Het is nu di 10 dec 2019, 07:57


newbie: beter om bijna volle of lege accu te laden?

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Stellaferox

Newbie

  • Berichten: 1
  • Geregistreerd: di 12 nov 2019, 10:00
  • km-stand: 300
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

newbie: beter om bijna volle of lege accu te laden?

Berichtwo 13 nov 2019, 14:41

Hi,

Ben totaal nieuw op het gebied van elektrische auto's dus ik stel wrsch een paar vragen die al honderd keer beantwoord zijn.

1. Is het beter om de auto telkens op te laden, ook al is de accu bijna vol, of is het beter om de acccu zo ver mogelijk leeg te rijden en dan op te laden?

2. Ik laad thuis met een gewoon stopcontact en op het werk mbv een laadpaal. Moet ik de maximum laadintensiteit op 6 of 10A hebben staan?

Dank alvast en groet,

Marc


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3477
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: newbie: beter om bijna volle of lege accu te laden?

Berichtwo 20 nov 2019, 12:08

Het lijkt allemaal niets uit te maken, alleen de eerste generatie Leaf had problemen, maar de Volt en Ampera maken gebruik van betere batterijkoeling en houden een grotere buffer aan.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline

Robw

Newbie

  • Berichten: 12
  • Geregistreerd: wo 07 nov 2018, 20:47
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: newbie: beter om bijna volle of lege accu te laden?

Berichtvr 22 nov 2019, 09:35

Ik gebruikte 10A voor de laadcapaciteit toen ik thuis nog geen laad paal had. 6A schiet helemaal niet op.


Offline
Avatar gebruiker

volt-NL

Stamgast

  • Berichten: 329
  • Geregistreerd: vr 08 jun 2012, 14:42
  • Woonplaats: Eindhoven
  • km-stand: 10070
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: newbie: beter om bijna volle of lege accu te laden?

Berichtvr 29 nov 2019, 14:21

Theoretisch is het het beste om de accu nooit helemaal leeg of helemaal vol te laden. Hierom heeft de fabrikant al een buffer ingebouwd. En is 100% vol niet echt 100% vol en 0% leeg niet echt leeg. En men gaat er vanuit dat je eigenlijk (bijna) nooit de accu echt helemaal leeg gaat rijden, dus de buffer aan de onderkant is niet heel erg groot. Een reden om de accu niet helemaal vol te doen is als je boven op een heuvel woont en thuis oplaad. Want met een volle accu kan je niet op de motor remmen.

Ik zelf probeer de accu zoveel mogelijk vol te hebben, maar misschien tot 95% of zo. Ik doe het zoveel mogelijk vol, voor het geval dat ik ineens een lang stuk moet rijden. Maar afgelopen week is de accu niet boven de 75% geweest
2018-nu Zilver grijze Ampera-e (2019 model)
2012-2018 Zwarte Volt



Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron