Het is nu za 20 apr 2024, 01:01


OnStar stopt per 31/12/2020

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: OnStar stopt per 31/12/2020

Berichtzo 25 jul 2021, 13:48

Ik heb niks getekend. Ik was eigenlijk verbaasd dat er meteen een voucher bij het antwoord zat.
Ik ben voorlopig niet van plan deze voucher te gebruiken. In de mail staat dat het ook een aanbod is, Want ik denk dat als je de voucher gebruikt, je akkoord gaat met het aanbod. Voorlopig eerst nog maar even aanzien of er inderdaad een zaak in het voordeel van ons beslecht gaat worden. Maar technisch gezien is een overgang naar Opel Connect van de PSA-groep gewoon niet mogelijk voor GM-voertuigen, dus ook voor o.a. de Opel Mokka die ook met OnStar geleverd werd. Die zitten in hetzelfde schuitje als ons.

Hierbij de mail die ik kreeg:

Beste heer Xxxxxxxx,


Wij mailen u naar aanleiding van uw compensatieverzoek van 12 juli jongstleden, met betrekking tot het OnStar Systeem.

Wij verontschuldigen ons voor het ongemak en danken u voor uw geduld.
Ter compensatie voor het feit dat u geen OnStar meer heeft is er een besluit genomen in deze zaak en willen wij u graag bijgesloten voucher aanbieden ter waarde van 150 euro (incl. BTW).

Wij vertrouwen erop u van dienst te zijn geweest hiermee.
Wij wensen u een fijn weekend en nog vele plezierige kilometers met uw Opel!


Met vriendelijke groet,

Dragos Bergkotte

Klantenservice Opel Nederland
Telefoonnummer 020-6545751


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: OnStar stopt per 31/12/2020

Berichtzo 25 jul 2021, 14:06

Ter aanvulling op mijn vorige bericht heb ik Opel een antwoord gestuurd:

Geachte heer/mevrouw Bergkotte,

Dank voor het aanbod van de voucher, maar de geringe compensatie ter waarde van €150,- van uw aanbod dekt totaal niet de lading en de waarde van het OnStar systeem en ga ik hier dan ook niet mee akkoord. Ook het feit dat de voucher alleen bij de Opel Dealer te besteden is heb ik daar simpelweg niets aan en, zoals eerder gezegd, is dit niet echt een compensatie te noemen voor het gemis van dit toch wel essentiële systeem voor een elektrische auto.

Ook ben ik op de hoogte van een aantal rechtszaken die momenteel gevoerd worden omtrent OnStar en wil ik de uitkomst hiervan eerst af wachten.

Met vriendelijke groet,

Xxxx Wxxxxxxx


Offline

Roos

Vaste klant

  • Berichten: 135
  • Geregistreerd: za 27 jun 2020, 21:58
  • km-stand: 25000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: OnStar stopt per 31/12/2020

Berichtzo 25 jul 2021, 15:12

:thumbup: :thumbup: :thumbup: perfect Ruwils!


Offline

Roos

Vaste klant

  • Berichten: 135
  • Geregistreerd: za 27 jun 2020, 21:58
  • km-stand: 25000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: OnStar stopt per 31/12/2020

Berichtdi 31 aug 2021, 15:29

Van mijn rechtsbijstand vandaag mail gehad: Er is een deal met 2 ANWB leden over OnStar.....
Op de website van de ANWB is een update geplaatst op 18 augustus 2021. Daaruit blijkt dat de zaken niet ter zitting zijn
behandeld, omdat in beide gevallen een schikking is getroffen. Beide Opel-rijders zijn gecompenseerd
voor een bedrag van € 495,- wegens het wegvallen van het Onstar systeem.

Dit een onderlinge schikking, en heeft er helaas geen rechter naar gekeken. Als het over Opels gaat van voor 2018 is het verdwijnen van e-Call geen probleem, voor wagens van na april 2018 hopelijk wel!

Ik ga niet akkoord met 495 euro, e-Call kan levensreddend zijn, die keuze is niet zo moeilijk. Mijn rechtsbijstand is bereid verder te onderzoeken wat mogelijke vervolgstappen zijn. Wordt vervolgd.


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: OnStar stopt per 31/12/2020

Berichtdi 31 aug 2021, 16:34

Ik heb dat ook gelezen op de ANWB-site. Erg vreemd dat ze het met geen woord hebben over het eCall systeem.
Dan zijn die twee die hebben geschikt waarschijnlijk eigenaren van een Mokka of Ampera-e van voor 2018.
Dus als ik het goed begrijp lopen er geen rechtszaken meer? Dan heeft Opel bij voorbaat al gewonnen en hoeven ze zelfs geen €150,- voucher meer te geven.

Wat wel vreemd is dat Opel blijkbaar niet wordt aangepakt betreffende eCall wat een verplichting op voertuigen vanaf 2018 zou zijn. Zou de RDW of de wetgever dit dan niet moeten oppakken? Ook vind ik het kwalijk als de ANWB het hier bij laat zitten.


Offline

Roos

Vaste klant

  • Berichten: 135
  • Geregistreerd: za 27 jun 2020, 21:58
  • km-stand: 25000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: OnStar stopt per 31/12/2020

Berichtdi 14 sep 2021, 17:52

Hierbij ter info de reactie die ik van de RDW heb ontvangen:

Het OnStar systeem is niet hetzelfde als het eCall systeem zoals bedoeld in VO 2015/758. Dat zijn twee verschillende dingen.
„op 112 gebaseerd eCall-boordsysteem":
een noodsysteem, bestaande uit de apparatuur aan boord van het voertuig, samen met de middelen om een eCall-verbinding te activeren en te beheren en een boodschap te verzenden, dat automatisch door sensoren in het voertuig of manueel wordt geactiveerd, waarbij via openbare netwerken voor draadloze mobiele communicatie signalen worden uitgezonden voor het doorzenden van een gestandaardiseerde minimumreeks van gegevens en op basis van het nummer 112 een audioverbinding tot stand wordt gebracht tussen de inzittenden van het voertuig en een eCall-alarmcentrale;
Bron: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 31&from=NL

Voertuigen (Niewe modelen) waarbij na 31 maart 21018 een nieuwe typegoedkeuring wordt aangevraagt moeten zijn voorzien van een ecall systeem.
Uw voertuig is voozien van een reeds bestaande (oude typegoedkeuring van voor 13-03-2018) typegoedkeuring die in februari 2019 een wijziging heeft gehad.
Omdat het hier een oude goedkeuring betrof is uw voertuig niet voorzien van een ecall systeem.

In de APK is het volgende beschreven:
6.
De waarschuwingsinrichting van het eCall-boordsysteem van personenauto’s in gebruik genomen na 31 december 2017, mag geen defect aan geven.
Toelichting op de APK:
Omdat het voertuig niet is voorzien van een dergelijk systeem is zal dit bij de APK geen probleem geven.

Het is wat het is, ik vraag me af of er een slim Forum lid is of via via, die van On Star een werkend e-Call systeem kan maken?


Offline

regis

Newbie

  • Berichten: 17
  • Geregistreerd: do 25 jun 2020, 22:35
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: OnStar stopt per 31/12/2020

Berichtwo 15 sep 2021, 14:18

Roos bedankt voor de info.
Op het Duitse Ampera forum heb ik een tijd geleden gelezen dat iemand van een ander forum (Tsjechisch?) de ecall/onstar elektronica had uitgebouwd om een simcard te plaatsen. Dat was redelijk eenvoudig omdat de elektronica (printplaat) voorzien is van aansluitingen om een simcardlezer te plaatsen. Waar die simcard dan naar toe ging bellen werd mij niet duidelijk. Ondanks dat ik mijn werkzame leven met dergelijke hard/software mijn geld heb verdiend had ik geen zin om mijn auto aan dergelijke experimenten bloot te stellen en Onstar werkte toen nog prima.
Jammer genoeg die site/forum naam niet bewaard en even gezocht maar ik kan hem zo snel niet meer vinden. Ik herinner me wel dat het in en uitbouwen van de elektronica/printplaat een crime was. Natuurlijk is het mogelijk om iets zinnig met deze elektronica te doen maar zonder gegevens en de hardware (elektronica uit een sloop Ampera e ?) lijkt mij dit een zeer moeilijke zaak voor een hobbyist, maar zeker niet onmogelijk.
Wat ik toen gezien heb op dat forum maakt het nog vreemde dat Opel dit niet heeft opgepakt want ik kreeg de indruk dat e.e.a. toch minder moeilijk is als men denkt en zeker als je over de juiste technische gegevens en materialen bezit.


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: OnStar stopt per 31/12/2020

Berichtwo 15 sep 2021, 17:16

regis schreef:Wat ik toen gezien heb op dat forum maakt het nog vreemde dat Opel dit niet heeft opgepakt want ik kreeg de indruk dat e.e.a. toch minder moeilijk is als men denkt en zeker als je over de juiste technische gegevens en materialen bezit.

Vergeet niet dat OnStar in feite een Amerikaans product is. Waar de Ampera en Europese Volt bij de binnenspiegel in het plafond een afdekplaatje zit, zit bij de Amerikaanse Volt het bedieningspaneel van OnStar. Het zou mij niets verbazen dat de hele rommel wel is ingebouwd, maar gewoon niet in aangesloten, of domweg afgedekt is. Zo doet men dat bij GM sinds 2011.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: OnStar stopt per 31/12/2020

Berichtwo 15 sep 2021, 17:17

Roos schreef:Het is wat het is, ik vraag me af of er een slim Forum lid is of via via, die van On Star een werkend e-Call systeem kan maken?

Het lijkt mij dat de auto dan niet meer voldoet aan de Nederlandse typegoedkeuring, wat reden is voor afkeur. Opel zal vinden dat er met de auto gerommeld is.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline

regis

Newbie

  • Berichten: 17
  • Geregistreerd: do 25 jun 2020, 22:35
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: OnStar stopt per 31/12/2020

Berichtdo 16 sep 2021, 14:28

Toch nog even gezocht op het Duitse forum hoe iemand zelf aan het knutselen was geweest in de OnStar elektronica.

Het bleek iemand uit Oekraïne te zijn die zijn GM Volt heeft aangepast.
Hij heeft het geheel in het Engels gedocumenteerd (PDF) maar met de vertaalmode is het Russisch ook goed leesbaar. In zijn geval moest hij een andere wifi module kopen vanwege de LTE-frequenties in Oekraïne (auto uit Polen geïmporteerd).
https://www.drive2.ru/l/551502664060372375/
https://www.drive2.ru/l/551971330891713562/

Ben het dan ook met Roos eens er moet een slimme Ampera e bezitter opstaan, de boel aanpassen en Opel Europa voor gek zetten.


VorigeVolgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron