Het is nu ma 13 jul 2020, 23:48


Route du soleil met de Ampera-e

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

ehermm

Newbie

  • Berichten: 7
  • Geregistreerd: za 27 sep 2014, 11:45
  • Woonplaats: Eindhoven
  • km-stand: 53000
  • Lifetime: 8
  • Auto: Ampera

Re: Route du soleil met de Ampera-e

Berichtza 03 aug 2019, 19:05

De KiWhi pas heb ik niet gebruikt. De EV-Box pas werkt niet in Frankrijk (ondanks buitenland activatie) we hebben alles met de Chargemap pas en app gedaan! We hebben de smaak te pakken, binnenkort gaan we weer terug naar Zuid-Frankrijk :clap:[/quote]

Leuke auto hoor (!) en door bergen rijden is idd erg leuk alhoewel bij de stijging veeel kwh's erdoor heen gaan.
Ik gebruikt de New Motion kaart.
Wij zijn naar Tremosine (Italië) geweest. Alles OK!!


Offline

Jure

Newbie

  • Berichten: 17
  • Geregistreerd: vr 13 sep 2013, 12:32
  • km-stand: 1097
  • Lifetime: 7
  • Auto: Ampera-e

Re: Route du soleil met de Ampera-e

Berichtdi 17 sep 2019, 14:38

Geen Route du soleil voor ons afgelopen zomer, maar wel drie weken naar Denemarken zonder problemen.

Met abetterrouteplanner.com gekeken waar wij het beste konden stoppen onderweg naar Hamburg (1e overnachtingen geplanned).

Vanuit Delft naar Salzbergen [Ionity] gereden, omdat daar 4 fast chargers staan, dus altijd wel eentje beschikbaar.
Mijn verbruik leek een stuk lager dan a better route planner verwachtte, waarschijnlijk omdat ik voornamelijk cruise control gebruik en heb geprobeerd niet hard op te trekken en de rem niet te gebruiken.
Op de site staat een gemiddeld verbruik van 178Wh/km @ 110km/h, geen idee of dit wordt geupdate, maar ik zal dus iets lager zitten.

Tot de conclusie gekomen na de eerste fast charge dat het niet handig is om tot 100% vol te laden, omdat dat gewoon te lang duurt. 80% is echt een beetje de max.
Naast a better route planner, voornamelijk de Chargemap app gebruikt om te zien of de palen in gebruik zijn, of de new motion kaart er werkt en hoe het eruit ziet. Duidelijk dat Chargemap voor mij het fijnste werkt, hoewel ik een veelvoud aan apps vast had gedownload.

In Duitsland gemiddeld 135-145km/h gereden op de teller en omdat wij op ons eindpunt in Hamburg geen laadpaal hadden, een tussenstop gemaakt bij Sottrum [innogy] (BAT Grundbergsee Süd A2). Hier was er maar 1 paal en die was gelukkig wel beschikbaar, maar.....

Ik kreeg het laden niet gestart met de new motion kaart. Proberen het nummer op de paal te bellen, die was afgesloten. Toen het nummer wat snel voorbij scrolde in het scherm gefotografeerd en die gebeld en in mijn beste Duits uitgelegd dat mijn New motion kaart niet werkte. Kreeg ik te horen dat ik in de new motion app de laadsessie moest starten.... Nooit geweten en nadat ik eindelijk verbinding had, is het gelukt ook! Dus goede tip voor jullie dacht ik zo.

Eerste dag 510km, met 2 stops en totaal waarschijnlijk 2 uur pauze genomen tijdens het (proberen te) laden en totaal 5.5 uur gereden.

In Hamburg aangekomen de volgende dag een laadpaal gezocht en volgeladen voor ons vertrek door naar Denemarken (Hasmark, helemaal Noord Fyn).
Eerste lading in Denemarken gedaan bij Aabenraa [Ionity], waar ook vier fastchargers staan. Naar de overkant van de snelweg gelopen met 3 fastfood restaurants en gelunched.

Totale tweede rijdag was maar 330 km, maar bij aankomst geen laadpaal in de buurt, dus die ene stop. Geen problemen gehad met in Denemarken inchecken met New motion. Dus ook geleerd om in de new motion app te kijken of de laadpaal bekend is, dan zou de kaart er ook moeten werken.

Volgende rijdag was van Hasmark naar Holtug in Zealand, 166km, dus geen issues nadat ik de dag ervoor in Odense helemaal had volgeladen. In Denemarken heb je een aantal parkeergarages die op nummerbord herkenning werken en geen slagboom hebben! Weet niet of ik nog een naheffing krijg, maar een garage ingereden, laadpaal gevonden geprobeerd te laden, gebeld en New motion werkte niet, moest met een app, maar geen account, dus weer weggereden zonder te betalen.

Verder in Denemarken geen issues gehad, behalve af en toe in een parkeergarage niet kunnen laden. Alle fastchargers werkten goed, waarbij er zelfs een gratis was in Storebæltsvej 60, Korsør, Dänemark (4 stalls, 175kW), vlak voordat je de brug opgaat van Zealand naar Fyn.
Een enkele keer een bezette fastcharger gehad, vaak gingen ze binnen enekele minuten weg, dus ook dat gaf geen echte problemen.

Het is heel goed meegevallen het laden tijdens de vakantie en hoewel we de terugweg vanuit Billund naar Delft in een keer zouden rijden, hebben we toch een overnachting ingepland bij een hotel met een laadpaal, omdat we geen zin hadden om een hele dag in de auto te zitten.

Zoals gezegd, met abetterrouteplanner.com, met de chargemap app en de new motion pas/app is de hele reis naar het Noorden zonder problemen verlopen. Totaal met uitstapjes: 3100km in 3 weken.

Ik heb meer gegevens over de andere laadplaatsen, maar ipv het allemaal nazoeken nu en opschrijven, beter als iemand specifieke vragen heeft.

Jure


Offline

Ruben

Newbie

  • Berichten: 4
  • Geregistreerd: do 14 mei 2020, 15:26
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Route du soleil met de Ampera-e

Berichtdi 09 jun 2020, 10:51

Hi!

Dit lijkt me het Frankrijk threadje :)

We willen op vakantie naar Sillé-le-Guillaume (voor het eerst electrisch), zo'n 740km als we Parijs mijden en over Rouen (A29/A28) rijden. Ik zie op Chargemap relatief weinig DC laders onderweg. Wat denken jullie, moet wel veilig haalbaar zijn toch? Wat is de beste site voor Franse laadpunten?

En het snelst wat een Ampera e publiek AC kan laden is toch 7,4 kwh (1 fase 32A). Dus mocht ik in Frankrijk publiek niet DC wil laden, dan kan ik beste een 22KW 3 fase lader kiezen.

Ik hoor graag jullie advies en ervaringen :)


Offline

ehermm

Newbie

  • Berichten: 7
  • Geregistreerd: za 27 sep 2014, 11:45
  • Woonplaats: Eindhoven
  • km-stand: 53000
  • Lifetime: 8
  • Auto: Ampera

Re: Route du soleil met de Ampera-e

Berichtwo 01 jul 2020, 21:42

japio schreef:Abonnement op Clem heb ik opgezegd. Wellicht is dit leuk voor wie eens een deelauto in FR wil meepakken, maar voor een passant die elektrisch wil rijden is het een drama.

http://clem.mobi/autopartage


Hallo ik had de eerste Ampera...een heel leuke en goede auto maar ik ben overgestapt op de Tesla Model S zodat alle laadproblemen ineens opgelost waren. Geweldige auto.


Offline

ehermm

Newbie

  • Berichten: 7
  • Geregistreerd: za 27 sep 2014, 11:45
  • Woonplaats: Eindhoven
  • km-stand: 53000
  • Lifetime: 8
  • Auto: Ampera

Re: Route du soleil met de Ampera-e

Berichtwo 01 jul 2020, 21:44

DerOpelmann schreef:We zijn weer terug van een heerlijke vakantie naar Zuid-Frankrijk. Met het inpakken van de auto bleek de kofferbak groter dan gedacht, de dakkoffer hebben we er dus maar weer afgehaald. Op de heenreis hebben we vier keer geladen in Frankrijk. Met nog 75-100km buffer kwamen we bij de laders aan die allemaal functioneerde.

Afbeelding

Voordat wij de parkeerplaats echt goed hadden bekeken (speeltuin voor de kids :) ) was de auto al weer klaar om te gaan. Op de heenreis hadden we een hotel bij Dijon. Met een verlengsnoer aan het stopcontact hebben we daar in de nacht nog wat (gratis) kilomters bij kunnen laden. Op de heenreis hebben we zonder problemen 1330 km afgelegd met de CC op 116km/h

Tijdens de vakantie zijn we nog even naar Spanje geweest, gewoon omdat het kan :lol:
Afbeelding

Op de terugweg zijn we in één keer naar Nederland gereden. Omdat alle laadstations op de heenweg functioneerde hadden we er wel vertrouwen in dat we met ~10% SOC bij de laadpaal konden aankomen. Achteraf bleek dat niet handig... De drie keer dat we met een lage SOC aan de laadpaal koppelde was werden de laadsessies na 14kWh afgebroken en was het vervolgens niet mogelijk om meer dan 1kWh per sessie bij te laden. Dat was wel even een tegenvaller die veel tijd kostte :problem:
Eénmaal in Nederland nog even aan de 175Kw lader gehangen... 18 uur en 1330km later waren we thuis. De Ampera-e bleek echt superieur in Frankrijk! Wat een heerlijke auto voor een lange rit en wat is elektrisch rijden geweldig met bergen!

Afbeelding

De KiWhi pas heb ik niet gebruikt. De EV-Box pas werkt niet in Frankrijk (ondanks buitenland activatie) we hebben alles met de Chargemap pas en app gedaan! We hebben de smaak te pakken, binnenkort gaan we weer terug naar Zuid-Frankrijk :clap:



mooie auto!!! e-driving is geweldig.


Offline
Avatar gebruiker

volt-NL

Stamgast

  • Berichten: 331
  • Geregistreerd: vr 08 jun 2012, 14:42
  • Woonplaats: Eindhoven
  • km-stand: 15000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Route du soleil met de Ampera-e

Berichtma 13 jul 2020, 14:19

Ruben schreef:Hi!

Dit lijkt me het Frankrijk threadje :)

We willen op vakantie naar Sillé-le-Guillaume (voor het eerst electrisch), zo'n 740km als we Parijs mijden en over Rouen (A29/A28) rijden. Ik zie op Chargemap relatief weinig DC laders onderweg. Wat denken jullie, moet wel veilig haalbaar zijn toch? Wat is de beste site voor Franse laadpunten?

En het snelst wat een Ampera e publiek AC kan laden is toch 7,4 kwh (1 fase 32A). Dus mocht ik in Frankrijk publiek niet DC wil laden, dan kan ik beste een 22KW 3 fase lader kiezen.

Ik hoor graag jullie advies en ervaringen :)

Hi Ruben
In Frankrijk zijn wat snelladers aan de snelweg van een bepaald merk gesloten ivm herhaaldelijke fouten. De beste site voor laadpunten, al dan niet in Frankrijk, is https://abetterrouteplanner.com/ Deze routeplanner kent ook de kapotte laadpalen en neemt die dus niet mee in de planning. Verder houd de route planner rekening met je auto en kan je opgeven welke temperatuur en of het regent etc. om een meest realistische route uit te rekenen.

Trouwens in Frankrijk staan ook 7.4kW laders, dus niet alleen zoeken naar 22kW laders aub.
2018-nu Zilver grijze Ampera-e (2019 model)
2012-2018 Zwarte Volt


Vorige

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten