Het is nu do 28 maart 2024, 10:35


newbie: beter om bijna volle of lege accu te laden?

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Stellaferox

Newbie

  • Berichten: 1
  • Geregistreerd: di 12 nov 2019, 10:00
  • km-stand: 300
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

newbie: beter om bijna volle of lege accu te laden?

Berichtwo 13 nov 2019, 14:41

Hi,

Ben totaal nieuw op het gebied van elektrische auto's dus ik stel wrsch een paar vragen die al honderd keer beantwoord zijn.

1. Is het beter om de auto telkens op te laden, ook al is de accu bijna vol, of is het beter om de acccu zo ver mogelijk leeg te rijden en dan op te laden?

2. Ik laad thuis met een gewoon stopcontact en op het werk mbv een laadpaal. Moet ik de maximum laadintensiteit op 6 of 10A hebben staan?

Dank alvast en groet,

Marc


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: newbie: beter om bijna volle of lege accu te laden?

Berichtwo 20 nov 2019, 12:08

Het lijkt allemaal niets uit te maken, alleen de eerste generatie Leaf had problemen, maar de Volt en Ampera maken gebruik van betere batterijkoeling en houden een grotere buffer aan.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline

Robw

Newbie

  • Berichten: 25
  • Geregistreerd: wo 07 nov 2018, 20:47
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: newbie: beter om bijna volle of lege accu te laden?

Berichtvr 22 nov 2019, 09:35

Ik gebruikte 10A voor de laadcapaciteit toen ik thuis nog geen laad paal had. 6A schiet helemaal niet op.


Offline
Avatar gebruiker

volt-NL

Stamgast

  • Berichten: 332
  • Geregistreerd: vr 08 jun 2012, 14:42
  • Woonplaats: Eindhoven
  • km-stand: 20000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: newbie: beter om bijna volle of lege accu te laden?

Berichtvr 29 nov 2019, 14:21

Theoretisch is het het beste om de accu nooit helemaal leeg of helemaal vol te laden. Hierom heeft de fabrikant al een buffer ingebouwd. En is 100% vol niet echt 100% vol en 0% leeg niet echt leeg. En men gaat er vanuit dat je eigenlijk (bijna) nooit de accu echt helemaal leeg gaat rijden, dus de buffer aan de onderkant is niet heel erg groot. Een reden om de accu niet helemaal vol te doen is als je boven op een heuvel woont en thuis oplaad. Want met een volle accu kan je niet op de motor remmen.

Ik zelf probeer de accu zoveel mogelijk vol te hebben, maar misschien tot 95% of zo. Ik doe het zoveel mogelijk vol, voor het geval dat ik ineens een lang stuk moet rijden. Maar afgelopen week is de accu niet boven de 75% geweest
2018-nu Zilver grijze Ampera-e (2019 model)
2012-2018 Zwarte Volt


Offline
Avatar gebruiker

Morgoth

Harde kern

  • Berichten: 799
  • Geregistreerd: ma 25 jun 2012, 16:25
  • Woonplaats: Eschebrügge (D)
  • km-stand: 186000
  • Lifetime: 49
  • Auto: Ampera

Re: newbie: beter om bijna volle of lege accu te laden?

Berichtma 06 jan 2020, 10:21

Je kunt een Ampera helemaal vol laden en helemaal leeg rijden. De elektronica in de auto zorgt voor een minimale lading en een maximale lading. Die is erg veilig gesteld. Ik heb het nooit anders gedaan met mijn Ampera's en ook na dik 180.000km was er niets aan de laadcapaciteit veranderd.
Twee Ampera's gereden, een Parelwitte van 2012 en een Subterranean van 31 december 2016. In 7 jaar totaal 351.000km mee gereden.

Inmiddels al twee jaar onderweg met een Hyundai Kona EV.


Offline

Roos

Vaste klant

  • Berichten: 134
  • Geregistreerd: za 27 jun 2020, 21:58
  • km-stand: 25000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: newbie: beter om bijna volle of lege accu te laden?

Berichtma 06 jul 2020, 12:10

Door een afsluiting snelweg moesten we 40 km meer rijden dan gepland.... was even spannend. bij laatste 7 km, melde Ampera nog 21 km mogelijk, en bij 20 kwam melding leeg, aantal functies kunnen uitvallen. Toch thuisgekomen, en op laadpaal aangesloten, toen kwam melding nog 5 km reserve. Inmiddels vol, en op afrekening 62,4 kW geladen..... Kan dat in een pakket van 60kW, foute meter, of.... kan er meer dan 60 kW in ons accupakket?


Offline

ereader

Bekende

  • Berichten: 63
  • Geregistreerd: wo 10 feb 2016, 14:36
  • Woonplaats: Schoonoord
  • km-stand: 196000
  • Lifetime: 18
  • Auto: anders

Re: newbie: beter om bijna volle of lege accu te laden?

Berichtma 06 jul 2020, 13:26

Je meter zal iets meer aangeven dan er daadwerkelijk in de accu past. Dit is omdat er tijdens het laden enige energie verloren gaat door warmteontwikkeling. In de praktijk zal dit maximaal een paar procent zijn.
Niet meer de Ampera mei 2012, White Diamond Tri-Coat, Leather jet black/red, Bose sound system.
Inmiddels hebben we onze Hyundai Ioniq electric Comfort, Fiery red met Infinity Sound system


Offline

Roos

Vaste klant

  • Berichten: 134
  • Geregistreerd: za 27 jun 2020, 21:58
  • km-stand: 25000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: newbie: beter om bijna volle of lege accu te laden?

Berichtma 06 jul 2020, 13:39

Bedankt voor je hele snelle reactie Ereader! :thumbup:

ereader schreef:Je meter zal iets meer aangeven dan er daadwerkelijk in de accu past. Dit is omdat er tijdens het laden enige energie verloren gaat door warmteontwikkeling. In de praktijk zal dit maximaal een paar procent zijn.



Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten