Switch to full style
Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
Plaats een reactie

Rechtzaak tegen Opel (reclame code al gewonnen)

do 12 maart 2020, 12:37

Beste allemaal,

Ik ben bezig met mijn fin lease contract te vernietigen op basis van dwaling, het begint bij de reclame van Amsterdam naar Maastricht en terug. Wij weten allemaal dat dit niet haalbaar is en zeker niet rond de tijd van de reclame.

https://www.nu.nl/auto/6033052/reclame- ... -opel.html

Ik heb gelijk gekregen bij de reclame code commissie en ben nog in gesprek met Opel Nederland zelf alleen de Opel Dealer Henri en Herman zijn ze erg arrogant, vernietiging brief van mijn advocaat is er al heen gegaan.

Bij de dealer vertellen ze dus dat je gemiddeld 363 km kan rijden en ook zo de Ampera-E vol opgeladen mee krijgt. Na 10 min. rijden zakt het gemiddelde al heel snel naar de 300 km +-. Ik ben op zoek naar mensen die dit kunnen bevestigen, aangezien de dealer/verkoper zegt dit nooit met mij heeft besproken.... niks over de actieradius grote leugen is, iedereen die elektrisch gaat rijden heeft juist heel veel vragen daarover. Ik zie ze er ook vooraan dit onder ede gewoon vast te gaan houden, dus ik probeer getuigen te vinden om mijn zaak nog sterker te gaan maken.


Ik heb ook gesprekken opgenomen van Opel Nederland zelf en die liegen er niet om (als zoekende voor mijn vriendin aangezien niemand meer wilde reageren schriftelijk) De Medewerker Jeroen eindigt heeft u nog meer vragen, ik zeg nee u heeft mij heel goed geholpen. Lachend zegt hij nee klopt de helft wat ik verteld heb heeft u niet van mij…..

Tevens ben ik achter gekomen dat mijn complete leren stoelen niet helemaal van leer zijn, zijkant tegen versnellingspook aan is gewoon met stof bekleed, rijders en bijrijders kant. Is mierenneuken maar ze kunnen het nu krijgen ik roep ook iedereen op die leren stoelen heeft om met mij contact op te nemen, aangezien ze dit moeten gaan aanpassen of compenseren.

Ook roep ik iedereen op die misleid is door de reclame/dealer zeker rond de periode van de reclame om contact met mij op te nemen.

Zie hier brief naar de dealer toe:



Geachte heer, mevrouw,
Op 24 december 2019 hebben wij een overeenkomst gesloten voor de Amera-E auto voor het bedrag
van 49.411,04 Euro. Alvorens ik deze leaseovereenkomst heb gesloten heb ik expliciet meerdere
keren gevraagd over de stand van deze auto en het gebruik hiervan. Achteraf blijkt dat de Opel
dealer mij verkeerd heeft geïnformeerd over het gebruik van deze auto en op grond hiervan vernietig
ik de overeenkomst. De gronden van de vernietiging op grond van dwaling ( art 6:228 lid 1 sub b, sub
c BW).
Ik heb expliciet geïnformeerd en duidelijk aangegeven hoe het met de actie Radius zit van de Opel
Ampera omdat je er snel achter komt dat de 423 km, waarbij er diverse reclames en advertenties
worden gemaakt niet correct is. Dit wordt ook tevens bevestigd door Elko dat 423 km niet haalbaar is
maar 360 km zeker weten te halen is bij het normaal gebruik van de auto. Eelko gaf wel aan dat
indien het erg koud wordt en gaat vriezen er dan 10 dan wel 20% verschil in kan zitten. Achter blijkt
nu dat ik bij het eerste keer gebruik van de auto dit niet het geval is. Het is in de periode dat ik de
auto heb aangeschaft niet kouden geworden dan 3 graden in de nacht ( terwijl ik de auto niet gebruik
in de nacht) en niet kouder dan 7 a 14 graden is overdag. Deze informatie is zodanig van belang dat
de Eelko verkoper/dealer dit dient te melden aan de klant voordat er een overeenkomst wordt
gesloten. Dit is echter niet gebeurd waardoor Eelko dealer/verkoper niet voldaan heeft aan zijn
mededelingsplicht.
Ik heb duidelijk aangeven dat ik mijn kinderen moet ophalen bij hun moeder en dat de auto 300 km
moet kunnen halen. Eelko heeft duidelijk aangegeven dat dit haalbaar is en dat er 300 km geen
probleem zou zijn. Dit blijkt echter helemaal niet zo te zijn. De auto raakt na een keer laden direct
leeg. Ik heb de auto volledig opgeladen en er stond dat die 292 km zou halen. Vervolgens blijk dat als
ik 280 a 320 km wil halen dan moet ik niet harder dan 100 km gaan rijden waarbij verbruik 18 a 19
kw bij 120 34 a 36 Kw dubbele voor 20 km harder laat staan 130 rijden. Tevens heb ik full optie met
stoelverwarming gekocht achter, omdat de kinderen enthousiast raakten bij het aanschaf van de
auto.
Om de 280 a 320 te halen mag je dus geen één optie gebruiken van een full optie auto waar ik
5000 extra voor heb betaald. Als je verwarming op 20 graden zet gaat er al weer 30 km eraf en
dan is het nog niet warm in de auto, laat staan de heat optie aanzetten waarbij er dus 30 km
weggaat, terwijl dit echt wel nodig is als het kouder wordt, wat verbazingwekkend is. Ik moet
dus voor een auto met een waarde van €48.000 euro een dikke winterjas, handschoenen en sjaal
aan hebben om de 280 a 320 km te halen. De advertentie en de reclames plus de inhoudelijke
mededelingen van de verkoper zijn misleidende adviezen om de 423 dealer 363 km te halen. Dit
is daarnaast zeer verontrustend aangezien hiermee de consument wordt aangetrokken.
Misleiding verkoper/dealer Eelko Als de verkoper mededelingen doet dat er bij normaal gebruik
van de auto 363 km kan worden gereden, dan zou ik als consument hierop mogen vertrouwen
dat bij de normale norm de aangegeven snelheden kunnen worden gereden en niet ver onder de
grens van de toegestane snelheid waarbij ik dus 80 moet rijden op de snelweg waar 130 is
toegestaan om de aangegeven km te halen zonder gebruik te maken van de airco. Ik heb
meerdere malen geïnformeerd zodat ik niet voor verrassingen zou komen te staan. Ik merk nu
dat als ik me overal aan de snelheid hou en alleen de verwarming aanzet, ik niet meer dan 200 a
240 km haal op mijn volle accu, ik dan 2 keer per week 40 min aan een snel lader moet staan
waarvoor ik 3x zoveel moet betalen, want 50kw opladen haalt de auto ook niet. Ik kom vaak niet
boven de 30kw uit en dus sta je vaak 40 minuten te wachten voor 100 a 120 km. Dus de
mededelingen van Opel waarbij de auto in 30 minuten tijd 150 km oplaadt is ook onjuist.
Daarnaast wordt door de Sales directeur van de Lease maatschappij aangegeven dat de Eelko
dealer/verkoper eventueel niet voldoende praktijk ervaring zou hebben met de elektrische auto
en hierdoor niet het benodigde advies heeft kunnen geven. Dit is een zeer schokkende
argumentatie aangezien er van een erkend Opel dealer verwacht kan worden dat de verkoper de
informatie verstrekt die inhoudelijke correct is om een auto te kunnen kopen. Als consument
mag je en kan je verwachten dat de informatie die verstrekt wordt tijdens de aanschaf van een
auto correct is indien deze uit komt namens de dealer. Alléén op grond van deze mededeling dat
de verkoper niet de kennis heeft gehad en hierdoor de verkeerde informatie heeft verstrekt kan
al reden zijn om een overeenkomst te vernietigen, aangezien de mededelingen die gedaan
worden door de verkoper niet berusten op de werkelijkheid en hierdoor dus misleidende dan
wel verkeerde mededelingen worden gedaan.
De leaseovereenkomst voldoet daarnaast ook niet aan de mededelingen van de verkoper tijdens
de voorafgaande leaseovereenkomst met de verkoper heb ik ook geïnformeerd naar het
leasecontract. Eelko heeft er gelijk bij aangegeven dat er bij de lease aanbieder kosteloos
afgelost kan worden tijdens de loopduur van 60 maanden dus ook bij na 2 of 3 jaar helemaal
afgelost kon worden. Nu blijkt op grond van de kleine letters in de overeenkomst dat dit alleen
mogelijk is als dit schriftelijk aangegeven wordt. Voorafgaande aan de ondertekening van de
overeenkomst heb ik nogmaals benadrukt en gevraagd of alles naar waarheid is besproken en
alles zoals besproken in de overeenkomst is opgenomen, de verkoper heeft dit bevestigend
beantwoordt en duidelijk aangegeven dat inderdaad alles zoals besproken is in de overeenkomst
is opgenomen.
Samenvattend het volgende;
Ik zit met een auto ter waarde van 48.000 euro die totaal niet voldoet aan de gestelde eisen en
de gedane mededelingen zoals gepubliceerd door de dealer dan wel Opel Nederland. Dit zorgt
ervoor dat ik meer kosten maak en zeker door de snel lader die veel meer gebruikt moet worden
dan in de eerste instantie gedacht omdat de Dealer/Opel Nederland de verkeerde informatie
heeft verstrekt over actie radius en per accu 100 a 150 km minder kan rijden. Ik rij ongeveer
40.000 km per jaar en als dit op basis van 5 jaar ga rekenen wat ik financieel extra betaal dan had
ik net zo goed mijn oude auto kunnen houden. Alléén voor het ophalen en wegbrengen van mijn
kinderen sta ik 208 uur extra aan een snel lader in 5 jaar tijd. Laat staan als ik andere
werkzaamheden moet uitvoeren en wellicht rond de 300 km moet rijden.
Door de mondelinge toezegging van de Eelko dealer dat ik de leaseovereenkomst kan aflossen
en achteraf blijkt dat dit schriftelijk dient te gebeuren kan ik niet eens van de auto af omdat ik
verplicht 60 maanden deze auto moet behouden.
De stichting reclame code heeft tevens bevestigd dat de reclame uitingen waarbij de consument
misleid wordt om deze auto aan te schaffen in strijd is met de bepaalde in artikel 7 NRC (zie
bijlage).
Ik heb meerdere keren contact opgenomen met zowel Opel Nederland als de Dealer maar ik
merkte steeds dat beide zeer terughoudend zijn met reageren en verstrekken van informatie.
Uiteindelijk heeft Opel Nederland bevestigd dat 423 niet haalbaar is. Opel Nederland heeft
daarnaast aangegeven dat de informatie die hij verstrekt eigenlijk niet verstrekt mag worden
omdat dit schadelijk is voor Opel zelf.
Op grond van de hierboven genoemde redenen vernietig ik de overeenkomst op grond van
dwaling. De dealer heeft mij verkeerde dan wel essentiële informatie over deze auto niet
verstrekt waardoor ik bij het aanschaf van deze auto van de verkeerde informatie ben uitgegaan.
De misleidende reclame over deze auto van Opel kan dan weliswaar een uitnodiging zijn voor de
consument om langs de dealer te gaan, maar de Opel dealer dient dan wel de essentiële, juiste
informatie te verstrekken voordat er een overeenkomst tot stand komt. Dit is wettelijk de
verantwoordelijk van de Dealer. Dit is niet gebeurd, zoals hierboven beschreven heeft de Opel
dealer onjuiste mededelingen gedaan en essentiële informatie niet verstrekt voordat ik deze
auto heb gekocht.
Gezien de bovenstaande beredenering vernietig ik de overeenkomst op grond van dwaling. Ik
verzoek u binnen 14 dagen inhoudelijk te reageren op mijn brief.

Re: Rechtzaak tegen Opel (reclame code al gewonnen)

ma 16 maart 2020, 13:36

Ik rijd geen Ampera-e, maar er is al eens zo'n soort rechtzaak geweest van een Nissan Leaf rijder:

https://demonitor.kro-ncrv.nl/artikelen ... ische-auto

Re: Rechtzaak tegen Opel (reclame code al gewonnen)

ma 16 maart 2020, 21:33

Ik vind het taalgebruik / schrijfstijl in de brief vermoeiend (als lezer).
Is dat het werk van je advocaat?

Verder geen bijdrage vanuit mij.

Re: Rechtzaak tegen Opel (reclame code al gewonnen)

di 24 maart 2020, 22:59

Ivo Bedankt !

Nee is mijn brief en klopt bent niet de beste schrijver helaas... Aandacht van de dealer is aangezien ik nu mail heb gekregen van hun advocaat.

Jammer dat je niet wilt helpen, weinig reactie aangezien er gewoon niet geleverd wordt voor een auto van bijna 50k,

Re: Rechtzaak tegen Opel (reclame code al gewonnen)

wo 25 maart 2020, 11:51

frankey schreef:Jammer dat je niet wilt helpen, weinig reactie aangezien er gewoon niet geleverd wordt voor een auto van bijna 50k,
Is denk ik meer een kwestie van niet kunnen helpen, de meeste leden hier rijden (of reden) een eerste generatie Ampera (of Volt) ;) (En zullen waarschijnlijk ook geen juridische achtergrond hebben)

Re: Rechtzaak tegen Opel (reclame code al gewonnen)

do 26 maart 2020, 09:09

HenryAmpera schreef:
frankey schreef:Jammer dat je niet wilt helpen, weinig reactie aangezien er gewoon niet geleverd wordt voor een auto van bijna 50k,
Is denk ik meer een kwestie van niet kunnen helpen, de meeste leden hier rijden (of reden) een eerste generatie Ampera (of Volt) ;) (En zullen waarschijnlijk ook geen juridische achtergrond hebben)



Dat dus. Ik kan geen bijdrage leveren, ik heb maar een week in een Ampera-e gereden en bijna 7 jaar in een “gewone” Ampera.
Succes met je zaak.

Re: Rechtzaak tegen Opel (reclame code al gewonnen)

do 26 maart 2020, 16:51

frankey schreef:de Opel Dealer Henri en Herman zijn ze erg arrogant,

Ben (toen het nog Nefkens in Amersfoort was) er 1 maal geweest voor een service/terugroep actie.
Was 1 x een nooit meer...... :evil:

Re: Rechtzaak tegen Opel (reclame code al gewonnen)

do 26 maart 2020, 20:21

Als ik u goed begrijp reed u ca. 300 km snelweg achtereenvolgens, dagelijks en onder winterse/herfstige
omstandigheden?
Dat lijkt mij inderdaad onhaalbaar voor het merendeel van de hedendaagse EVs, laat staan de iets 'oudere'! Daarnaast lijkt een waardevermindering van 11000 euro binnen een week na aanschaf me ook geen prettige situatie! Succes met uw rechtzaak.
Overigens, is het niet zo dat het getoonde bereik sterk afhankelijk is van het verbruik in de voorgaande ritten?

PS. Uit interesse; welk bereik haalde u wel wanneer u met het verkeer meereed en de kachel aanhad?
Plaats een reactie