Pagina 1 van 1

newbie: beter om bijna volle of lege accu te laden?

BerichtGeplaatst: wo 13 nov 2019, 14:41
door Stellaferox
Hi,

Ben totaal nieuw op het gebied van elektrische auto's dus ik stel wrsch een paar vragen die al honderd keer beantwoord zijn.

1. Is het beter om de auto telkens op te laden, ook al is de accu bijna vol, of is het beter om de acccu zo ver mogelijk leeg te rijden en dan op te laden?

2. Ik laad thuis met een gewoon stopcontact en op het werk mbv een laadpaal. Moet ik de maximum laadintensiteit op 6 of 10A hebben staan?

Dank alvast en groet,

Marc

Re: newbie: beter om bijna volle of lege accu te laden?

BerichtGeplaatst: wo 20 nov 2019, 12:08
door japio
Het lijkt allemaal niets uit te maken, alleen de eerste generatie Leaf had problemen, maar de Volt en Ampera maken gebruik van betere batterijkoeling en houden een grotere buffer aan.

Re: newbie: beter om bijna volle of lege accu te laden?

BerichtGeplaatst: vr 22 nov 2019, 09:35
door Robw
Ik gebruikte 10A voor de laadcapaciteit toen ik thuis nog geen laad paal had. 6A schiet helemaal niet op.

Re: newbie: beter om bijna volle of lege accu te laden?

BerichtGeplaatst: vr 29 nov 2019, 14:21
door volt-NL
Theoretisch is het het beste om de accu nooit helemaal leeg of helemaal vol te laden. Hierom heeft de fabrikant al een buffer ingebouwd. En is 100% vol niet echt 100% vol en 0% leeg niet echt leeg. En men gaat er vanuit dat je eigenlijk (bijna) nooit de accu echt helemaal leeg gaat rijden, dus de buffer aan de onderkant is niet heel erg groot. Een reden om de accu niet helemaal vol te doen is als je boven op een heuvel woont en thuis oplaad. Want met een volle accu kan je niet op de motor remmen.

Ik zelf probeer de accu zoveel mogelijk vol te hebben, maar misschien tot 95% of zo. Ik doe het zoveel mogelijk vol, voor het geval dat ik ineens een lang stuk moet rijden. Maar afgelopen week is de accu niet boven de 75% geweest

Re: newbie: beter om bijna volle of lege accu te laden?

BerichtGeplaatst: ma 06 jan 2020, 10:21
door Morgoth
Je kunt een Ampera helemaal vol laden en helemaal leeg rijden. De elektronica in de auto zorgt voor een minimale lading en een maximale lading. Die is erg veilig gesteld. Ik heb het nooit anders gedaan met mijn Ampera's en ook na dik 180.000km was er niets aan de laadcapaciteit veranderd.

Re: newbie: beter om bijna volle of lege accu te laden?

BerichtGeplaatst: ma 06 jul 2020, 12:10
door Roos
Door een afsluiting snelweg moesten we 40 km meer rijden dan gepland.... was even spannend. bij laatste 7 km, melde Ampera nog 21 km mogelijk, en bij 20 kwam melding leeg, aantal functies kunnen uitvallen. Toch thuisgekomen, en op laadpaal aangesloten, toen kwam melding nog 5 km reserve. Inmiddels vol, en op afrekening 62,4 kW geladen..... Kan dat in een pakket van 60kW, foute meter, of.... kan er meer dan 60 kW in ons accupakket?

Re: newbie: beter om bijna volle of lege accu te laden?

BerichtGeplaatst: ma 06 jul 2020, 13:26
door ereader
Je meter zal iets meer aangeven dan er daadwerkelijk in de accu past. Dit is omdat er tijdens het laden enige energie verloren gaat door warmteontwikkeling. In de praktijk zal dit maximaal een paar procent zijn.

Re: newbie: beter om bijna volle of lege accu te laden?

BerichtGeplaatst: ma 06 jul 2020, 13:39
door Roos
Bedankt voor je hele snelle reactie Ereader! :thumbup:

ereader schreef:Je meter zal iets meer aangeven dan er daadwerkelijk in de accu past. Dit is omdat er tijdens het laden enige energie verloren gaat door warmteontwikkeling. In de praktijk zal dit maximaal een paar procent zijn.