Het is nu di 20 aug 2019, 03:40


koude lucht uit verwarming

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

volt-NL

Stamgast

  • Berichten: 328
  • Geregistreerd: vr 08 jun 2012, 14:42
  • Woonplaats: Eindhoven
  • km-stand: 10070
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

koude lucht uit verwarming

Berichtwo 06 feb 2019, 11:26

Op zich heb ik geen probleem met de verwarming van de (2019) Ampera-e, alleen na een poosje rijden in koud weer met de verwarming op 19 of 20 komt er ineens ijskoude lucht uit de verwarming. Herkennen jullie dit ook?

Het zelfde krijg je als je bijvoorbeeld de temperatuur van 20 naar 19 graden zet. Dan begint de auto erg koude lucht te blazen. Lijkt wel of het zo geprogrammeerd is dat de temperatuur binnen een paar seconden van 20 naar 19 moet gaan. Wat helemaal niet nodig is. Als het buiten warm is wil je dit misschien wel, maar in de winter wil ik dit echt niet.
2018-nu Zilver grijze Ampera-e (2019 model)
2012-2018 Zwarte Volt


Offline

sarion

Bekende

  • Berichten: 60
  • Geregistreerd: vr 24 nov 2017, 11:52
  • km-stand: 10000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: koude lucht uit verwarming

Berichtwo 06 feb 2019, 11:46

Ik herken wel dat het soms (?) enorm scheelt of je 1 graad de temp aanpast, en dat de hele auto dan van fris naar warm gaat of andersom. Lijkt soms meer een aan/uit knop. Niet echt prettig of wat je verwacht.


Offline

sbogovac

Vaste klant

  • Berichten: 220
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 122578
  • Lifetime: 22
  • Auto: Ampera

Re: koude lucht uit verwarming

Berichtwo 06 feb 2019, 17:03

Is het niet "gewoon" een kwestie van de luchtstroom te reguleren? Als er nog steeds lucht van buiten binnen komt en de (elektrische!) verwarming gaat uit, ja... dan gaat't snel. Maar wellicht helpt het als je de luchtcirculering aan zet (of hoe heet die knop dat de lucht binnen de auto rondjes maakt)?
Opel Ampera, Lithium White, 2013, 122.578 km. Lifetime verbruik: 2,2 l./100km.


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3459
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: koude lucht uit verwarming

Berichtwo 06 feb 2019, 17:19

Eigenschap van een warmtepomp, de verdamper heeft weinig massa en koelt derhalve razendsnel af.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

volt-NL

Stamgast

  • Berichten: 328
  • Geregistreerd: vr 08 jun 2012, 14:42
  • Woonplaats: Eindhoven
  • km-stand: 10070
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: koude lucht uit verwarming

Berichtwo 06 feb 2019, 17:32

japio schreef:Eigenschap van een warmtepomp, de verdamper heeft weinig massa en koelt derhalve razendsnel af.

welke warmte pomp?
2018-nu Zilver grijze Ampera-e (2019 model)
2012-2018 Zwarte Volt


Offline
Avatar gebruiker

volt-NL

Stamgast

  • Berichten: 328
  • Geregistreerd: vr 08 jun 2012, 14:42
  • Woonplaats: Eindhoven
  • km-stand: 10070
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: koude lucht uit verwarming

Berichtwo 06 feb 2019, 17:34

sbogovac schreef:Is het niet "gewoon" een kwestie van de luchtstroom te reguleren? Als er nog steeds lucht van buiten binnen komt en de (elektrische!) verwarming gaat uit, ja... dan gaat't snel. Maar wellicht helpt het als je de luchtcirculering aan zet (of hoe heet die knop dat de lucht binnen de auto rondjes maakt)?

Dit is misschien een work-a-round, circulatie op intern zetten zou kunnen helpen, dat ga ik uitproberen.
2018-nu Zilver grijze Ampera-e (2019 model)
2012-2018 Zwarte Volt


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3459
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: koude lucht uit verwarming

Berichtwo 06 feb 2019, 21:02

volt-NL schreef:welke warmte pomp?


Een apparaat wat ergens tussen de voor en achterwielen verstopt zit. In de zomer noem je het een airco.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline

sarion

Bekende

  • Berichten: 60
  • Geregistreerd: vr 24 nov 2017, 11:52
  • km-stand: 10000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: koude lucht uit verwarming

Berichtwo 06 feb 2019, 21:24

Allerlei elektrische auto's hebben een warmtepomp, maar de Ampera-e niet. Die heeft een veel minder efficiënte technologie, die dus veel meer stroom verbruikt.

Schijnbaar overweegt Chevrolet er wel een in een winter package, om ook het bereik te vergroten: https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 9480963122


Offline

HJee

Newbie

  • Berichten: 34
  • Geregistreerd: vr 27 okt 2017, 21:29
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera

Re: koude lucht uit verwarming

Berichtdo 07 feb 2019, 16:52

volt-NL schreef:Op zich heb ik geen probleem met de verwarming van de (2019) Ampera-e, alleen na een poosje rijden in koud weer met de verwarming op 19 of 20 komt er ineens ijskoude lucht uit de verwarming. Herkennen jullie dit ook?

Het zelfde krijg je als je bijvoorbeeld de temperatuur van 20 naar 19 graden zet. Dan begint de auto erg koude lucht te blazen. Lijkt wel of het zo geprogrammeerd is dat de temperatuur binnen een paar seconden van 20 naar 19 moet gaan. Wat helemaal niet nodig is. Als het buiten warm is wil je dit misschien wel, maar in de winter wil ik dit echt niet.


Ik had hetzelfde probleem en heb dit opgelost door de ventilator snelheid instelling aan te passen ergens in het instellingen menu. Dan blaast hij niet zo snel als de auto warm genoeg is.


Offline
Avatar gebruiker

volt-NL

Stamgast

  • Berichten: 328
  • Geregistreerd: vr 08 jun 2012, 14:42
  • Woonplaats: Eindhoven
  • km-stand: 10070
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: koude lucht uit verwarming

Berichtdo 07 feb 2019, 17:06

HJee schreef:
volt-NL schreef:Op zich heb ik geen probleem met de verwarming van de (2019) Ampera-e, alleen na een poosje rijden in koud weer met de verwarming op 19 of 20 komt er ineens ijskoude lucht uit de verwarming. Herkennen jullie dit ook?

Het zelfde krijg je als je bijvoorbeeld de temperatuur van 20 naar 19 graden zet. Dan begint de auto erg koude lucht te blazen. Lijkt wel of het zo geprogrammeerd is dat de temperatuur binnen een paar seconden van 20 naar 19 moet gaan. Wat helemaal niet nodig is. Als het buiten warm is wil je dit misschien wel, maar in de winter wil ik dit echt niet.


Ik had hetzelfde probleem en heb dit opgelost door de ventilator snelheid instelling aan te passen ergens in het instellingen menu. Dan blaast hij niet zo snel als de auto warm genoeg is.
Bedankt HJee! Ga ik straks proberen.

In de handleiding op pagina 95 (van de 18.5 versie) staat er inderdaad iets over:
Auto-instellingen
● Klimaat en luchtkwaliteit
Automatische ventilatorsnelheid:
Verandert het niveau van het
luchtdebiet van de klimaatregeling
in het interieur in automatische
modus.
2018-nu Zilver grijze Ampera-e (2019 model)
2012-2018 Zwarte Volt


Volgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron