Switch to full style
Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
Plaats een reactie

Torque - Welke data toon jij?

vr 22 feb 2019, 11:19

Om gedetailleerde gegevens van de Ampera-e uit te lezen kun je gebruik maken van Torque Pro. Meerdere forumleden doen dit al, maar voor degene die dit nog willen doen, onderstaand een stappenplan:

Bron: https://www.chevybolt.org/forum/10-technical-discussion/26666-chevrolet-bolt-obd2-pids.html
Visueel: https://www.youtube.com/watch?v=LjqDk08x9EY

Op bovenstaande bronnen worden onderstaande stappen beschreven:
Bestand op de telefoon downloaden:
Open op de telefoon http://bit.ly/ChevyBoltPIDs
Als dit al niet automatisch gaat, ga naar het tabblad "Notes"
Klik op de link "Click here to download the CSV tab (please share only this document, NOT this link" om een CSVbestand te downloaden met de pid gegevens.

Open Torque Pro (Android)
1) In de voorgaande stap hebben we een CSV gedownload
2) Astro File Manager gebruiken (of een andere app die verborgen mappen kan tonen)
2a) ga naar de gedownloade CSV en kopieer deze
2b) navigeer naar / interne opslag / (kan zijn / sdcard / of een willekeurig aantal opties)
2c) navigeer naar .torque (dit is een verborgen map)
2d) navigeer naar extendedpids (als deze map niet bestaat, maakt deze dan aan of voer de stappen 3,4 uit en keer hier naar terug)
2e) ga naar / interne opslag / .torque / extendedpids /
2f) kopieer het CSV-bestand daar
3) open Torque Pro , menu, instellingen, Extra PID's en sensoren beheren
4) rechtsboven menu, vooraf gedefinieerde set toevoegen en het CSV-bestand zou in de lijst moeten staan
... (voor overige opties zie bron link...)
11) pas het dashboard aan naar wens
11a) van het realtime informatiescherm, veeg naar rechts om naar een lege pagina te gaan
11b) als er geen lege pagina is, ga naar het hoofdmenu, algemene voorkeuren, aantal dashboardschermen verhogen
11c) terug op je dashboardscherm, tandwiel linksonder, lay-outinstellingen, schakel lay-outmodus bewerken in
11d) voeg nu elke keer dat je het scherm aanraakt een nieuw weergave-element toe. Selecteer wat je wil toevoegen.

Nu leek het mij leuk om met elkaar te delen hoe iedereen het dashboard heeft ingedeeld en welke waardes bij bijvoorbeeld capaciteit naar voren komen. Een screenshot van de telefoon kan bijvoorbeeld geupload worden via https://nl.imgbb.com/ en gebruik de BB codes

Onderstaand enkele van mijn waardes:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Voor mij is het nog relatief nieuw deze data. Wat mij opviel is dat na het redelijk leeg rijden van de accu en vervolgens volledig laden de capaciteit van 60,2 naar 60,3 is gegaan :? :?: . Graag hoor ik jullie ervaringen en ben ik benieuwd naar jullie capaciteit en dashboard.

Re: Torque - Welke data toon jij?

di 05 maart 2019, 10:47

Android Auto i.c.m. AA Mirror... Das toch wel heel makkelijk op het scherm van de Ampera-e :D

Afbeelding

Afbeelding

Capaciteit van de accu staat ondertussen op 60,7 kWh :?:

Re: Torque - Welke data toon jij?

do 11 apr 2019, 08:51

Live data uit Torque gekoppeld aan routeplanner https://abetterrouteplanner.com

De logbestanden van Torque worden verzonden naar abetterrouteplanner (beste EV planner die er is :thumbup:). Met de logbestanden is er een planning op basis van de huidige accu capaciteit en direct inzicht in het geplande verbruik en het huidige verbruik. Ook is precies duidelijk met hoeveel % accu je bij de geplande laadpaal uitkomt. Tevens kun je de geadviseerde snelheid zien, om zo snel als mogelijk te reizen. Allemaal live data uit de auto! Binnenkort weer naar Zuid-Frankrijk, hier ga ik heel veel plezier aan beleven :clap:

Excuus voor de kwaliteit, met de telefoon konden we geen foto's maken :lol: ;)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Torque - Welke data toon jij?

vr 05 jul 2019, 20:37

Hartelijk dank voor de info. Hiermee kon ik de app Torque plus gereed maken voor de Ampera. Het lukt me alleen niet om mijn OBD2 te verbinden met mijn telefoon. Ik heb al een andere odm2 gekocht, maar dat helpt niet. Wat kan ik fout hebben gedaan?

Re: Torque - Welke data toon jij?

vr 21 feb 2020, 21:33

Ik heb Torque geïnstalleerd met de PID van het Chevy forum.

Van de data zie ik alleen (de juiste) gegevens van SoC Raw en HBATT.
Alle overige data zoals in deze thread zijn leeg (-) of 0.

Wat is hiervan de oorzaak, mogelijk dat ik een 2019 Ampera heb?

Bij voorbaat dank!

Re: Torque - Welke data toon jij?

za 25 feb 2023, 12:53

Ik pak even dit topic om het "Nieuwe accu gekregen? Meld het hier!" draadje niet teveel te vertroebelen.

Via de site van Car Scanner ben ik op het spoor gezet van de Vgate iCar Pro OBDII scanner. Ik heb eerst met de app Car Scanner geprobeerd om de batterij capaciteit uit te lezen van de nieuwe pack. Dit omdat ik berichten las dat deze bij sommige niet goed ingeleerd is en daarom te weinig capaciteit zou geven. De gratis versie liet geen waarde zien bij "Bat Cap Est", dus geupgrade naar de betaalde versie, ook geen geluk. Terwijl alle andere waarden wel getoond worden, heel raar (en irritant).

Toen Torque Pro aangeschaf en via deze tutorial de PID ingeladen. Bij mij komt in stap vier geen nieuwe set in de lijst naar voren. Als onder "Manage custom OBD2 PIDs" op de drie bolletjes klikt kan je wel "Import CSV file" kiezen en dat werkt ook prima. Als je aan het dashboard "!Battery - Pack - Capacity kWh estimated 2019+" toevoegt laat hij keurig de waarde zien. Bij mij 62 kWh!

Afbeelding
Afbeelding

Re: Torque - Welke data toon jij?

za 25 feb 2023, 19:12

Klopt, ook bij mij laat Car Scanner niet de "Batt Cap Est" waarde zien, dus ik blijf gewoon EngineLink gebruiken die ik ook aangeschaft heb.
Torque Pro is alleen voor Andriod en iPhone gebruikers zijn dus aangewezen op EngineLink, wat verder prima werkt.
Bij mij is de capaciteit héél langzaam inmiddels opgeklommen tot 63.33 kWh.
Onderstaand is maar één scherm. Ik kan ook de individuele voltages van alle 96 celpacks zien.

Afbeelding

Re: Torque - Welke data toon jij?

za 25 feb 2023, 21:34

Je kunt bij barscanner wel de estimated capacity zien, alleen niet op het hoofdscherm. Ik zit nu niet in de auto, maar je hebt een optie om te tonen welke waarde je wil tonen op het hoofdscherm. Daar zit ook the estimated battery capacity bij en daarachter zie je dan ook de capaciteit staan (was bij mij 64KwH), allen kun je het niet op het hoofdscherm te zien.

Re: Torque - Welke data toon jij?

ma 27 feb 2023, 08:10

Ruwils schreef:Klopt, ook bij mij laat Car Scanner niet de "Batt Cap Est" waarde zien, dus ik blijf gewoon EngineLink gebruiken die ik ook aangeschaft heb.
Torque Pro is alleen voor Andriod en iPhone gebruikers zijn dus aangewezen op EngineLink, wat verder prima werkt.
Bij mij is de capaciteit héél langzaam inmiddels opgeklommen tot 63.33 kWh.
Onderstaand is maar één scherm. Ik kan ook de individuele voltages van alle 96 celpacks zien.

Afbeelding



gebruik de zelfde app alleen bij mij geeft ie nog steeds 57 kw aan.
inmiddels weet ik als ik het uitreken dat ik dan op 62,8 kw uit kom.
snelladen gaat ook al iets sneller je moet alleen ruim 20 min aan de lader blijven voordat ie echt gaat oplopen.
na 30 min vond ik het wel weer mooi en stond de waarde op 32 kw.
Ruwils heb je nog tips voor het uitlezen ?
heb alles stappen gevolgd en gebruik de chervolet bold obd2 dips-cvs.cvs

Re: Torque - Welke data toon jij?

ma 27 feb 2023, 18:57

Inmiddels is de cap. van de nieuwe accu in Torque gestegen naar 63,9kWh,

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Ampera-Ed op ma 27 feb 2023, 19:41, in totaal 2 keer bewerkt.
Plaats een reactie