Het is nu vr 19 apr 2024, 08:31


OnStar stopt per 31/12/2020

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Roos

Vaste klant

  • Berichten: 135
  • Geregistreerd: za 27 jun 2020, 21:58
  • km-stand: 25000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden

Berichtdi 29 jun 2021, 17:55

Nee, de dealer had het specifiek over onze Ampera-e van 2019, geleverd in juni 2020, en in eerste instantie stond dat ook in de officiele brieven van Opel Nederland. Eigenlijk hoort deze topic onder On Star.


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: OnStar stopt per 31/12/2020

Berichtzo 11 jul 2021, 21:43

Nog een dingetje om in overweging te nemen: Op het ChevyBolt.org forum las ik dat iemand een melding kreeg van GM omdat er via OnStar een melding over een probleem met de batterij was binnengekomen.

https://www.chevybolt.org/threads/an-ex ... ost-604788

Ook dat stukje veiligheid/zekerheid is ons afgenomen met het stoppen van OnStar.

Mocht er nu een probleem met de batterij optreden wat zich nog in een vroeg stadium verkeert moet je maar hopen dat de software van na de update dit oppakt... OnStar monitort het e.e.a. waarschijnlijk langer.


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: OnStar stopt per 31/12/2020

Berichtma 12 jul 2021, 12:57

Net terug van de garage voor de eerste beurt en twee updates waaronder uiteraard die van de batterij maar ook een update voor het remsysteem.

Ook nog even terloops gevraagd over OnStar, maar dat komt echt niet meer terug wisten ze me te vertellen, maar dat wist ik al omdat Opel natuurlijk alleen nog maar het PSA-systeem via Opel Connect ondersteunt.
Op de vraag over een compensatie werd ontkennend gereageerd en was ze daar niets over bekend.

Dat wordt dus maar even een mailtje sturen naar Opel, want ik ben van mening dat hier wel een compensatie tegenover moet staan.

Nu ben ik wel benieuwd of er Iemand anders hier al een compensatie heeft gehad?
Laatst bijgewerkt door Ruwils op ma 12 jul 2021, 13:50, in totaal 1 keer bewerkt.


Offline

Roos

Vaste klant

  • Berichten: 135
  • Geregistreerd: za 27 jun 2020, 21:58
  • km-stand: 25000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: OnStar stopt per 31/12/2020

Berichtma 12 jul 2021, 13:49

Heb je een rechtsbijstand verzekering Ruwils? Dan is mijn advies om die in te schakelen. Hoeveel is levensreddend jou waard? Geen compensatie, Opel moet gewoon zorgen dat er snel een vervangend systeem komt met in ieder geval de functies van e-Call!


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: OnStar stopt per 31/12/2020

Berichtma 12 jul 2021, 14:00

Ik denk niet dat "levensreddend" als een reden wordt gezien om dit via gerechtelijk weg af te dwingen. Ik heb ook geen rechtsbijstand dus dat gaat het hem sowieso niet worden. Dergelijke Online systemen zijn ook nog steeds niet verplicht.

Voor de vraag over Onstar werd ik van de receptie naar de verkoopafdeling in de showroom gestuurd en daar vertelde ze me dat een online systeem niet wettelijk verplicht is en dat Opel Connect een optie is op nieuwe auto's voor klanten die er om vragen. Omdat het bij de Ampera-e geen optie was maar standaard is en compensatie wel degelijk op zijn plaats.

Een vervangend systeem gaat er sowieso niet komen want dat is technisch niet uitvoerbaar vanwege de incompatibiliteit van de twee totaal verschillende systemen van PSA en GM.


Offline

Roos

Vaste klant

  • Berichten: 135
  • Geregistreerd: za 27 jun 2020, 21:58
  • km-stand: 25000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: OnStar stopt per 31/12/2020

Berichtma 12 jul 2021, 14:49

Ik heb het wel gemeld bij mijn rechtsbijstand, en had al vele voorgangers! Ze wachten eerst af wat er met de 2 zaken die ANWB heeft lopen gebeurd, en als dat niet in lijn is met hun rechtsgevoel, dan ondernemen ze aktie. Een van de 2 zaken gaat over het sinds april 2018 verplichtte e-Call systeem, dat levensreddend kan zijn, omdat bij zwaar ongeluk eCall reddingsdiensten alarmeerd en ook de GPS lokatie doorgeeft. Zoals ik al eerder schreef, moet een rechter van goede huize komen als dat niet als mogelijk levensreddend wordt gezien.


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: OnStar stopt per 31/12/2020

Berichtdi 13 jul 2021, 08:53

Daarnaast denk ik dat "eerste eigenaars" een goede zaak hebben ivm hun verwachtingen. Wettelijk verplicht of niet, als jij iets koopt waar je bepaalde verwachtingen bij hebt (voor dat geld!) dan moet de verkoper die verwachtingen ook waar maken...
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: OnStar stopt per 31/12/2020

Berichtdi 13 jul 2021, 10:59

sbogovac schreef:Daarnaast denk ik dat "eerste eigenaars" een goede zaak hebben ivm hun verwachtingen. Wettelijk verplicht of niet, als jij iets koopt waar je bepaalde verwachtingen bij hebt (voor dat geld!) dan moet de verkoper die verwachtingen ook waar maken...

Dat heet "non conformiteit". Toen in 2013 DAB werd vervangen door DAB+, ging Opel over zoek DAB-modules vervangen dor DAB+. Chevrolet wilde niet mee, maar is toch overstag gegaan door de actie van dit forum. Mijn rechtsbijstandsverzekering zou er anders zeker een zaak van hebben gemaakt op basis van "non conformiteit". Zie https://mijn.bovag.nl/nonconformiteit
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: OnStar stopt per 31/12/2020

Berichtza 24 jul 2021, 10:12

Heb gisteren naar aanleiding van mijn mail aan Opel Nederland anderhalve week geleden een voucher t.w.v. €150,- gekregen ter compensatie voor het verdwijnen van OnStar. Een schijtlaag bedrag natuurlijk en ook nog eens alleen te besteden bij de Opel dealer.

Omdat ik toch zeker weet dat er geen vervanger komt voor OnStar (want incompatibel met PSA's Opel Connect systeem) is die €150,- beter dan helemaal niets.. Voor eCall is er eventueel wel een vervangend systeem te realiseren want dat kan als een losse module ingebouwd worden net zoals een alarmsysteem dus mocht die zaak gewonnen worden (het zou tevens een APK-eis zijn) dan krijg ik die alsnog wel in mijn auto via een terugroepactie.

Belangrijker vind ik op dit moment de batterijproblemen en is zojuist bekend geworden dat GM eindelijk een terugroepactie gaat organiseren om de batterijpacks van de Bolts te vervangen. Dan kan Europa met de Ampera-e ook niet achter blijven want dat zijn natuurlijk gewoon GM Bolt's met een labeltje..


Offline

Roos

Vaste klant

  • Berichten: 135
  • Geregistreerd: za 27 jun 2020, 21:58
  • km-stand: 25000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: OnStar stopt per 31/12/2020

Berichtzo 25 jul 2021, 10:25

Beste Ruwils,
Heb je iets moeten tekenen om die 150 euro bon te ontvangen? M.a.w. heb je Opel finale kwijting gegeven, waardoor als een rechter Opel verplicht om On Star te vervangen je buiten spel staat?


VorigeVolgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron