues nadat ik de dag ervoor in Odense helemaal had volgeladen. In Denemarken heb je een aantal parkeergarages die op nummerbord herkenning werken en geen slagboom hebben! Weet niet of ik nog een naheffing krijg, maar een garage ingereden, laadpaal gevonden geprobeerd te laden, gebeld en New motion werkte niet, moest met een app, maar geen account, dus weer weggereden zonder te betalen.

Verder in Denemarken geen issues gehad, behalve af en toe in een parkeergarage niet kunnen laden. Alle fastchargers werkten goed, waarbij er zelfs een gratis was in Storebæltsvej 60, Korsør, Dänemark (4 stalls, 175kW), vlak voordat je de brug opgaat van Zealand naar Fyn.
Een enkele keer een bezette fastcharger gehad, vaak gingen ze binnen enekele minuten weg, dus ook dat gaf geen echte problemen.

Het is heel goed meegevallen het laden tijdens de vakantie en hoewel we de terugweg vanuit Billund naar Delft in een keer zouden rijden, hebben we toch een overnachting ingepland bij een hotel met een laadpaal, omdat we geen zin hadden om een hele dag in de auto te zitten.

Zoals gezegd, met abetterrouteplanner.com, met de chargemap app en de new motion pas/app is de hele reis naar het Noorden zonder problemen verlopen. Totaal met uitstapjes: 3100km in 3 weken.

Ik heb meer gegevens over de andere laadplaatsen, maar ipv het allemaal nazoeken nu en opschrijven, beter als iemand specifieke vragen heeft.

Jure

Vorige

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen